Vijeće za komunalnu prevenciju Grada Pule i Centar za Socijalnu skrb Pazin, podružnica Obiteljski centar Pula, u povodu Međunarodnog dana obitelji u utorak su organizirali okrugli stol u pulskoj Gradskoj palači. Ovogodišnja tema okruglog stola posvećena je ulozi zajednice u podršci roditeljstvu, povodom čega je predstavljen UNICEF-ov program "Rastimo zajedno" koji se u Hrvatskoj provodi već nekoliko godina u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje.
Izazovi suvremenog roditeljstva
Na okruglom stolu okupili su se tako djelatnici Centra za socijalnu skrb i Obiteljskog centra Pula, te djelatnici predškolskih ustanova i osnovnih škola. Cilj okruglog stola bio je otvoriti raspravu o značaju rane podrške roditeljima u podizanju i odgoju djece te naglasiti značaj lokalne zajednice u stvaranju i osiguranju uvjeta za provedbu programa usmjerenih jačanju roditeljskih kompetencija u prvim i najvažnijim godinama djetetova života.
"Rastimo zajedno" i "Rastimo zajedno plus" besplatne su radionice za roditelje najmlađe djece, odnosno djece s teškoćama u razvoju dostupne u dječjim vrtićima, obiteljskim i rehabilitacijskim centrima te udrugama na više od 60 lokacija diljem Hrvatske. Do sada je za provođenje ovih radionica educirano 600 voditelja radionica, odgajatelja dječjih vrtića, djelatnika centara za rehabilitaciju i članova nevladinih udruga, a u radionice se do sada uključilo više od četiri tisuće roditelja. Kako se ovaj projekt provodi u Istri predstavila je Sandra Orbanić, ravnateljica DV Neven iz Rovinja.
- Kada raspisujemo natječaje za zapošljavanje na bilo koje radno mjesto, uvijek tražimo nekakve diplome, specijalizacije, edukacije i tako dalje, što su nam ključni kriteriji za dobivanje posla, ali za radno mjesto roditelja takva edukacija ne postoji. Zato je i pokrenut ovaj projekt podrške roditeljima djece od 0 do 4 godine kroz 11 tematskih radionica u trajanju od dva sata. Radionice nisu škola roditeljstva već mjesto razmjene iskustava i rješavanja nekih problema i nedoumica s kojima se roditelji pokušavaju izboriti. Iz dosadašnjeg rada pokazalo se da vlada dosta veliki interes roditelja za radionicama, pa tako imamo i radionice za očeve koje su dobro popunjene, a budući da sada ima više od 30 posto stručnjaka u predškolskom obrazovanju educiranih u ovom programu u Istri, želja nam je da se taj broj poveća i da svaka predškolska ustanova u Istri ima barem jednog stručnjaka educiranog kroz ovaj program, rekla je Orbanić.
Preispitivanje uloge roditelja
- Suvremeno roditeljstvo danas je suočeno s brojnim izazovima i mnogi se roditelji preispituju u toj svojoj ulozi. Promijenila su se vremena, radni dan i radne obaveze današnjih roditelja drugačije su nego nekad, bake i djedovi danas uglavnom još uvijek rade i ne mogu uvijek pomoći zaposlenim roditeljima, a čak i savjeti koje nam daju u vezi odgoja djece nerijetko su neprimjenjivi na današnje situacije. Osim toga, u današnje vrijeme obitelji se međusobno veoma razlikuju, do te mjere da se čini da je takozvana tradicionalna obitelj najviše prisutna u društvu kao nekakva medijska slika idealnog nego prevladavajuća stvarnost, istaknula je Milena Poturiček iz Centra za socijalnu skrb Pazin.
Zbog svega toga, rekla je, očita je potreba za podrškom roditeljima u odgoju zdravog djeteta, a kasnije i stabilnog i funkcionalnog čovjeka korisnog lokalnoj zajednici.
Ravnateljica Dječjih vrtića Pula Mariza Kovačević naglasila je misao s kojom su se svi prisutni složili, a to je da je bitno osvijestiti činjenicu da su obrazovno-odgojni djelatnici i roditelji partneri u tom odgojnom procesu.
Nažalost, kako je istaknuo jedan ravnatelj, na slične radionice koje se odvijaju u osnovnim školama - a za pretpostaviti je da je ista situacija i u vrtićima - uvijek dolaze oni roditelji s čijom djecom ili njima osobno djelatnici škole nemaju nikakvih problema. Takvi roditelji promišljaju o sebi i svojim postupcima, osvještavaju sami neke poteškoće i nedoumice i trude se na sve načine postati boljim roditeljima, dok upravo oni roditelji s kojima nastavnici imaju probleme, a onda posljedično i s njihovom djecom, uopće ne žele sudjelovati u takvim edukacijama. Nažalost, pravi se problemi ispoljavaju upravo u osnovnoj školi i manje su zamjetni u predškolskim ustanovama, bilo s roditeljima ili s djecom, a istovremeno ne postoje nikakve pedagoške mjere kojima bi se takve roditelje primoralo da dolaze na edukacije, osim da ih se prepusti nekim drugim institucijama.
Uvijek će biti problematičnih ili loših roditelja
Roditeljstvo je izazov i najljepša životna uloga, no svakom roditelju potrebna je podrška u toj ulozi, a biti će im potrebna i dalje, zaključak je ovog okruglog stola. Isto je tako nužna kontinuirana edukacija "edukatora", a ne smije se zanemariti niti važnost edukacije i u osnovnim školama. Kako je istaknuto, uvijek će biti problematičnih ili loših roditelja čija nebriga i nemar prema djetetu idu do te mjere da zanemaruju čak i najosnovnije roditeljske dužnosti, no stručnjaci se nadaju da će se možda i pod utjecajem društva i šire zajednice, zahvaljujući ovakvim i sličnim edukacijama, na koncu njihov broj ipak smanjiti. (Patricija SOFTIĆ)