U akvatoriju pred Rovinjom održana je 8. Rovinjska regata barki-jedrilica s oglavnim i latinskim jedrom i drugih tradicionalnih plovila. Na regati je sudjelovalo rekordnih 40 brodica. Pred Rovinjom su se tako mogla vidjeti drevna plovila kao što su batana, guc, gajeta, pasara, stela, cutter, catboat, bragagna i topo iz Hrvatske (Rovinj, Fažana, Pula, Mošćenička Draga, Lovran, Opatija, Rab, Krk i Nerezine), Slovenije (Piran i Izola) i Italije (Trst, Grado, Venecija i Chioggija).
Iskusne jedriličarske znalce, koji s velikim entuzijazmom čuvaju stare barke, nije moglo pokolebati ni vrijeme, po kojem su u luci ostajale i novije velike i sofisticirane jedrilice.
U rovinjskom akvatoriju je naime puhalo jako jugo. Bilo je lomljenja jedara, jedna se batana i prevrnula, ali se regata ipak sretno privela kraju.
Regata je krenula startom s južne strane otoka Sv. Katarina iz uvale Lone. Uz bočni vjetar moralo se jedriti gotovo do najzapadnijeg rovinjskog otoka Banjol. Nakon okreta oko bove plovilo se istom rutom, a potom uz potporu juga do istočne strane Katarine. Nakon tamošnjeg okretišta stare barke su u zavjetrini pred starim gradom ostale bez vjetra, gdje se pokazala umješnost jedriličara.
Po skretanju oko bove ispred starogradske lanterne jedrilice su uz jugo plovile sve do bolnice, potom u povratku istom rutom sve do Katarine, gdje je bio cilj. Tu se nakon tri sata jedrenja pokazala razlika koju su donosili iskustvo jedriličara i tipovi barki.
Među barkama koje su sudjelovale u regati najmanje su bile batane. Od njih šest dvije su bile iz Fažane i četiri novoizgrađene iz Rovinja. Batanom Calsanta plovili su iskusna braća Gianpietro i Alessandro Venier. Fiamitom su upravljali Sergio Sponza i Libero Benussi, a Reginom Gianni Giuricin i Remiđo Bogešić. Batanu Oun rigno "vozili" su Jurica Iskra i Leandro Budicin.
Ova je regata pokrenuta nakon što je otvoren eko-muzej Kuća o batani. Uz brojna događanja vezana za ovaj muzej, koje je osmislila istoimena udruga, na Trgu Riviera ispred muzeja pred publikom su se ljeti u Malom škveru počele izrađivati, do tada nestajuće, batane, stare rovinjske barke s ravnim dnom. Nove batane su opremljene jarbolima i oglavnim jedrima, pa su se uz iskusnije starije ribare i mlađi počeli obučavati u jedrenju s ovom malom barkom, čija je dužina od četiri do šest metara.
Za eko muzej i spašavanje batane se ubrzo pročulo, pa je ovaj projekt s dodatnima, kao što su ribarske večeri i večernja vožnja batanama do obližnjeg spacija, Hrvatska turistička zajednica nagradila kao najoriginalniji na Jadranu, a sada je i dio projekta Istra Inspirit.
Batanu su pozvali i u Veneciju, pa je kao najmanja u povorci sudjelovala na velikoj povijesnoj regati kanalom Grande, koja se u rujnu održava pred sto tisuća gledatelja.
U Veneciji tradiciju starih barki jedrilica gaji tamošnji klub Vela al terzo, koji je Rovinjce pozvao i na njihovu veliku regatu starih jedrilica pred Trgom sv. Marka. Rovinjci tako svake godine jedre u Veneciji s batanama, a Venecijanci dolaze u Rovinj sa svojim bragagnama i topima. Oko njih skupili su se vlasnici starih plovila na sjevernom Jadranu. Regata s raznolikim morskim oldtimerima i njihovim šarenim jedrima atrakcija je za turiste, a posebno za fotografe, koji je prate s motornih čamaca.
I ove su je godine organizirali eko-muzej i udruga Kuća o batani te Jedriličarski klub Maestral, u suradnji s Turističkom zajednicom Rovinj. Pokrovitelj je Grad Rovinj, a sponzori Turistička zajednica Istarske Županije, Maistra, ACI Marina Rovinj i restaurant Maestral. (A. POKRAJAC)