Raspad sistema - kamioni stoje, uvoznici bez robe

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Ulazak Hrvatske u Europsku uniju izazvao je raspad sistema na carini, barem kada je riječ o kamionskom prijevozu robe. Velike gužve stvorile su se u Zagrebu na Jankomiru i u Rijeci, na Kukuljanovu.

- Ulazimo u Europsku uniju nespremni, neorganizirani i needucirani. Zakon o carinskoj službi i podzakonski akti nisu na vrijeme doneseni, napisao je u poruci članovima Carinskog sindikata Hrvatske njen predsjednik Rino Štorić.

I doista, gledajući posebno situaciju u Rijeci, Carina je pala na ispitu! Nakon euforije u državi oko ulaska u Europsku uniju, Carinu je dočekalo bolno otrežnjenje. Žrtve nepripremljenosti Carine za ono što se dogodilo, a već dugo vremena znalo se da je 1. srpnja datum otkad će se uvoz robe i carinjenje obavljati na drugačiji način, hrvatski su uvoznici koji već danima ne mogu doći do svoje robe.

Stoga ne čudi da, u ovom slučaju, riječki špediteri, zaduženi da za uvoznike obave sve poslove vezane uz uvoz robe, izražavaju veliko nezadovoljstvo neprofesionalnošću i neodgovornošću državnog aparata.

Prema našim informacijama, od dana kada je Hrvatska ušla u EU, navodno nijedna roba, nijedan kontejner niti jedna carinska deklaracija nije provedena. Osnovni je problem što program koji špeditere povezuje s carinskom upravom nije do kraja usklađen s novim propisima. A upravo se u tom programu rade svi carinski dokumenti za tranzit i uvozno-izvozno carinjenje.

Novi sistem, "alles kaputt", tumačio nam je na kombinaciji hrvatskog i njemačkog jezika, s pokojom ubačenom turskom, kamiondžija Erdem Jalcin iz Istanbula koji već peti dan na zagrebačkom Jankomiru čeka da mu ocarine robu.

Kamiondžije čekaju danima da im se roba pregleda i ocarini, ne znaju kada će se to konačno dogoditi, ne znaju koliko će još morati čekati, koliko će ih to čekanje koštati niti koliko će novca zbog toga izgubiti.

Erdem Jalcin stigao je u petak na Jankomir. Toga dana njegov kamion nije prošao carinsku kontrolu. Zatim je došao vikend kada i nije očekivao da će biti ocarinjen, a onda je Hrvatska ušla u Europsku uniju, nastupila su nova pravila i procedure, novi računalni sustav pa Erdem, eto, još čeka. On i njegovi sunarodnjaci tumačili su nam svoje teškoće između dva kamiona, među njih više stotina na parkiralištu carine, a stajati između dva kamiona znači biti u hladu.

- Pet dana, stop, hier schlafen, objašnjava Erdem kako je prije pet dana zastao ovdje, pa, eto ovdje i spava. Nije dobro jer nije samo "novi sistem alles kaputt" nego je i "carina kaputt", a da sve bude još gore "no dusch" pa se on i njegovi kolege nemaju gdje oprati, a da zagrebačku carinarnicu ne zaborave, pobrinut ću se i "toilete" koji su "nichs gut".

Kolona duga petnaestak kilometara, u kojoj oko 1.200 kamiona čeka carinsku proceduru i ulazak u Hrvatsku i duže od 15 sati, stvorila se i na graničnom prijelazu Batrovci-Bajakovo sa Srbijom nakon što je Hrvatska u ponedjeljak postala članicom Europske unije, a dužnosnici Uprave carina Srbije i policije tvrde da je problem nastao zbog usuglašavanja carinskog sustava Hrvatske s propisima EU-a.

Za razliku od Batrovaca, na ostalim prijelazima, u Šidu i na mostu Bačka Palanka, nema problema ni na ulazu ni na izlazu iz Hrvatske, no riječ je o manjim prijelazima na kojima nema toliko prometa i pritiska kao na autocesti prema Zagrebu, odnosno na prijelazu Batrovci.

Autobusi i osobni automobili prometuju preko srbijansko-hrvatske granice bez zastoja i problema, a po riječima dužnosnika srbijanske granične policije i carine, kontrola na srbijanskoj strani traje do tri minute.

Vođa smjene teretnog prometa na prijelazu Batrovci Predrag Milakara nije mogao procijeniti kad će se kamionski promet normalizirati, a vođa smjene na istom prijelazu Nebojša Brajković srbijanskim je medijima prije izjavio da nijedan kamion nije prešao u Hrvatsku od ponedjeljka u 22 sata.

Kod Metkovića zastoji kamiona koji preko Neuma idu na jug Hrvatske

Tijekom dana stvorila se kolona iz pravca Metkovića prema Neumu s kamionima koji prevoze robu biljnog i životinjskog podrijetla namijenjenu hrvatskome jugu.

Iz Ureda granične policije u Neumu objašnjeno je da je problem nastao nakon ulaska Hrvatske u EU zbog promjene carinskog režima prijevoza roba kroz teritorij BiH. Svaki kamion koji prevozi robu prema Dubrovniku na ulazu u BiH mora se zapečatiti. Pečati se kontroliraju na graničnim prijelazima Klek i Zaton Doli, a ispravnost plombi provjeravaju hrvatski carinici.

Direktor Granične policije Vinko Dumančić objasnio je da će se situacija normalizirati i da u popodnevnim satima nije bilo gužvi na graničnim prijelazima zbog dobre organiziranosti službenika carine i granične policije. (R. FRANK, T. PONOŠ, Hina)


Podijeli: Facebook Twiter