Parni stroj nekadašnje željezničke crpne stanice u Vaškama kod Roča jedan je od najstarijih, ako ne i najstariji takve vrste u Istri. Izrađen je 1876. godine u Grazu. Iako pravi oldtimer na parni pogon i vrijedna HŽ-ova industrijska baština, i dalje je izložen milosti i nemilosti vremenskih prilika, upozorio nas je umirovljeni ročki željezničar Mario Hrobat.
Dijelovi parnog stroja su privremeno deponirani kraj Željezničke stanice Roč, trebalo bi ih reparirati i staviti u muzejski prostor, ali ne na Željezničkoj stanici već u starogradskoj jezgri Roča koja je već sama po sebi svojevrsno muzejsko tkivo, mišljenja je Hrobat.
Hrobat je vlasnik male željezničke biblioteke i hobi mu je sakupljanje knjiga o željeznici i lokomotivama, a spreman ih je ustupiti kad bi Roč dobio svoj željezničarski muzej.
- Željezničarski muzej imaju u Livadama, Izoli i Trstu i zašto ne bi imali i u Roču koji je živio uz željeznicu i od željeznice, pita se Hrobat.
Hrvatske željeznice su prije deset godina Vaške prodale poduzetniku iz Roča, a nekretnina je od tada promijenila nekoliko vlasnika. Crpka s uređajima nije bila predmet kupoprodaje, već je ostala u vlasništvu HŽ-a.
Ročani su akciju za spas parnog stroja u Vaškama pokretali u nekoliko navrata, razočarani HŽ-ovim odnosom prema vrijednoj povijesnoj baštini, no još uvijek nisu daleko odmakli.
- S obzirom da je predviđeno da je najbolja lokacija na Željezničkoj stanici Roč, moramo dobiti dozvolu HŽ-a da postavimo parni stroj. Lokacija i parni stroj su u vlasništvu HŽ-a i čekamo suglasnost gdje ga i na koji način postaviti. Mi smo ga prije godinu dana samo sklonili na sigurno mjesto, dijelovi koji su sitniji su pohranjeni u zatvorenom prostoru, a veći komadi, zamašnjak koji nije stao, ostali su vani, prokomentirao je dogradonačelnik Siniša Žulić. (Napisala i snimila Gordana ČALIĆ ŠVERKO)