Pulskoj inovatorici Sanji Vale Čupić nagrada u Ženevi

Sanja Vale Čupić (D. ŠTIFANIĆ)
Sanja Vale Čupić (D. ŠTIFANIĆ)

Pulska inovatorica Sanja Vale Čupić, autorica nagrađivanih društvenih igara "Osvoji Jadran" i "MediterraNaut", zabavno-edukativnog nautičkog peljara izdanog ove godine, vlasnica je tvrtke Adrinaut, diplomirana ekonomistica i brend menadžerica, majka četvero djece i nautičarka. Za ove igre, koje su njena inovacija i u potpunosti hrvatski proizvod, na nedavnoj najprestižnijoj svjetskoj izložbi inovacija, 42. međunarodnom salonu inovacija u švicarskoj Ženevi osvojila je brončanu medalju.

- Budući da se bavite poduzetništvom, kako ocjenjujete poduzetničku klimu i ekonomsku politiku u Hrvatskoj?

- Činjenica je da je kod nas ekonomska situacija loša, a smatram da bi se poduzetništvo i politika morali malo više povezati. Bilo bi najpametnije kada bismo se našli na sredini, kada bismo malo više surađivali i to bi definitivno pomoglo razvoju gospodarstva Hrvatske. Dok god to nije tako, ne vidim da može biti bolje. U Hrvatskoj ima mnogo ljudi koji imaju znanja, imamo pametne poduzetnike koji plasiraju proizvode, koji rade s razvijenim zemljama i šteta je da ta svoja znanja ne primijene i u Hrvatskoj, da osmislimo modele, projekte, nađemo investitore, konkuriramo na natječajima i na taj način svi zajedno utječemo na oporavak gospodarstva. To se neće dogoditi preko noći, ali ako se ne krene raditi, ne znam kad će se uopće dogoditi.

U Hrvatskoj svi duguju

- Kako poduzetnici uspijevaju opstati na tržištu, postoji li sustav koji ih prati?

- U Hrvatskoj je teško poslovati, svi duguju. Tvrtke koje ne plasiraju na hrvatsko tržište, koje izvoze, bolje stoje jer je hrvatsko tržište malo. Imam sreću što sam iz Pule i kad je usporedim s drugim dijelovima Hrvatske, ovdje još mogu naići na ljude koji imaju sluha. Primjerice, moram pohvaliti Hrvatsku gospodarsku komoru - Županijsku komoru Pula koja me prati od prvog dana. Sve ostalo ovisi o poduzetniku samom, koliko će se sam potruditi da dođe do neke informacije ili službe. Kad imam svoj cilj i mislim kako nešto treba napraviti, naći ću način da to i realiziram. Činjenica je da je sustav težak, inertan, da to nije na našoj lokalnoj razini nego je i zakonodavstvo takvo, a svakim danom donose se sve gore mjere.

- Kako Vaš rad prate javne institucije, uspijevate li dobiti kredite ili poticaje?

-Proizvod se uglavnom financira sam po sebi. "Osvoji Jadran" razvijala sam godinu dana, krenula sam od nule i Ministarstvo turizma mi je 2012. godine odobrilo 50 tisuća kuna. Praktički sam prodala proizvod dok ga još nisam ni imala. Već sam imala nekakvu financijsku konstrukciju, uspjela sam pokriti dio proizvodnje, doći do proizvoda, plasirati na tržište, pratiti proizvodnju i ići dalje. To je iznos koji mi je u startu mnogo pomogao. Na hrvatskom tržištu u roku od tri mjeseca plasirala sam proizvod, a zahvaljujući i medijima koji su me pratili, bio je prepoznatljivi brend pa su tvrtke i mene kontaktirale. Moj poslovni model je da određenu količinu ne financiram odjednom, već u intervalima. Kada dio prodam, mogu nešto platiti. Ne volim se zaduživati jer je kod nas tržište takvo kakvo jest, pa sam oprezna. Korak po korak, proizvod se sam isplaćuje.

Zabavna edukacija za djecu i odrasle

- Koliko se u Hrvatskoj ulaže u istraživanja i nove tehnologije?

- Nije lako dobiti sredstva. Radim na razvoju IT aplikacije, sad sam se prvi put obratila Ministarstvu poduzetništva na natječaj za inovacije u poduzetništvu, zadovoljavam sve uvjete i imam dobar plan s kojim mogu zaposliti ljude i proširiti posao. "Osvoji Jadran" i "MediterraNaut" su društvene igre, ali i koncept uz individualan pristup destinacijama, dakle brendiranje destinacije. "MediterraNaut" obuhvaća tri kontinenta, 25 mediteranskih zemalja, 223 lokacije kao i pravila ponašanja na plovidbi. To je edukacija za djecu i odrasle na zabavan način, kao i kvalitetan suvenir jer bilo koji turist koji posjeti ovo područje ima priču o cijelom Mediteranu, a to je i poslovni poklon. Dio igre mogu biti nečije marine, može se raditi co-branding za nečiju tvrtku gdje će se aplicirati njihove kartice i to može biti njihov individualni suvenir. (P. LUKEŽ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter