Radnici Fiata izglasali manja prava

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Dvodnevni referendum koji je održan medu 5.400 radnika Fiatovih pogona Mirafiori u Torinu završen je pobjedom pobornika potpisanog sporazuma izmedu celništva Fiata i cetiri sindikalne organizacije o novom ugovoru o radu koji uvodi niz preinaka odredbi nacionalnog kolektivnog ugovora.

Referendum je raspisan nakon što su najjaca sindikalna organizacija u automobilskoj industriji Fiom i nacionalna sindikalna organizacija CIGL odbile potpisati ponudeni sporazum. U cetvrtak u noci komisija je utvrdila da se više od 96 posto radnika odazvalo glasanju i da je fronta podrške sporazumu pobijedila s 54 posto glasova za.

Celnik Fiata Sergio Marchionne potvrdio je da ce tvrtka sada, kad je sporazum potvrden referendumom, uložiti milijardu eura u obnovu pogona za proizvodnju prestižnih modela Chrysler i Jeep (takozvani SUV), namijenjenih americkom tržištu.

Radnici u neposrednoj proizvodnji protiv sporazuma

Referendum je održan u uvjetima strašnog psihološkog pritiska na radnike jer je celništvo talijanske tvrtke najavilo da ce, ukoliko sporazum doživi poraz na referendumu, napustiti Italiju i preseliti proizvodnju luksuznih automobila u Kanadu.

Dakle, radnici su glasali s omcom oko vrata jer se radilo o tome hoce li posao zadržati ili ga izgubiti no, unatoc tomu podaci govore da je vecina radnika na montažnim trakama glasala protiv sporazuma o novom ugovoru o radu, a za konacnu pobjedu prevagnuo je glas tristotinjak zaposlenih u administraciji i na kontrolnim mjestima.

Valja podsjetiti da novi ugovor o radu uvodi stroži ritam rada, smanjuje trajanje stanke, pooštrava sustav kontrole odsutnosti s rada, uvodi novi sistem prekovremenog rada, pravo na štrajk je limitirano, najstarija talijanska sindikalna organizacija Fiom iskljucena je iz svih predstavnickih tijela radnika u tvornici….

Sergio Marchionne, celnik Fiata, nužnost novog ugovora obrazložio je potrebom za povecanjem produktivnosti rada cime bi se Fiat bolje prilagodio novim uvjetima konkurencije na svjetskom globalnom tržištu. Referendum je uzrokovao povijesni rascjep medu talijanskim sindikalnim organizacijama, a minimalna pobjeda radnika koji su podržali sporazum o novom ugovoru o radu govori da je situacija u pogonima dramaticna jer ce se proizvodnja pokrenuti u situaciji izrazitog konflikta.

Berlusconi za interes kapitala

Dan prije održavanja referenduma predsjednik vlade Silvio Berlusconi javno je podržao celništvo Fiata i izjavio da ukoliko sporazum doživi poraz na referendumu, nitko ne može zadržati kapital od selidbe u drugu državu, odnosno u bolje uvjete privredivanja.

Poznato je da je Fiat multinacionalna kompanija koja je proizvodne pogone otvorila diljem svijeta: dio proizvodnje preseljen je u Srbiju (bivši pogoni Zastave u Kragujevcu), a dio u Poljsku, gdje su place radnika daleko niže, a uloga sindikata gotovo nevidljiva.

Kada su place u pitanju, valja podsjetiti da prosjecna placa radnika u talijanskim pogonima Fiata iznosi neto 1.200 eura, što je daleko manje od njemackih kolega u Volkswagenu koji zaraduju od 1.800 do 2.000 eura, ali je daleko viša od poljskih placa koje ne prelaze granicu od 500 eura.

Marchionne je obecao da ce se uz prekovremeni rad prosjecna placa radnika u Torinu povecati do 3.400 eura godišnje no, uz daleko stroži režim proizvodnje.


Podijeli: Facebook Twiter