Puni profil Istarskog ipsilona od Peliceti do Umaga sasvim je sigurno omogucio ugodno i brzo putovanje turistima i domacim vozacima, narocito vlasnicima povoljnog ENC uredaja. Ipak, zatvoreni sustav naplate cestarine donio je, izmedu ostalog, pad prometa ugostiteljima smještenima u blizini najvece istarske ceste.
Krenuli smo iz Pule lokalnim cestama prema Kaštelu i usput razgovarali s ugostiteljima.
Pizzeria Aquarius u Bujama i danas je vrlo poznato svratište po povratku iz Italije. Prvenstveno zbog odlicne pizze, ugodnog ambijenta i pristupacnih cijena.
- Nekoc smo imali znatno više prometa kada je cesta s granicnog prijelaza vodila preko Kaštela u Buje. Danas se turisti drže autoceste, dok nas posjecuju uglavnom oni koji znaju za naše usluge.
Još veci problem predstavljaju neadekvatni putokazi nakon granice, neposredno prije kružnog toka, koji ne nude alternativne pravce za Porec i Pulu, vec iskljucivo preko Ipsilona, govori nam vlasnica Karmen Voric.
Njezinim tragom otišli smo do granicnog prijelaza.Ne samo da smo se uvjerili u njezinu tvrdnju, nego se i dobro nasmijali kada smo, uz smjer za Kaštel i Buje, ugledali rukom napisan dodatak "Pula".
Antenal je za vrijeme naplate vijadukta Mirna bio glavna obilaznica domacim vozacima. Danas je na toj cesti znatno manje vozila. Prošli smo njome u 16 sati tijekom radnog dana i uvjerili se da se Ipsilon ocigledno više koristi.
- Tocno je, osjetno je manji promet preko Antenala, potvrdili su nam djelatnici Ribarske konobe u Tarskoj vali. Oni se ne žale na posjecenost turista ovog ljeta jer su smješteni u blizini velikog kampa Lanterna, no tvrde da posjetitelji znatno manje troše nego ranijih godina, dok su naši ljudi rijetki za njihovim stolovima.
U povratku smo provjerili ima li ugostiteljskog života u Baderni. Malo mjesto uz Ipsilon, tek tjedan, dva nakon turisticke sezone izgleda potpuno pusto. Prateci znakove jednog restorana, krenuli smo prema selu Rakovci, udaljenom dva kilometra.
Pred objektom koji nije baš niti lako pronaci dva su autobusa na parkiralištu nagovještavala gužvu. I zaista, unutra zatjecemo najmanje stotinu gostiju za stolovima krcatim hranom. Ovdje ocito nema zime za promet, stoga nije imalo smisla išta upitati maksimalno zaposlene vlasnike, a kako ce preživjeti zimu, to samo oni znaju.
Lokalnom cestom nastavljamo prema Svetom Lovrecu. Interesantno, sad kad je konacno popravljena i u relativno dobrom stanju, gotovo je prazna.
- Turisti kad dolaze i odlaze koriste autocestu, dok za vrijeme boravka u Istri koriste lokalne ceste i drago nam je da vrlo rado svracaju u Sveti Lovrec, kazala nam je vlasnica restorana San Lorenzo ?ina Licardo.
Tvrdi da autocesta šteti ugostiteljstvu u manjim mjestima, no i pored toga zadovoljna je sezonom koja je, prema zaradi, u okvirima lanjske.
- S obzirom na to da našoj pizzeriji velik promet rade gosti u turistickim vilama smještenim nedaleko od objekta, naši stolovi nisu prazni. No i pored toga osjeti se slabija platežna moc turista, tvrdi Licardo.
Da bismo na putu prema Puli dobili još koju usputnu informaciju, zaustavili smo se na prvom odmorištu prema Limskom kanalu. Ondje se nalazi pregršt štandova s ponudom tradicionalnih istarskih delicija.
- Puni profil autoceste nije naškodio prometu na Limskom kanalu buduci da se ovdje dolazi ciljano. Možda je nešto manje lokalnih ljudi na cesti, no nipošto turista. Medutim, ocigledan je pad njihove platežne moci.
Kad se zaustave osobnim automobilom ili organiziranim prijevozom, samo razgledavaju ili pak kupe tek pokoju sitnicu, kazao nam je jedan od prodavaca, koji tvrdi da mnogi u Istru dolaze avionom pa se ne usude kupovati tekucine u strahu da ih s njima ne puste u zrakoplov.