Bipartitno socijalno vijeće za promet, čiji su članovi predstavnici poslodavaca u cestovnom prijevozu robe i putnika te sindikati, zatražilo je jučer da Vlada do 15. srpnja odustane od "monetizacije" autocesta. Ističu kako je zapravo riječ o rasprodaji najveće domaće investicije i najvrednije nacionalne imovine kako bi se kratkoročno premostili dugovi i pobrali predizborni poeni.
- U protivnom ćemo formirati stožer i krenuti ka prikupljanju potpisa za referendum o koncesiji HAC i ARZ, pa neka se na njemu odluči o sudbini ovog nacionalnog blaga, poručio je Marijan Banelli, predsjednik HUP-ove udruge cestovnih prijevoznika.
Ukupni dug za autoceste iznosi oko 30 milijardi kuna, a iduće godine na naplatu stiže 6,6 milijardi kuna. Sindikati i poslodavci nude tri moguća rješenja koja bi mogla zamijeniti predloženi model koncesije. Tako je za Mijata Stanića, predsjednika Nezavisnog cestarskog sindikata prva opcija reprogram dugovanja, a potom i izdavanje obveznica ili prodaja dionica građanima. Banelli je uvjeren kako bi građani sudjelovali u privatizaciji autocesta.
- Alternativa monetizaciji postoji. Ako je ovo jedino rješenje, to je rješenje očajnika i s pravom se pitamo što je iduće, veli Banelli, dodajući da "ako je 47 tvrtki pokazalo interes za taj posao, znači da su nanjušili novac".
Novi koncesinar, uvjeren je Stanić, povećat će cijene korištenja autocesta, smanjiti troškove i otpustiti dio radnika te tako ostvariti značajan profit.
- Zašto to ne bi napravila Hrvatska. Ako treba povećati cijene, smanjiti plaće i podijeliti otkaze kako bi autoceste bile profitabilne, hajdemo to mi učiniti, kazao je Stanić. Banelli, pak, upozorava kako će građani i nakon dolaska koncesionara nastaviti plaćati naknadu od 60 lipa po litri goriva, a novcem od koncesije neće se riješiti problem dugova. (G. GALIĆ/NL)