Puno filmova, još više događanja oko Festivala, a ljeto je...

Iz image kataloga "Ti nas upotpunjuješ"
Iz image kataloga "Ti nas upotpunjuješ"

Ovogodišnje 64. izdanje Pulskog filmskog festivala isticano je kao najbogatije do sada, ili "jedno od programski najbogatijih festivalskih izdanja u povijesti Hrvatske". Priznat ćete, lijepo zvuči za jednu nacionalni smotru sveukupnog godišnjeg filmskog stvaralaštva, a i za ponovni povratak starog-novog umjetničkog ravnatelja Zlatka Vidačkovića. Drugim 
riječima to znači da Hrvatski natjecateljski program čini 12 filmova. U Areni će hrvatske premijere imati: "Agape" Branka Schmidta, "Mrtve ribe" Kristijana Milića, "Kratki izlet" Igora Bezinovića, "Fuck off I love you" Anđela Jurkasa, "Lavina" Stanislava Tomića, koji i otvara Festival nakon vatrometa, a pulske premijere su: "Zbog tebe" Anđela Jurkasa, "Goran" Nevija Marasovića, "Siguran let" Alda Tardozzija i "Ne gledaj mi u pijat" Hane Jušić. Naravno, radi se o filmovima koji su već viđeni i odgledani, ali ne u pulskom kinu Valli, što je dobro za publiku, ali ne i za kritiku koja će te dane odmarati.

Bogat program

Među tim već viđenim filmovima, također u konkurenciji, su: "ZG 80" Igora Šeregija, koji se prikazuje prve večeri u Areni, kao drugi film, "Ustav Republike Hrvatske" Rajka Grlića; "Uzbuna na Zelenom Vrhu" Čejen Černić i "Anka" Dejana Aćimovića. Njima treba pridodati i dvije koprodukcije koje će također pred publiku u Arenu, bosansko-slovensko-hrvatski film "Naša svakodnevna priča" Ines Tanović i srpsko-hrvatski "Dnevnik mašinovođe" Miloša Radovića ("Anka" će u kino Valli).

U Hrvatskom nenatjecateljskom programu su dva filma: omnibus "Transmania" grupe autora (D. Matanić, S. Tarokić, H. Jušić, B. Jelčić, Z. Jurić, V. Vorkapić, J. Zastavniković, F. Šovagović, I. Salaj, S. Hribar, T. Golić, P. Orešković, S. Tomić, E. Mužina, I. Sikavica) i "Jedno ubojstvo za van" Luke Duvančića. Dakle, to je ta magična brojka od 14 
filmova, od koje 11 ide u Arenu, a preostala tri u kino Valli. Gledajući to s autorske strane, ovo će biti godina Hane Jušić koja u Pulu stiže u trostrukom izdanju - s nagrađivanim "Ne gledaj mi u pijat", kao scenaristica u "Uzbuni na Zelenom vrhu" Čejen Černić te opet kao redateljica u omnibusu "Transmanij" koji je okupio oko jednog filma gotovo ono najbolje u hrvatskog kinematografiji. Matanića namjerno preskačem jer je on pulski zet pa je i 
razumljivo da ga je na svim mjestima i ulogama.

Nagrade i priznanja

Dosta filmova u Pulu stiže s prestižnim europskim i svjetskim nagradama i priznanjima, od već spomenute Jušić, preko Grlićeva "Ustava RH", Kumrić-Hrgović "Po čovika", Marasovićev "Goran", "Ježeve kuće" Eve Cvijanović, ali još i više u kratkom metru, dokumentarcima i 
pogotovo u koprodukcijama. 

Također, jedna od karakteristika 64. Pule su i filmovi na temu Domovinskog rata, 
poput "ZG80", filma "Dan kada je moj otac postao grm" Nicole vn Kilsdonik, Galićevih "Heroja Vukovar", Ištvančićev "Sve je bio samo dobar san", "Po čovika"? Tu su i program i filmovi, koji su najavljeni kao filmovi u nastajanju, a radi se o serijalima HRT-a. Poput "Republike" Božidara Domagoja Burića, serije "Crno-bijeli svijet" Gorana Kulenovića, Matanićevih "Novina" i filma "Egzorcizam", "Čuvara dvorca" Lukasa Nole te Jurićeve "Patrole na cesti", a kako je HRT jedan od glavnih oslonaca Festivala, razumljivo je da dobije ovoliki prostor.

U ovogodišnjem programu ima i manjinskih koprodukcija, koje se svakako tretiraju pa i guraju kao dio hrvatskog programa, što zbunjuje, u konkurenciji su: "Sieranevada" Cristija Puiuja (u koprodukciji Rumunjske, BiH, Makedonije, Francuske i Hrvatske); bugarsko-hrvatska "Roumena" Zornitse Sophije; poljsko-bosansko-hrvatska 
"Catalina" Denijala Hasanovića; nizozemsko-belgijsko-hrvatski "Dan kada je moj otac postao grm" Nicole van Kilsdonk te "Kuća drugih" Rusudana Glurjidzea (Gruzije, Rusije, Španjolske i Hrvatske). Čak i ovdje ima onoga izvan konkurencije, a to su: slovensko-hrvatski "Pođi sa mnom" Igora Šterka; belgijsko-hrvatski "Uzvodno rijekom" 
Marion Hsnsel; talijansko-hrvatski "Babilonske sestre" Gigija Roccatija; bosansko-hrvatska "Hiljadarka" Nenada Đurića te već spomenuta dva iz Arene.

Dokumentarce, animirane i kratke igrane potpisuju režiseri koji su se u Puli dokazali i okitili nagradama pa je i na njima velika pažnja, od "Gazde" Darija Juričana, filma "Život od 
milijun dolara" Puljana Roberta Tomića Zubera, do Davora Žmegača ("Tin -. trideset godina putovanja"); Gorana Trbuljaka ("Oni žive noću"); Damira Terešaka ("Djevojka od nula dolara"); Bernardina Modrća ("Ja, Branko ridivkom Fučić"), Ivana Faktora ("Sve bih ostavio ovdje"). 

Češka - zemlja partner

Međunarodni program svakako je u znaku Akija Kaurismakija, a družit ćemo se s njime, nažalost, samo preko filma "Druga strana nade". Tu je ponovo i Giuseppe Tornatore s filmom "Prepiska", u kojemu ćemo gledati Jremyja Ironsa i Olgu Kurylenko. Na 
velikog Andrzeja Wajdu koji nas je napustio nedugo nakon 63. Pule podsjetit ćemo se u filmu "Slika koja nedostaje"; Ang Lee priča u "Billy Lynnu" o američkom povratniku iz Iraka, a dovoljno je reći da je ove godine zemlja partner festivala Češka. Iako nema Menzela, dovoljno je materijala da si ljubitelji ove ležerne i zavodljive kinematografije dođu na svoje. Još više će saznati ako dođu na okrugli stol o češkoj kinematografiji koji je također predviđen. Naravno, Popularna Pula u Areni će prikazati na polovici Festivala, 22. srpnja film "Spider-Man: Povratak kući" Jona Wattsa, a na zatvaranju 4D "Kako je Gru postao dobar", te premijerno i najnoviji hit Luca Bessona "Valerian i grad tisuću planeta".

Naravno da novi ravnatelj HAVC-a Daniel Rafaelić, kao i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, izražavaju veliko oduševljenje što ovogodišnji Pulski filmski festival 
ima fokus na hrvatskoj filmskoj baštini i "što Pula predstavlja jezgru premijernih naslova". Tu svakako treba dodati i studentski program, među kojima je i dosta autora s Poluotoka, filmove s radionica, a kao šlag i potvrda svemu svakako će dobro doći kinotečni program u čast Antunu Vrdoljaku, 21. srpnja u kinu Valli - kao podsjetnik na izniman opus ovog filmaša. Naime, kao malo tko u hrvatskom filmu Vrdoljak je dosljedno afirmirao hrvatsku 
književnost, što se vidi iz ponuđenih filmova: "Mećava", po drami Pere Budaka (1977.); "Kiklop" (1982.) i "Karneval, anđeo i prah" (1990.) po djelima Ranka Marinkovića, te kultne "Glembajeve" (1988.) Miroslava Krleže. 
Možda je trebalo tu uvrstiti recimo njegove hvaljene ratne filmove, kao "U gori raste zelen bor" (1971.) po Šiblovom ratnom dnevniku, što bi bio izvrstan uvod u njegovog "Generala" iduće godine na 65. Puli kada se ovaj režiser vraća u Arenu nakon 14 godina s opet kontroverznom ratnom tematikom. Usporedbe radi.

No, treba dodati da hrvatska književnost ove godine ima razloga biti zadovoljna na filmu. Tu su predlošci Ivana Kušana, Antuna Šoljana, Josipa Mlakića, Maje Hrgović, Ante Tomića, Ive Balenovića, Mate Lovraka, Tina Ujevića, Branka Fučića, kao i podsjetnik na veliku glumicu Itu Rinu za koju svi znaju iz križaljki ali malo tko da je ova "Princeza koralja" rodom iz Divače. (Mate ĆURIĆ)




Podijeli: Facebook Twiter