Reklama prije Dnevnika kao prosjecna placa

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Iako ce politicke stranke za ove izbore potrošiti manje negoli prije - što nije uzrokovano samo otkrivanjem crnih fondova u HDZ-u nego i promijenjenim izbornim zakonodavstvom - novac uložen u izbore nipošto nije zanemariv. Velike stranke i koalicije iskoristit ce limit od milijun i pol kuna troškova po svakoj izbornoj jedinici, dok ce male stranke, koje nemaju saborske zastupnike cija "glavarina" predstavlja osnovni legalni nacin financiranja, potrošiti donacije i sredstva od clanarina kako bi svoje kandidate u što boljem svjetlu i na što više nacina pokazali biracima.

Televizije daju popuste do 50 posto

Na goleme iznose koji se troše na izborno oglašavanje upozorile su i nevladine udruge, GONG i Transparency International Hrvatske, koje su izracunale da je prvog dana kampanje samo HDZ potrošio milijun i pol kuna, dok je Kukuriku koalicija u pocetak propagandne kampanje investirala više od 800 tisuca kuna.

Glavno sredstvo izborne propagande, koje dopire do svih slojeva biraca, svakako su nacionalne TV mreže, koje su svim strankama ponudile velike popuste za predizborno oglašavanje. "HRT, Nova TV i RTL Hrvatska - kao nesumnjivo najjaci kanali oglašavanja u zemlji - uvijek daju popuste od pedeset posto i to su pravila još od izbora 2003. godine", rekao nam je PR strucnjak koji je želio ostati anoniman.

Cjenici TV oglašavanja su javni, pa tako možemo doznati da Nova TV politickim strankama koje potroše ispod pola milijun kuna odobrava popust od 45 posto, a za svakih pola milijuna više, popust je pet posto veci. Dakle, ako stranka oglasi više od 2,5 milijuna, dobit ce popust od sedamdeset posto.

Konkretno, reklama neke stranke od trideset sekundi u primetime terminu od 19.30 do 23.30 sati na toj televiziji stoji šest tisuca kuna, dok rani primetime stoji 4.400 kuna. Najjeftini je jutarnji termin, 2.000 kuna, dok je nocna cijena 3.600 kuna.

Prema dostupnom cjeniku Hrvatske televizije, jedna sekunda reklame u primetimeu Prvog programa od 19 do 22 sata iznosi 1.300 kuna, na što se obracunavaju razni kolicinski i predizborni popusti.

Kampanje financiraju - porezni obveznici

RTL televizija takoder ima velike predizborne popuste, od 56 posto za stranke koje potroše do 500 tisuca kuna pa do cak 92 posto za one koje u svoju propagandu na tom kanalu ulože više od tri milijuna kuna. Cijena sekunde reklame u primetime terminu oko vecernjih vijesti je oko 1.500 kuna.

Cijene jumbo plakata takoder nisu niske, ali nisu na razini jednog pojavljivanja Jadranke Kosor - ili dorucka Kukuriku koalicije - prije Dnevnika, koje košta više od prosjecne hrvatske place od 5.300 kuna.

Sugovornici u jednoj velikoj oglasnoj agenciji kažu da zakup jumbo plakata u velikim gradovima ili uz frekventnije prometnice stoji izmedu 110 i 230 eura za dva tjedna. Zakup oglasnog stupa na zagrebackom Trgu bana Jelacica, primjerice, kod agencije stoji oko 2.300 kuna tjedno. Plakati po ulicama, na oglasnim plocama, stoje izmedu 800 i 1.600 kuna tjedno, ovisno o mjestu, velicini i osvijetljenosti.

Reklamne poruke na radiju stoje od 800 do 6.000 kuna po minuti - ovisno o tome radi li se o lokalnoj, regionalnoj ili nacionalnoj TV mreži. Oglasi na taksijima koštaju, za dva ili šest mjeseci, izmedu 2.000 i 3.500 kuna po vozilu.

Dakle, svaki politicarski predizborni "smiješak" poprilicno košta. Uglavnom se radi o našem novcu - jer stranke se legalno financiraju iz proracuna ili donacijama svojih clanova i simpatizera. (D. GRAKALIC)


Podijeli: Facebook Twiter