U novigradskom Muzeju Lapidarium održan je 8. međunarodni muzikološki skup "Iz istarske glazbene riznice" u organizaciji Katedre Čakavskog sabora za glazbu Novigrad. Simpozij koji je bio naslovljen "Glazbe Jadrana - identitet, utjecaji i tradicije" su otvorili pročelnik Upravnog odjela za kulturu Istarske županije Vladimir Torbica, gradonačelnik Novigrada Anteo Milos, direktorica Turističke zajednice Grada Novigrada Vesna Ferenac te inicijatorica i organizatorica ovoga i svih dosadašnjih skupova "Iz istarske glazbene riznice" dr. sc. Ivana Paula Gortan-Carlin. Na otvaranju su nastupili mezzosopranistica Sofija Cingula i pijanist Sandro Vešligaj koji su se predstavili djelima Antonija Smareglie.
Iznimno bogat program
U sklopu iznimno bogatog programa skupa prvoga je dana profesor Baldo Mikulić sudionike upoznao s Werbeck pjevanjem i školom otkrivanja glasa, te je putem zanimljivih vježbi sudionicima demonstrirao na koji se način sve može raditi s glasom i na glasu. Psihologinje Dajana Miloš i Ružica Vuger sudionicima su približile psihološke aspekte slušanja glazbe te prikazale istraživanja koja su utvrdila povezanost između slušanja glazbe i raspoloženja. Glazba je sama po sebi važan faktor u ljudskom životu, a slušanje glazbe je aktivnost u kojoj pojedinci vrlo često sudjeluju. Mnoga istraživanja pokazala su da glazba u velikoj mjeri može utjecati na čovjekov emocionalni sustav pa je tako pojedinci često i koriste kao učinkovitu strategiju za regulaciju vlastitog raspoloženja.
Alessandro Pace iz Udina je pokazao kako se pjevanjem koje je uključeno u muzikoterapiju može raditi višeglasno pjevanje u jednoj razrednoj skupini, a na primjeru tradicijske pjesme iz ovih krajeva, odnosno Istre i Venecije.
Ksenija Burić održala je radionicu pod nazivom "Primjena istarske tradicijske muzike u kontekstu Orff schulwerka. Novigradski gitaristički ansambl pod vodstvom prof. Svetlane Modrušan izveo je kratki koncert kojim je ispratio prvi dan skupa.
- Zadovoljna sam simpozijem jer smo imali različite predavače i publiku koja je pratila skup, kaže Ivana Gortan Carlin, koja je također održala jedno od predavanja.
Specijalistički studij muzikoterapije
Na skupu su sudjelovali i psiholozi, s obzirom da se govorilo o glazbenoj terapiji, a publika je na simpozij došla i iz drugih krajeva Hrvatske, primjerice iz Splita, što se ove godine dogodilo prvi put, a sve to zahvaljujući suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje.
Jedna od tema bila je vezana uz književnost i glazbu pa su se skupu odazvali i profesori hrvatskog jezika i književnosti.
- Ovo je jedini muzikološki skup u Hrvatskoj koncipiran na način da je tema slobodnog tipa, pa su teme iz različitih područja, štoviše najmanje je tema iz područja muzikologije. Takav princip rada je zapravo dobar jer nekako spaja različite dimenzije a opet povezane glazbom. Bez glazbene povijesti ne može funkcionirati niti glazbena pedagogija, naime, jedno je povezano s drugim, napominje Gortan Carlin. Ona ističe i da se otvara prvi specijalistički studij muzikoterapije u Osijeku, namijenjen onima koji su završili glazbenu edukaciju, a još uvijek postoji velika želja da takav studiji osnuju i pulska Muzička akademija i Medicinski fakultet Riječkog sveučilišta.
Segment muzikoterapije bio je tek jedan od četiri segmenta ovog znanstvenog skupa. U dijelu naslovljenom "U kontekstu glazbene pedagogije" Lada Duraković govorila je o radijskim emisijama u nastavi muzičkog odgoja od 1953. do 1958., a Sabina Vidulin o mogućnostima doživljavanja i razumijevanja glazbe. Marija Crnčić-Brajković, Rosanna Biasol Babić i Maurizia Brajković obradile su temu dijalektalna glazbena produkcija za djecu, Anita Gergorić i Ina Reić Ercegovac govorile su o izvannastavnim glazbenim aktivnostima u osnovnoj školi, Aleksandra Smolić Batelić imala je predavanje o zastupljenosti istarske tradicijske glazbe u udžbenicima glazbene kulture primarnog odgoja i obrazovanja. U dijelu posvećenom istarskoj glazbenoj riznici Branko Radić govorio je o elementima istarsko-primorskog tonskog niza u dječjim pjesmama Nella Milottija, a Kristina Riman i Vjekoslava Jurdana izlagale su o istarskoj glazbi u putopisnim tekstovima. Branislav Ostojić imao je predavanje o tradicijskim običajima romske nacionalne manjine u Istri.
U kontekstu glazbe Jadrana
U dijelu "U kontekstu glazbe Jadrana" Snježana Miklaušić-Ćeran govorila je o glazbi u Katedrali sv. Jakova u Šibeniku u drugoj polovici 19. st., a Vladimir Gorup pozabavio se Lucianom Beriom i njegovim djelima pisanim za klasičnu harmoniku. Gorup je potom i održao kratak koncert.
Projekt su sufinancirali Upravni odjel za kulturu Istarske županije, Grad Novigrad i Turistička zajednica Grada Novigrada. (M. RADIĆ)