Retro gusto: Trebamo novu koncepciju trgovanja

Male proizvođače marginalizirali su veliki lanci prisilivši ih na borbu za tržište (A. DAGOSTIN)
Male proizvođače marginalizirali su veliki lanci prisilivši ih na borbu za tržište (A. DAGOSTIN)

Istančanost tehnika kojima se "kupuje po najboljoj mogućoj cijeni" i prodaje po najpovoljnijoj, omogućila je trgovini da dominira područjem prehrane: sve centraliziraniji i globalniji sustavi distribucije više ne poštuju dostojanstvo proizvodnih zajednica niti zajednica potrošača-suproizvođača. I sami trgovci gube dostojanstvo ponižavajući vrijednost, gubeći sva ostala obilježja o čemu ću zasigurno još mnogo puta pisati i govoriti.

No takva koncepcija trgovine de facto izbacuje iz cijelog sklopa kvalitetne proizvođače koji su marginalizirani i prisiljeni na borbu za tržište koje ne postoji ili koje se, u najboljem slučaju, svodi na zatvoreno tržište, odnosno elitističko-snobovsko, ili kako se u našem društvu veli - "ekskluzivno", a koje ne može voditi pravom bogatstvu i razvoju. Revalorizirati trgovinu znači i zauvijek se oprostiti od refrena s kojim se gastronom stalno suočava: kvaliteta je skupa, previše stoji, nije demokratska.

Revalorizirati trgovinu znači prije svega uključiti same trgovce u proces vraćanja dostojanstva njihovoj profesiji kako bi na neki način služila zajednicama i mreži, sudjelujući u projektu za nov sustav distribucije.

Danas trgovačke mreže prečesto uskraćuju informacije o hrani: osim što uspavljuju prehrambeno gospodarstvo u svoju korist, trgovačke mreže ne komuniciraju sa subjektima s kojima posluju, te se drže podalje jedne od drugih. Naprotiv, trgovac je kanal kojim trebaju putovati informacije o hrani; sjetimo se kakvi su bili nekadašnji dućani s mješovitom robom u malim mjestima ili cjenkanja na tržnici: trgovac bi predstavio robu, opisao proizvod, ispripovijedao sve što je znao o njegovom porijeklu, o ljudskom faktoru ili proizvodnji. Treba postaviti temelje kako bi trgovci počeli razmišljati o novom obliku trgovanja, o zdravom obliku koji će svima jamčiti dostojanstvo, u kojemu će "najbolja cijena" i "isplativije" poprimiti novo značenje u kojem neće biti bitan samo novac, nego socijalna pravda, poštovanje okoliša, kao i nepovredivo poštovanje onih koji proizvode i onih koji jedu.

Trgovanje mora biti plemenita profesija u službi zajednice, a proces će biti gotov kada pravo na jednakost i solidarnost prihvate i oni koji trguju, u smislu da će ih oni moći zahtijevati zajedno s proizvođačkim zajednicama i suproizvođačima. Bude li se mreža gastronoma mogla priskrbiti i te instance i bude li mogla uključiti i obrazovati one koji će primijeniti novu koncepciju trgovanja (što je nužno), svojim će se širenjem vrlo brzo susresti s onima koji su već pokrenuli alternativne oblike trgovanja kao i s ostalim mrežama koje se ne osjećaju još "gastronomskim", ali su počele rabiti/konzumirati nove oblike trgovanja.

Gamberoni u roza salsi

Namirnice za jednu porciju: jedan bijeli krumpir, pola svježe cikle, nekoliko kapi limuna, slatki senf, maslinovo ulje, četiri velika gambera, svježi ružmarin, sol, papar, riblji temeljac

Priprema: Skuhamo krumpir u slanoj vodi. Kada omekša, ogulimo ga i isjeckamo na manje komade i stavimo u blender/mikser s pola očišćene cikle koju smo također malo prokuhali, dodamo sol, papar, limunov sok, malo slatkog senfa te maslinovo ulje; dobro izmiksamo uz dodavanje mlakog ribljeg temeljca te nakon toga pustimo da se ohladi. Očistimo gamberone (što veće) te ih u jednoj posudi aromatiziramo ružmarinom, malo soli, paprom i nekoliko kapi maslinovog ulja. U teflonskoj tavi prepržimo ih ne duže od 20 sekundi. Serviramo i pošpricamo ukusnom roza salsom. Ugodno light guštanje! (Piše Nikola BAĆAC)


Podijeli: Facebook Twiter