Grad Pula jedan je od gradova kandidata za Europsku prijestolnicu kulture za 2020. godinu (EPK 2020), a u sklopu priprema i organizacije kandidature, uz niz drugih programa, jučer i danas održava se dvodnevna kreativna radionica u pulskoj Zajednici Talijana.
Radionica je usmjerena na kreiranje i razradu projekata unutar nekoliko tema, slobodna je i namijenjena svim zainteresiranim građanima, sudionicima kulturno-kreativnih sektora, udrugama građana Grada Pule i Istarske županije, poduzetnicima, znanstvenicima. Cilj radionice je definiranje dijela projekata za program kandidature Pule za EPK 2020.
Visoka kvaliteta, prepoznatljivost i posebnost
Voditelji radionice su Jesenka Ricl, predsjednica i osnivačica CroCulTour - Hrvatskog društva kulturnog turizma, laureatkinja EUNIC Fellowship Programa 2014., magistra umjetnosti i specijalist marketinga posebnih područja, Marko Baus, član tima za pripremu kandidature Grada Pule za EPK 2020. i Mirna Karzen, osnivačica Social Innovation Lab-a, stručna savjetnica s dvadeset godina iskustva u međunarodnom, regionalnom i lokalnom razvoju s fokusom na ekonomski i društveni razvoj.
Kako smo mogli vidjeti jučer, na radionici su bili prisutni predstavnici gradskih ustanova u kulturi, škola, civilnog sektora, obrazovanja, poduzetnici, studenti, srednjoškolci, samostalni umjetnici.
Prvi dio radionice bio je teorijski - odnosno predavači su obrazlagali samo temu, a u drugome dijelu sudionici su se, prema afinitetima u skupinama posvetili jednoj od četiriju tema, odnosno otvaranju prostora, uma, društva ili identiteta i na tome će intenzivnije nastaviti raditi i danas.
- Prijestolnica kulture 2020. godine bit će jedan hrvatski grad i jedan irski grad. Procedura kandidiranja vrlo je složena i sastoji se od nekoliko etapa. To je projekt koji generira veliku pažnju, a u prvoj fazi svi gradovi djeluju po malo samozatajno, dok u drugom dijelu, kada i ako do njega dođe, se koriste svi raspoloživi resursi. Programi koji će nuditi europska prijestolnica kulture moraju biti visoke kvalitete, prepoznatljivi i posebni. Na primjer Marseille je imao program usredotočen na važnost Mediterana za Europu, svatko treba tu nešto specifično ponuditi. Pula je grad brodogradnje i arheologije, ima veliki potencijal, ali nedostaje joj input, kazao je Marko Baus.
Transformirati Pulu u centar izvrsnosti
On je naglasio da treba pronaći lokalnu posebnost i definirati identitet prema vani te da je važno transformirati Pulu u centar izvrsnosti. Napomenuo je i da za prvi krug trebaju kreirati knjižicu od 80-ak stranica gdje se nalaze odgovori na tridesetak postavljenih pitanja u političko-poetskoj formi.
Ujedno, svaki projekt treba zadovoljiti deset kriterija. Ti kriteriji su: europski karakter i obilježje (projekti koji preispituju europsku tradiciju i nasljeđe i na tome grade demokratske europske vrijednosti), demilitarizacija (rušenje mentalnih barijera i zidova), uključivanje zajednice, održivost, razmjena znanja, participacija i aktivno stvaralaštvo, izvrsnost i istraživanje, međusektorski pristup, javna domena i avanturistički duh (projekti koji uzimaju u obzir princip "sretne slučajnosti).
Što se tiče budžeta, predstavljači su kazali da je približan budžet projekta između 50 tisuća i 800 tisuća eura budući da se radi o srednjoj veličini projekta, te da je važno ispričati svoju priču, služeći se i mikropričama.
Mikro narativi su inovativni modeli pričanja o sebi i gradu, a Baus je istaknuo i važnost suvenira budućnosti u kontekstu činjenice tko ih proizvodi i kakve veze imaju s tradicijom.
Važno je i stvaranje alternativnih ruta, odnosno ruta koje obuhvaćaju privatna iskustva građana i zaboravljene memorije grada. Bilo je govora i o uključivanju gastronomije u cijelu priču, kao i o korelaciji prometa i kulture, odnosno tome može li se pretvoriti prometna infrastruktura Istre u kulturnu i kreativnu.
U razgovoru s predstavljačima došlo se do pitanja može li pekarnica biti mjesto rezidencije umjetnika, pa i kroz nova iskustva stvaranja hrane i konzumiranja, te da je potrebno što više uključiti turizam u cijelu tu priču. (Vanesa BEGIĆ)