Petu godišnjicu emitiranja uskoro će proslaviti emisija PulaP Reggae Station koja se svake subote u 20 sati emitira na Radio Maestralu i kroz koju se promovira nova i stara reggae glazba i sve što ima veze s njom.
Publika je dobro reagirala
O tome kako je emisija nastala razgovarali smo s Sinišom Bratovićem poznatim kao ZJ Sinke, Stefanom Černijem alias Hot Steppa, Lukom Ramljakom-Fyah Steppa i Bojanom Cetina, a u ekipi je još i Slaven Borovečki odnosno Shugaman. Njihov moto je "Music is a mission, not a competition" odnosno "Glazba je misija a ne natjecanje".
- Želimo zahvaliti svim prijateljima koji znaju nazvati u emisiju i popričati s nama jer to ti daje neku toplinu oko srca i daje ti feedback da si slušan, poručuje Siniša. Ističe i da puno surađuju s udrugom Seasplash, a zahvala ide i Radio Maestralu na čijim se stranicama mogu slušati, a može ih se naći i preko Facebooka, Soundclouda i Mixclouda. Publika ih je u međuvremenu dobro prihvatila, a priča je počela još 2006. kada je Slaven Borovečki ušao s prijateljem Raulom Vrankićem u prostor Udruge Metamedij Rojca. "U isto vrijeme smo Stefan, ja i Theo iz Zagreba, s prijateljem Kristijanom, poznatim i kao Pitzek, krenuli puštati reggae u Uljaniku i na kraju osnovali naš soundsystem po imenu King Shango iz kojeg smo izašli 2010. i osnovali PulaP Reggae Station. U to vrijeme smo taman prešli s Radio Pule gdje smo imali emisiju u sklopu Metazina, što je trajalo oko godinu dana, da bi onda prešli na Radio Maestral gdje smo dobili malo veću slobodu i za izražavanje i za izbor muzike", prisjeća se Ramljak.
Bilo ih je petero kada su krenuli i to Černi, Bratović, Ramljak, Borovečki i Marin Režić odnosno Don Brada. On ih je u međuvremenu napustio i nastavio samostalno, a ostatak ekipe je nastavio i s glazbenim nastupima i s emisijom u koju su uključili Bojanu Cetina kao glazbenu kritičarku koja je i jedna od voditeljica emisije. Emisija je svih ovih godina išla redovito, jednom tjedno, subotom u 20 sati, osim blagdana, pa računaju da je emitirana najmanje 250 puta. Ima u emisiji i duba, reggaea, dancehalla, hip hopa, dubstepa pa čak i pop-reggaea, zatim junglea, drum 'n' bassa i svakakvih mash-upova koji imaju vezu s reggae ili bass glazbom. Znamo imati tematske emisije, a za petu godišnjicu planiramo staviti najdraže pjesme po našem osobnom izboru, nabraja Bratović koji kaže da je u planu i party.
Nismo usmjereni samo na reggae
- Emisija je prvenstveno zamišljena kao informativno predstavljanje reggae glazbe, s novostima iz tog područja iz cijelog svijeta te kod nas u regiji, s time da smo u početku bili više usmjereni prema vani, na izvođače s Jamajke, Europe, Amerike i sl., dok su se u zadnje vrijeme sve više uzdigli domaći, regionalni izvođači. Imali smo prilike napraviti i neka gostovanja, kroz tih pet godina imali smo razna druženja, čujemo se putem Facebooka i ljudi su stvarno zadovoljni, kaže Černi i nabraja neka od gostovanja kao što su Munchies Soundsystem, Arboretum kolektiv, Sheco, Luka Selecta, Ziggi, DJ Verso i Roots In Session iz Slovenije, pa iz Velike Britanije Demon iz Macabre Unit pa Max Rub A Dub iz Švicarske.
- Nismo usmjereni samo na reggae glazbu nego na sve žanrove koji su bliski i surađujemo sa svim ljudima s kojima osjećamo da možemo surađivati i da imaju vibru, kaže Černi. Kao najznačajnije gostovanje u emisiji Černi ističe Demon Macabre Unit. "Jedan je od jačih na dubstep sceni i intervju je bio pun pozitive", prisjeća se Siniša.
- Za sve ove druge znamo tko su, slušali smo ih, a s njim smo se samo čuli, znali smo da će nastupati u Zerostrasse i odlučili s njim napraviti intervju. Bio nam je nepoznanica da bi se na kraju ispostavilo da je čovjek ljudina. Došao je i rekao, "dečki ako ne znate ništa o meni, ja ću vam reći to i to". Na kraju je i popričao s nekim slušateljima i iznenadio nas sve, kaže Černi.
Od Pule do Novog Zelanda i u Čilea
Emisija se može slušati i na stranicama Radio Maestrala na kojima se emitira uživo pa ih mogu slušati u cijelom svijetu pa tako znaju da su slušani i u Sevilli i na Novom Zelandu a ugodno ih je iznenadilo da su vrlo slušani i u Čileu. Ramljak kaže kako su svi bili skupa u tome, prijatelji od malena, skupa su zavoljeli tu muziku i prošle su godine imali sreće što im je došla Bojana da im pomogne kao osoba koja nema doticaja s reggae glazbom, nije u toj soundsystem kulturi a ima svoje ideje i svoje izričaje.
- Luka i ja smo kolege s posla, u sezoni radimo, pričamo, družimo se pa me pozvao da im se pridružim. U biti, moja želja je nekako i bila raditi na radiju i ovo je bila prilika, pa sada učim, priča Cetina koja vodi intervjue, a pomaže joj i što zna slovenski pa tako može komunicirati i sa slušateljima koji zovu iz susjedne države.
- Ono što sam ovdje doživjela u kratko vrijeme je stvarno super. Ljudi koji dolaze na evente su stvarno pozitivni. Nije ono da izađeš vani i netko te gura i nabija, nego je baš ljubav u zraku, kaže.
S optimizmom gledaju i na reggae scenu.
- Kada je sve to započelo prije deset godina, u Puli, a i u Istri, jedino je postojao Seasplash koji je imao svoj festival i bio dosta jak. Kada smo krenuli, bili smo mi i Seasplash. Kasnije se sve počelo buditi, danas postoje svi žanrovi, krenuli su Raul i Teddy kao Dub bastards s dubstepom i dubom, Sheco s jungleom, Luka Šiljan pušta reggae i dancehall, Arboretum Kolektiv puštaju jungle i drum 'n' bass, čak i funky tako da nije potrebno da bude naš party da bi slušali reggae. Drago nam je da ima toliko ljudi koji su u tome i da se može uživati, kaže Ramljak.
Siniša smatra da je pulska reggae scene, poslije Zagreba, najjača u Hrvatskoj, a Černi kaže da je pulska publika jako dobro naučila i pjesme i pokrete jedino su nekad malo ukočeni kada je neki novi event.
Reggae nije glazba sreće nego glazba patnje
- Drago mi je da su ljudi kod nas prepoznali da reggae glazba nije samo ona na koju su navikli otprije, poput one Boba Marleyja. To je jedna od najvećih scena na svijetu. Jamajka je otok manji od Istre a više od 50 posto ljudi tamo je glazbeno talentirano. Kada sam odrastao uz glazbu, vidio sam da to nije samo Bob Marley. Danas se pojavio reggae revival, iako je netko mislio da reggae odlazi u propast, ali pojavili su se izvođači s novim bendovima, novim produkcijama i sve iznenadili. Sav taj reggae revival je vraćanje starih vrijednosti reggaea, s tim da se izbjegava onaj prostački sleng iz 80-ih i 90-ih već se više promovira ljubav, jedinstvo, druženje… Reggae je oduvijek imao tu neku buntovničku crtu koja se ogledala upravo u pjesmama Boba Marleyja ali ne samo njegovim i kao što Bratović kaže, jako je srodan punku kada se radi o tekstovima.
No, je li reggae i danas zadržao tu buntovničku oštricu ili je otupio?
- Nije otupio jer i dalje poziva na ono što se pozivao otpočetka, na ljubav, mir i jednakost za sve, samo što to radi na drugačiji način u smislu da se moraš boriti za svoja prava i angažirati se sam da bi to postigao. Kako je u svijetu sada kriza i u pjesmama se puno više govori o socijalnim temama, kaže Bratović.
- To buntovništvo u tekstovima nije neko pozivanje na ustanke, nego se u zadnje vrijeme situacija u svijetu više okrenula na to da glazbenici pozivaju da ustanemo zajedno, da ne može rat pobijediti rat, nego samo mir i ljubav, koliko god to otrcano zvučalo. Uvijek će biti ta buntovnička crta jer i sami reggae glazbenici s Jamajke, koji su jako utjecajni, kažu da reggae nije glazba sreće nego glazba patnje, kaže Ramljak.
- Reggae je glas naroda. Kada potlačeni nisu mogli nešto reći potražili su nekog tko će o tome pjevati, kaže Černi koji se inače bavi i street artom te radi dizajn njihove Facebook stranice, dizajnira naljepnice, majice i sve što je vezano za emisiju. (Mladen RADIĆ)