Ljetni dan, 13. kolovoza 1914. Vrijeme je bilo sunčano, a more mirno, idealno za plovidbu. Unatoč uputama austrougarskih vojnopomorskih vlasti da se plovi 15 milja od istarske obale luksuzni parobrod Austrijskog Lloyda "Baron Gautsch" plovio je puno bliže. Mimoišao se s putničkim parobrodom "Prinz Hohenlohe" koji je plovio prema jugu, ali čak tri nautičke milje zapadnije od smjera kojim je plovio "Baron". Istovremeno, nedaleko od Brijunskog otočja minopolagač austrougarske ratne monarice SMS "Basilisk" je od pučine prema kopnu postavljao prvu od deset "zraka" lepezastog minskog polja kada je, nešto prije 15 sati, ugledao "Barona" kako punom brzinom ulazi u njega. Bio je to posljednji put da je "Baron Gautsch" viđen u plovidbi.
Bio je to kraj posljednjeg putovanja ovog broda i prva velika pomorska tragedija netom započetog Velikog ili Prvog svjetskog rata, čije stogodišnjice upravo obilježavamo.
Tragična priča o "Baronu Gautschu" počela je ulaskom Austro-Ugarske Monarhije u rat protiv Srbije i Crne Gore kada poprištem ratnih zbivanja postaje Bokokotorski zaljev. Cilj prvih napada bila je crnogorska granica iznad Kotora. Tom su prilikom austrougarski ratni brodovi otvorili vatru na crnogorske položaje oko granice. Zbog ovakvih su okolnosti vojne i civilne vlasti poduzele prve mjere vojnih pojačanja i evakuacije državnih činovnika, njihovih članova obitelji, a u ugroženijim dijelovima i civilnog pučanstva.
Evakuacija se od ljeta 1914. godine provodila željeznicom i putničkim parobrodima. Brodovi su dobili vojne časnike za vezu i promijenili su ustaljene rute. Od objave rata 28. srpnja do 11. kolovoza 1914. godine tu je ratnu zadaću obavljao putnički parobrod Austrijskog Lloyda "Baron Gautsch". U četiri putovanja koja je obavio u toj funkciji brod je prevezao 2.855 vojnika i civila te prešao 1.810 nautičkih milja.
Austrougarske su se snage ubrzano pripremale za rat. Tim je povodom 11. kolovoza 1914. godine u Trstu održan sastanak vojno-pomorskih vlasti na kojem se zapovjednike brodova obavijestilo o polaganju minskih polja uz obalu istarskog poluotoka kako bi se Pulu, glavnu austrougarsku ratnu luku, zaštitilo od mogućeg napada neprijateljske mornarice. Sastanku je umjesto kapetana "Barona Gautscha" Paula Wintera nazočio II. časnik palube Giuseppe Tenze, kojemu su dane upute o zaobilasku minskih polja i promjeni smjera. Tenze je podnio izvještaj kapetanu, nakon čega je I. časnik palube Josef Luppis unio novoodređeni smjer plovidbe prema Kotoru. Istoga dana brod je iz Trsta isplovio na svoje posljednje putovanje prema jugu. (Katarina POCEDIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU