Prošlog tjedna okončana su istraživanja arheološkog nalazišta antičkog broda u dijelu Flaciusove ulice nadomak zgrade pošte te je započeto dokumentiranje nalaza. U međuvremenu je, kako nam je rekao Darko Komšo, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre, izvađen manji antički brod koji je pronađen ispod njega te su u tijeku pripreme za vađenje jedinstvenog nalaza u Hrvatskoj, pa i šire, u jednom komadu.
U Flaciusovoj ulici tijekom izgradnje kanalizacijskog kolektora uz brod dimenzija oko 20 metara, koji datira iz 1. stoljeća prije Krista do 1. stoljeća poslije Krista, pronađen je još jedan manjih dimenzija od oko osam metara, koji je već, kako smo rekli, izvađen. Uz njih pronađeni su i razni predmeti, poput užeta, drvenih klinova, vretena, amfora, životinjskih kljova, potplata antičkih sandala, kockica za igru, kamene skulpture delfina, rimske posude i vrčevi, ali i velike količine organskih nalaza, poput pinjola, koštica bresaka, oraha i žitarica.
Sve to bit će poslano na analizu, a iz nalaza će se moći iščitati prehrana i navike žitelja antičke Pule. Upravo pronađeni nalazi govore da su izrazito dobro očuvani brodovi služili za prijevoz pinjola, ali i drugog tereta te da se antička pulska pretovarna luka Mandrač nalazila uz tadašnje gradske bedeme i uz tadašnji potok Pragrande.
Ostaci većeg antičkog broda nazvani su Pula 1, a manjeg Pula 2. Riječ je o prvim takvim brodovima pronađenim na području Istre, ali i jedinstvenom nalazištu u Hrvatskoj jer su brodovi pali u mulj i ostali su u potpunosti očuvani njihovi organski dijelovi, poput brodske opreme, ali i hrane.
Do ovog nalaza dosadašnji ostaci brodova su uglavnom bili na dnu mora, dok je mulj u kojem se nalaze Pula 1 i 2 očuvao materijal kakav se ne očuva na drugim arheološkim lokalitetima. Stoga se može vidjeti da se na području sjevernog Jadrana primjenjivala tehnika šivanja broda, a ne kao u ostatku Rimskog Carstva metoda uklada. Šivanje broda ne primjenjuje se već dvije tisuće godina, a to se radilo na način da je oplata bušena i kroz utore se spajala konopom, a tek potom su se spajala rebra broda. Samim time može se tvrditi da su pronađeni brodovi izvorno nastali na području sjevernog Jadrana. Riječ je o fleksibilnim brodovima koji su u slučaju pucanja lako mogli biti "šivani", što je bilo posebno pogodno za ove krajeve gdje ima puno otoka.
U vađenju broda hrvatski arheolozi surađuju s kolegama iz inozemstva te geomehaničarima, arhitektima i Uljanikovim projektantima. Upravo će se u Uljanik, nakon vađenja, smjestiti veliki pronađeni brod. U jednoj od hala brodogradilišta provest će četiri godine - dvije na desalinizaciji i dvije na konsolidaciji uz pomoć posebnih kemikalija.
U tom periodu trebala bi biti donijeta i odluka o mjestu gdje će brod Pula 1 biti prezentiran javnosti. Razmišlja se da se napravi kopija, istom tehnikom, te da se takva replika izloži u luci ili čak da se omogući gostima da naprave krug po luci. (G. ROJNIĆ)