U nabavu i instaliranje novog radarskog sustava za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS), koji se nalazi u zgradi Lucke kapetanije u Rijeci, investirano je oko 5 milijuna eura. Od tog iznosa 75 posto sredstava osigurano je iz programa Europske unije PHARE 2006, dok je ostatak realiziran iz budžeta Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Nakon nekoliko godina rada u cilju instaliranja radara na terenu i uredaja u kontrolnim centrima, kao i provedene obuke kadrova, sutra ce u probni rad u Rijeci biti pušten sustav VTMIS.
Pojednostavljeno receno, svrha VTMIS sustava je kvalitetna kontrola svega što se dogada na Jadranu u realnom vremenu, 24 sata na dan. To je omoguceno putem deset radarskih stanica smještenih na sljedecim lokacijama: Sveti Martin kod Rovinja, Razromir kod Triblja, Osoršcica na Malom Lošinju, Vela Straža na Dugom otoku, Žirje, Hum na Visu, Pleševo Brdo na Lastovu, Gruj na Mljetu, Labinštica u Trogiru i Ilijino brdo u Konavlima.
Sve na jednom mjestu
Državni tajnik za more Mario Babic istice da ce radari omoguciti potpunu kontrolu Jadrana te ce se u svakom trenutku za svaki brod znati precizne informacije o poziciji i smjeru plovidbe, ali i niz drugih podataka o samom brodu i brodaru, teretu, posadi, itd. Barem 24 sata prije ulaska u neku hrvatsku luku znat ce se tocna destinacija i razlog dolaska, stanje samog broda, kao i rezultati prethodno obavljenih inspekcijskih pregleda, cime bi se morala povecati sigurnost pomorskog prometa, ali i omoguciti pravovremena reakcija ako postoji sumnja da brod ne zadovoljava osnovne tehnicke i druge uvjete za plovidbu ili predstavlja opasnost na moru.
- U Rijeci na jednom mjestu imamo objedinjen novi radarski sustav, potom Nacionalnu središnjicu za traganje i spašavanje te putem radarskih stanica velikog dometa i preciznosti nadziremo prilaze najvecim hrvatskim lukama, teritorijalno more i ZERP. Mislim da je rijec o najnaprednijem takvom sustavu na Sredozemnom moru u ovom trenutku. Sada pocinje s probnim radom i u tom ce statusu biti tijekom ove godine u tri regionalna VTS centra, smještena u Rijeci, Splitu i Dubrovniku.
Ovakav jedinstveni nacionalni VTS sustav garantira smanjenje broja pomorskih nesreca na moru, bolje rezultate u akcijama traganja i spašavanja te vecu ucinkovitost u intervencijama prilikom iznenadnog onecišcenja mora, istice Babic. Dodaje da se puna operativna primjena sustava VTS službe predvida od 1. sijecnja 2012. godine, do kada ce biti nabavljen novi pomorski radio-komunikacijski sustav i novi informacijski sustav evidentiranja dolazaka i odlazaka brodova iz hrvatskih luka.
Edukacija u zemljama EU-a
Za potrebe održavanja VTS službe tijekom prošle godine zaposlena su i educirana 32 djelatnika, koji su prethodno prošli edukaciju u zemljama EU-a. Troškovi edukacije iznosili su oko 500.000 eura i takoder su osigurani iz programa PHARE 2006. Uz njih planira se zapošljavanje još 40 djelatnika, što je nužno ne bi li se mogao osigurati rad službe u tri smjene i non-stop dežurstvo.
Uspostava VTMIS službe obaveza je Hrvatske u procesu pristupanja Europskoj uniji, a najvažniji je cilj ulazak u sustav kontrole pomorskog prometa, koji je na snazi u EU-u. Voditelj projekta VTMIS sustava Lukša Cicovacki veli da je upravo pomorski promet bio specifican problem u procesu potpunog ukidanja granica unutar EU-a. Odavno je schengenski režim omogucio nesmetani cestovni i(li) željeznicki promet unutar EU-a. Kod dolaska ili odlaska brodova u luke EU-a situacija je nešto drugacija. Cilj je dobiti tocne podatke o brodovima, njihovom kretanju i teretu, i to na razini svih clanica EU-a, putem unificiranog i umreženog sustava.
To bi mogao biti i najvažniji doseg VTMIS-a, jer bi on trebao omoguciti da brodovi izmedu luka EU-a putuju u režimu bez granica, kao da je rijec o jednoj državi u kojoj za sve vrijede ista pravila. U isto vrijeme Hrvatska ispunjava obvezu razmjene podataka o pomorskom prometu s državama clanicama Europske unije, Europskom agencijom za sigurnost plovidbe te Europskom komisijom.
Svecanost otvorenja VTMIS sustava trebala bi poceti sutra u 11 sati ispred zgrade Lucke kapetanije u Rijeci. Premijerka Jadranka Kosor i voditelj Delegacije Europske komisije u Hrvatskoj Paul Vandoren zajedno bi trebali otkriti plocu na procelju zgrade, na kojoj je napisano da je VTS centar za kontrolu prometa opremljen sredstvima RH i EU-a.