Tehnomontovo brodogradilište Pula (bivša Crvena zvijezda) ovih dana završava posljednju fazu izgradnje novog trajekta katamarana u dužini 43 metra za crnogorskog narucitelja iz Bijele. To je prvi od ukupno šest narucenih brodova u ovoj godini, a, kako sada stvari stoje, knjiga narudžbe ce se još nadopunjavati. Kakvo je trenutacno stanje u brodogradilištu pitali smo direktora Miljenka Brnica. Prema njegovim rijecima, kriza je prevladana i sada ocekuju bolje dane.
Dobar potez
- Unazad dvije godine zapoceli smo s razvitkom male brodogradnje i, srecom, taj nas je poslovni potez izvukao iz krize koja je svih ovih godina prisutna u svjetskoj i domacoj brodogradnji. Postepeno smo prestajali suradivati s velikim brodogradilištima, a istovremeno smo poceli ugovarati gradnje malih brodova za hrvatsko, europsko i svjetsko tržište. Tako smo za rijecnu pomorsku policiju u Rumunjsku isporucili 20 patrolnih camaca od aluminija.
Konzorcij domacih brodogradilišta je Ministarstvu unutarnjih poslova ponudio 29 brodova i brodica, a naš je škver ugovorio izgradnju cetiri takva broda za pomorsku policiju. Rijec je o aluminijskim brodovima koji ce razvijati brzinu od 35 cvorova. Jedan je brod dugacak 25 metara i prvi je uopce ovakve vrste koji se gradi u Hrvatskoj. Zatim radimo camac od 14 metara te dva od osam.
U finalnoj smo fazi izgradnje dvotrupca za Crnu Goru koji ce biti porinut u more iduceg ponedjeljka. Rijec je o ro-ro brodu za prijevoz putnika i robe. Taj trajekt dvotrupac dugacak je 43,7, a širok 15 metara, pokrecu ga dva dizelska motora koji brodu daju snagu za razvijanje brzine od 14 cvorova. Narucitelj broda je tvrtka Pomorski saobracaj iz mjesta Bijela i prevozit ce putnike u Bokokotorskom zaljevu na relaciji Kamenari - Lepetane. Gradnja je pocela na ljeto 2010. godine i isporuka je za lipanj, a vrijednost broda je 2,5 milijuna eura, izjavio je Brnic.
Pulsko brodogradilište svoje brodove izraduje temeljem nacrta i projekata domacih, ali i stranih strucnjaka. Suraduju s tri renomirane škotske projektantske kuce te s jednom nizozemskom. Brnic kaže da su unatoc krizi ljudi i dalje ostali u škveru.
- Trenutacno u Tehnomontu radi oko 300 "metalaca" od kojih nekolicina radi u Njemackoj i Italiji, dok su drugi naši djelatnici rasporedeni u našem brodogradilištu i u industrijskoj zoni u Šijani u bravariji, gdje izradujemo male celicne konstrukcije i suncane kolektore. U samom brodogradilištu ima ljudi koliko ih je bilo i prije s time što nemamo više kooperanata.
Osim brodogradnje, na naša dva navoza svakodnevno se popravljaju i servisiraju vece barke, jahte, ribarice i manji putnicki brodovi. No, naša trenutacna uzdanica je svakako izgradnja brodova do 50 metara dužine za razlicite namjene. Te brodove nudimo susjednim zemljama i partnerima u Africi i na Bliskom istoku.
Ono cime se posebno ponosimo je ugovor koji smo potpisali s Brodarskim institutom iz Zagreba za izgradnju katamarana dvotrupca za prijevoz putnika. Narucitelj je tvrtka City Cruises iz Londona, a brod ce služiti za prijevoz 600 putnika po Temzi te za razgledavanje grada. Ovaj brod mora biti gotov do sljedece Olimpijade, kaže Brnic.
Pulski Tehnomontov škver ove godine gradi manji radni brod za vlastite potrebe. Brnic nam je otkrio da se radi o vatrogasnom plovilu.
Uskoro nova hala
- Gradimo naš model brodice tipa "onix 800" od osam metara dužine za potrebe naše Marine Veruda. Radi se o radnom brodu koji ce na sebi imati opremu za cišcenje površine mora od onecišcenja i naftnih mrlja te vatrogasnu opremu. Brod ce imati vlastitu posadu koja ce biti obucena za intervencije, a moci ce ga koristiti i pulski vatrogasci.
Tehnomontovo brodogradilište Pula ove godine planira uprihoditi nešto manje od 70 milijuna kuna, što je nešto više u odnosu na proteklu godinu. Brnic kaže da svoje proizvode nude diljem Europe i svijeta.
- Proširili smo svoju brokersku mrežu po svijetu. Imamo svoje predstavnike u Rusiji, Europi, Africi, na Bliskom stoku i u susjednim zemljama. S obzirom na to da smo se ozbiljno poceli baviti proizvodnjom i prodajom manjih brodova tek prije dvije godine, rezultati su dobri. Namjeravamo intenzivirati komercijalu i svi dosadašnji pokazatelji upucuju na to da je ovo dobar put koji smo odabrali. Dobri odjeci dolaze nam iz Portugala i Rusije, a posebno nas veseli englesko tržište.
Najavili su nam se zainteresirani kupci iz Kenije i Namibije, kaže Brnic te na kraju zakljucuje:
- U prosincu prošle godine isporucili smo zadnju od 20 patrolnih brodica za rumunjsku policiju. Za sada nismo zaprimili niti jedne ozbiljnije primjedbe. Ova je godina stjecanja referenci za buduce godine orijentirane izvozu vec napravljenih i provjerenih brodova. Razradujemo i ponudu za brze aluminijske katamarane za brzobrodske linije na našoj obali i otocima, jer ocekujemo i tu potražnju.
Gotovi su nam projekti za plovila namijenjena za traganje i spašavanje te nekoliko tipova vatrogasnih brodica. Uskoro pocinjemo s gradnjom pomicne hale površine 800 kvadrata. Sekcije hale se pomicu pa se tako natkriveni prostor može produžavati.