U kriznim vremenima potrošači se okreću crnom tržištu, nastojeći proći što jeftinije. Istovremeno, kao svojevrsni psihološki efekt, raste potrošnja duhana i alkohola. I ti proizvodi nerijetko se nabavljaju na crno ili kupci prelaze na proizvode nižih cijena. A koliko građani stežu remen, pokazali su i podaci o proračunskim prihodima od trošarina koji su u prvih sedam mjeseci ove godine, u odnosu na isto razdoblje lani, pali 2,3 posto.
Manje je prikupljeno trošarina na naftne derivate jer građani zbog poskupljenja goriva puno racionalnije troše. Niti turistička sezona prihode od trošarina na naftne derivate nije vratila na prošlogodišnju razinu. Slična je situacija, pokazali su zadnji neslužbeni podaci o punjenju proračuna, i u segmentu trošarina na pivo. Pa su unatoč turističkoj sezoni, ali i europskom prvenstvu u nogometu koje tradicionalno nosi i veću potrošnju piva, prihodi od te trošarine pali za 3,1 posto. Istovremeno, oni na alkohol niži su za 10,8 posto.
Jedini poseban porez na kojem je država zaradila više nego lani je onaj na duhanske proizvode. Tako je prikupljeno gotovo dvije milijarde kuna od trošarina na duhan, što je 7,6 posto više nego lani.
Građani su, međutim, i kada je riječ o duhanskim proizvodima promijenili navike i sve je više pušača koji kupuju rezani duhan za motanje umjesto cigareta.
I proizvođači duhanskih proizvoda primijetili su da su se građani u krizi okrenuli jeftinijim proizvodima. Tako je, prema. Rast duhanskih trošarina, posebno na rezani duhan, očekuje se i u budućnosti s daljnjim prilagođavanjem domaćeg tržišta europskom. (G. GALIĆ/NL)