Nakon pojeftinjenja prije dva tjedna, u utorak su opet poskupjela sva goriva, od sedam do 22 lipe po litri. Benzini su najviše poskupjeli, za 22 lipe, pa se eurosuper 95 BS opet približio granici od 10 kuna po litri. Malo manje su poskupjela dizelska goriva, cijena eurodizela BS je porasla za 13 lipa, dok je najmanje poskupio plavi dizel, za sedam lipa po litri.
Naftni strucnjaci objašnjavaju da je ovaj put gorivo poskupjelo jer su skocile cijene nafte na mediteranskom tržištu, gdje Hrvatska nabavlja svoje zalihe. Poskupljenje bi, prema njihovim rijecima, bilo i vece da ga odredba u pravilniku o odredivanju najviših dopuštenih cijena naftnih derivata nije ogranicila na tri posto. No, to nije sve. Naime, strucnjaci najavljuju vrucu jesen i daljnja poskupljenja.
Lošiji ukupan rezultat poslovanja
Buduci da se poskupljenja, pogotovo plina, nakon parlamentarnih izbora najavljuju i zbog ulaska Hrvatske u Europsku uniju, odnosno velika vecina gradana uvjerena je (prema istraživanju agencije Ipsos Puls) da ce cijene svih potrošackih roba te komunalnih i drugih usluga znatno porasti, jasno je da gradani pomno prate svaku naznaku povecanja troškova koje i sada jedva, ili nikako, krpaju.
Za sada, kako smo saznali u gradskim komunalnim poduzecima, najnovije poskupljenje benzina nece utjecati na povecanje cijena njihovih usluga. Cak ni najpogodeniji - javni gradski prijevoznik Pulapromet - nema namjeru podizati cijene karata.
- Prilikom svake izrade plana poslovanja procjenjuje se i ocekivana cijena goriva za narednu godinu. Iako povremeno tijekom godine dolazi do takozvanih pojeftinjenja cijene goriva, ona promatrajuci cijelu godinu ili pak prethodne kontinuirano raste. Radi se o stavci koja bitno utjece na poslovanje Pulaprometa i kojoj poklanjamo iznimno veliku pažnju. Taj se trošak pokriva iz poslovanja našeg trgovackog društva i pripadajucih subvencija te se stoga nastoji prijevoznu uslugu optimizirati do mjere koja udovoljava potrebama korisnika, ali i objektivnim okolnostima. Za ovu godinu nismo planirali povecanje cijene karata, odgovara Igor Škatar, direktor Pulaprometa.
Poskupljenjem goriva opterecena je i Herculanea, s obzirom na velik broj vozila kojima održava cistocu u gradu i odvozi otpad. Medutim, prema rijecima direktora Igora Starog, najavljeno poskupljenje cijena goriva nece utjecati na povecanje cijena usluga "iako ce uvecani troškovi goriva utjecati na poslovanje vecine djelatnosti poduzeca pa i ukupan rezultat poslovanja".
- Ukupan utrošak goriva u strukturi troškova cini do pet posto i na godišnjoj razini iznosi oko 2,5 milijuna kuna. Usporedimo li prosjecnu cijenu goriva u prvih šest mjeseci ove i prošle godine, ispada da je prosjecna cijena porasla za oko 15 posto. Planom poslovanja teško je predvidati znacajne oscilacije cijene goriva koje ovise o brojnim faktorima te se dio porasta troškova zbog vece cijene goriva nastoji kompenzirati drugim mjerama kao što je optimizacija ruta. To je i vidljivo iz potrošnje ukupno manje kolicine goriva te uštedama na drugim stavkama, kaže Stari.
Nakon izbora poskupljuje plin?
No, osim samog poskupljenja goriva puno "dramaticnije" zvuce predvidanja da ce Hrvatsku nakon parlamentarnih izbora zahvatiti val drasticnog poskupljenja prirodnog plina, cime ce se njegova cijena približiti onoj u državama Europske unije.
- S obzirom na to da Plinara troši relativno malo goriva zbog malog broja motornih vozila, posljednje poskupljenje nece utjecati na promjenu naše cijene usluga. Što se, pak, cijene prirodnog plina za pravne subjekte, odnosno industrijska postrojenja tice, one se mijenjaju svaki mjesec ovisno o srednjem tecaju dolara, a kvartalno se formula korigira ovisno o cijenama mazuta na mediteranskom tržištu, istice Dean Kocijancic, direktor Plinare.
Buduci da mnogi strucnjaci najavljuju poskupljenje, a u Puli se upravo realizira kapitalni projekt plinofikacije kojim je obecan jeftiniji energent gradanima, mnogi su Puljani zbunjeni. Doduše, cijenu plina odreduje Vlada, odnosno državna agencija.
- Sigurno je da se cijena prirodnog plina za kucanstva do kraja godine nece promijeniti, a nakon 1. sijecnja cijena ovisi o odluci Vlade. Za sada, kucanstvima koja se griju na prirodni plin je jeftinije grijanje za 91 posto u odnosu na kucanstva koja se griju na propan-butan, odnosno 82 posto u odnosu na ona koja se griju na lož-ulje, kaže direktor Plinare te istice da se cijene plina u Hrvatskoj mijenjaju samo na osnovi poskupljenja nabavne cijene prirodnog plina. To, medutim, ne odgovara distributerima i opskrbljivacima plina zbog opravdanih troškova poslovanja. (Goran ROJNIC)
Miletic: Dok bude moguce, poskupljenja nece biti
Gradonacelnik Boris Miletic vec je tijekom ove godine u nekoliko navrata istaknuo da nema namjeru u krizna vremena odobriti zahtjeve bilo kojeg gradskog komunalnog poduzeca o povecanju cijena usluga. Na jednak nacin reagirao je i ovom prigodom te se cini da ce poskupljenje odgadati dokle god poduzeca iz poslovanja i Grad subvencijama budu uspijevali "pokrivati" povecanje troškova goriva.
- Jasno je da je gorivo znacajan energent pogotovo za javnog gradskog prijevoznika Pulapromet, ali i Herculaneu te sasvim sigurno utjece na njihovo poslovanje. Medutim, gradanima mogu poruciti da sam protiv povecanja cijena usluga komunalnih poduzeca i sve dok to bude bilo moguce, poskupljenja nece biti, jasan je gradonacelnik.
Govoreci o najavi da ce nakon parlamentarnih izbora cijena prirodnog plina znacajno poskupjeti, gradonacelnik kaže da tu cijenu odreduju Vlada i Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA). Može se pretpostaviti da HDZ pred parlamentarne izbore nece dirati cijenu, ali nadam se da se nece dogoditi "bum" ni nakon izbora. Bila bi to krajnja neodgovornost onih koji upravljaju državom nakon izbora, zakljucio je Miletic.