Životi putnika i posade aviona koji polijecu iz Zracne luke Pula nekoliko su mjeseci, gotovo godinu dana, bili ugroženi! Novi rendgen i sustav za kontrolu prtljage marke Rapiscan, koji je Zracna luka lani platila oko 10,5 milijuna kuna, naime, ne prepoznaje odredene kolicine eksploziva, kao ni dvolitrene plinske boce u predanoj prtljazi, a cije je unošenje u avion strogo zabranjeno.
Samo se može sa strahom nagadati što bi bilo da je na nekom letu eksploziv "prošao" u zrakoplov i, ne daj bože, tada i aktiviran! Taj je sustav, medutim, jucer stavljen izvan upotrebe - do daljnjega.
U lipnju prošle godine, dva mjeseca nakon što je sustav Rapiscan kupljen i montiran, u više je navrata neformalno testiran prolaz prtljage s 200 grama TNT-a, kada uredaj nije detektirao opasnost, a, prema rijecima upucenih, eksplozija 200 grama TNT-a otprilike je ekvivalentna eksploziji tri rucne bombe.
Djelatnici koji rade na kontroli prtljage su prošlog ljeta dvaput pismeno upozoravali direktora Zracne luke Brunu Rogovica i još neke aerodromske rukovoditelje s rezultatima tih kontrola, no nikakav odgovor nisu dobili, a pitanje je i jesu li Rogovic i njegovi najbliži suradnici išta konkretno s tim u vezi poduzeli, jer se prtljagu nastavilo kontrolirati na tom sustavu sve do jucer.
Saznavši za problem, a racunajuci na moguce štetne posljedice objave price u najcitanijem istarskom mediju, Glas Istre je o problemu najprije obavijestio istarsku policiju, nakon cega je izvršena još jedna, službena kontrola rada uredaja.
Testirali su prtljagu s 90 grama plasticnog eksploziva i prtljagu sa 110 grama TNT-a, a unatoc višekratnim propuštanjima kroz rendgen - uredaj nije detektirao eksploziv ni u jednoj prtljazi! Štoviše, kako bi izvršili dodatnu kontrolu, u jednu su torbu stavili eksplozivnu napravu s ukupnom kolicinom od 200 grama eksploziva i uredaj ponovno nije detektirao nikakvu opasnost.
Direktor Bruno Rogovic nije želio ništa komentirati, rekavši tek da mu
pitanja uputimo e-mailom. Kratko je dodao da sigurnost zracne luke i
putnika nikada nije bila ugrožena te da sustav normalno funkcionira,
uputivši nas da se za sve dodatne informacije obratimo Agenciji za
civilno zrakoplovstvo.
Iz Agencije su nam pak, medu ostalim, sinoc odgovorili da su "o odredenim pitanjima u odnosu na EDS-uredaj u Zracnoj luci
Pula, odnosno eventualnim problemima upoznati kroz komunikaciju i
nadzor s operatorom aerodroma te, prvenstveno, kroz suradnju s
MUP-om. Kao inicijalni korak obavljen je uvid u dokumentaciju uredaja, iz koje
je potrebno izdvojiti važnu cinjenicu da je uredaj certificiran prema
važecim EU-ovim standardima. (...)
Nakon potpune analize rezultata testiranja Agencija je operatoru aerodroma naložila
primjenu i korištenje alternativnih sredstava, odnosno metoda za
zaštitni pregled predane prtljage (tzv. back-up sredstva), obveznih za
slucajeve kada se nije moguce koristiti primarnim sredstvima.
U kontekstu postojanja navedenih obveznih alternativnih sredstava i
metoda zaštitnog pregleda, jasno je da Zracnoj luci ne prijeti
zatvaranje zbog odstupanja u radu EDS-a, odnosno eventualno naknadno
potvrdenih neispravnosti ili pogrešaka". (D. DOBRILA i D. BAŠIC-PALKOVIC)
PROCITALI STE SKRACENU VERZIJU TEKSTA. OPŠIRNIJE O OVOJ TEMI CITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLASA ISTRE.