Puljanin na milijunima japanskih boca!

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Na ogromnom japanskom tržištu od skoro 130 milijuna ljudi najpopularniji flaširani zeleni caj zove se Oi Ocha-Ryokucha, a proizvodi ga velika multinacionalna kompanija Ito En. Odnedavno je na etiketi tog caja otisnut i haiku Puljanina Dejana Pavlinovica, profesora engleskog i njemackog jezika u pulskoj gimnaziji.

Prošle je godine za svoj haiku na engleskom jeziku osvojio drugu nagradu na uglednom medunarodnom natjecanju u Tokiju, ciji je glavni pokrovitelj spomenuta kompanija Ito En, a pored uvrštenja njegove haiku pjesme u zbornik te novcane nagrade od 50.000 jena (440 eura), Pavlinovic je ovog vikenda iz Japana primio i paket od 24 boce zelenog caja na kojima je, pored radova prvo i trecenagradenog autora, otisnut i njegov haiku.

- Kad sam dobio nagradu, nisam imao predodžbu o kakvim je cajevima rijec. Mislio sam da su posrijedi klasicni suhi cajevi u vrecicama. Bila mi je fora u toj gomili nerazumljivih japanskih znakova uociti vlastito ime i prezime, i moj haiku na engleskom. Ne mogu reci da nisam sretan zbog toga. Drago mi je da je ovaj haiku našao svoj put do japanskih citatelja, pa i na ovaj neuobicajen nacin, kazao je Pavlinovic.

Porijeklo naziva ove serije japanskog zelenog caja dolazi od ucestale fraze u japanskim domovima (Oi Ocha!), koja znaci poziv na caj. Japanska je to inacica engleske fraze "It's tea time!".

Zanimljivo je da je okus ovog flaširanog nezašecerenog zelenog caja razocaravajuci za zapadno nepce razmaženo slatkastim: neke koji su ga okusili asocirao je na duhan, neke na marihuanu, a neke, eto i na - frigane girice. No, to nije sve.



- Ocu je caj imao okus kikirikija, meni nekakav organski okus humusa, dok se supruga Ivana, recimo, nakon prvog iznenadenja navikla brzo na taj okus, uživajuci u doživljaju neceg prirodnog i zdravog. Mislim da je ona jedina popila cijeli sadržaj od pola litre, kaže Pavlinovic.

No, nije samo rijec o navici, vec i o posve drugacijem kulturološkom krugu.

- Vijest se proširila pa mi se tako javila i naša pulska japanologinja Vanja Zenzerovic koja se nedavno vratila iz Japana. Porucila mi je da je njoj, pored kave, ovaj caj prvi izbor na automatima u Japanu.

Ovaj caj ima naziv "Oi Ocha-Ryokucha" i drži celnu poziciju kao najpopularniji, najprodavaniji brend zelenih cajeva u Zemlji Izlazeceg Sunca. Prodaje se u cijelom Japanu, u trgovinama, supermarketima, na automatima za pice, kioscima na kolodvorima, a napravljen je sto posto od japanskog zelenog caja, bez aditiva i ikakvih umjetnih dodataka.

Zašto haiku? Prije tri i pol godine u pulskoj gimnaziji održana je radionica haikua pod vodstvom japanskog pjesnika Shokana Tadashija Kondoa i predsjednice Društva hrvatskih haiku pjesnika Višnje McMaster. "Ta radionica je otvorila neku slavinu u meni; pronašao sam sebe u takvom poetskom izražaju", kaže Pavlinovic koji objašnjava da je haiku pjesmuljak od tri stiha - s po pet, sedam i pet slogova - cija forma cesto varira, bez umetanja sebe, ali sa željom da fotografskom jasnocom pokuša zabilježiti doživljaj jedne istine. U Istri desetak autora više ili manje intenzivno piše haiku. (Zoran ANGELESKI, snimio Manuel ANGELINI)

Pavlinovicev haiku
Sea pebble
only for a moment
in a little hand

(Oblutak
samo na tren
u malenoj ruci)


Podijeli: Facebook Twiter