Ribari: Loše gorivo uništava nam nove motore

Ribari: Nama se plavi dizel prodaje kao obojani eurodizel (Arhiva)
Ribari: Nama se plavi dizel prodaje kao obojani eurodizel (Arhiva)

Nije dosta što cijena goriva stalno raste, nego još brine i njegova (ne)kvaliteta. Istarski ribari žale se da im plavi dizel (obojani dizel namijenjen isključivo ribarima i poljoprivrednicima, op. n.) uništava motore.

Jedan od njih priča nam da je na novom motoru morao zamijeniti već šest dizni koje koštaju svaka po 300 eura. Ali nije mu, kaže, toliko zbog novca, koliko zbog nesigurnosti da će ostati na moru ako se motor pokvari te da će propustiti nekoliko dana ribolova dok ga ne popravi.

S motorom je, tvrdi, sve u redu, potpuno je nov. Problem je, siguran je, u nekvalitetnom gorivu. Ribari nagađaju da je u plavom dizelu previše sumpora ili da se miješa s vodom, a možda je problem i u neispravnim tankovima u kojima se gorivo skladišti. Ribar s kojime smo razgovarali o tom problemu kaže da su na njegovom području trenutno dva broda ostala u kraju zbog kvara koji je prouzrokovan lošim gorivom.

"Stara je to priča o nekvalitetnom gorivu", kaže Tonči Trevižan, predsjednik Ceha ribara Istre. Ne vidi način kako riješiti problem. Kaže da iz Ine uvijek dobivaju isti odgovor da je plavi dizel po propisanim standardima. On sam nema nikakvih problema s gorivom jer na svom brodu ima stari motor koji "guta sve".

Poznato mu je da kolege s novim motorima imaju velikih problema i da ne znaju što učiniti. Po njemu bi trebalo provjeriti u kakvim se uvjetima skladišti plavi dizel na lokalnim benzinskim postajama, jesu li tankovi ispod razine mora, dolijeva li se u gorivo voda.

Sastanak s predstavnicima Ine također je jedan od načina rješavanja problema, mišljenja je Vladan Bojić, predsjednik Ceha ribara Hrvatske. Ina je, inače, jedini dobavljač tog goriva.

- Nama se plavi dizel prodaje kao obojani eurodizel. Međutim, po kvaliteti to nema veze s eurodizelom. Doznali smo da to gorivo dolazi iz rafinerije u Sisku i da sadrži visoki postotak sumpora. Moramo vidjet kako dalje jer s ovim dizelom veliki broj novih motora ima problema, kaže Bojić.

Pitanja smo uputili Ini, ali iz njenog Sektora korporativnih komunikacija nisu dali jasne odgovore, već su nam iznijeli tek nekoliko podataka o količini sumpora u eurodizelu i plavom dizelu, uz standardne rečenice o tome kako je njihovo gorivo zapravo kvalitetno.

Nedavno su predstavnici Hrvatske poljoprivredne komore predložili da se ukine prodaja plavog dizela jer zbog njegove nekvalitete velike štete trpe poljoprivredna gospodarstva. Predložili su da se umjesto plavog dizela poljoprivrednicima i ribarima ubuduće prodaje eurodizel po istoj zagarantiranoj cijeni. Trenutno država garantira cijenu od pet kuna, odnosno isplaćuje razliku do te cijene koju su prethodno ribari i poljoprivrednici platili na Ininim crpkama. Sadašnja cijena plavog dizela je 6,44 kune po litri. (B. ŽIŽOVIĆ)

Grubica: Postoji volja za rješavanje problema malih brodara
Valter Grubica iz Poreča, predsjednik Sekcije brodara pri Hrvatskoj obrtničkoj komori u Ministarstvu poduzetništva i obrta sudjelovao je na sastanku o problematici malih brodara. Po završetku sastanka izjavio nam je da su praktički svi problemi u odgovarajućoj fazi rješavanja, odnosno postoji dobra volja za rješavanje istih uz zadovoljenje interesa svih učesnika.

- Kako predstoji izmjena zakonske regulative kojom je dio navedenih tema pokriven, u predstojećim mjesecima će se navedeni problemi rješavati, djelovanjem predstavnika struke u oba ministarstva odnosno ono što je moguće kroz djelovanje obrtničkih asocijacija na lokalnoj razini, naveo je Grubica. Pojasnio je da su raspravljali o oslobađanju plaćanja malih brodara od trošarina na pogonsko gorivo (plinsko ulje-plavi dizel), osim onih za sport i razonodu, kako je to riješeno i u EU-u.

- Bilo je govora o smanjenju ili ukidanju naknade za koncesijsko odobrenje i brodsku ležarinu, odnosno pristojba za vez izletničkim brodovima u lukama. Naime, mali brodari, kao i veliki, sada plaćaju 100 kuna godišnje po putničkom mjestu koncesijsko odobrenje. Potom, o uvođenju beneficiranog radnog staža i za vlasnike obrta, koji rade kao dio posade, ali sada nemaju jednaka prava kao i zaposlenici u obrtu.  (P. GREGOROVIĆ)


VIŠE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter