Prvu nagradu na natječaju za dizajn vizualnog identiteta Rijeke kao Europske prijestolnice kulture 2020. dobili su pulski dizajner Oleg Šuran i dizajnerica iz Splita Jelena Perišić. Drugonagrađeni je rad Nike Crnčevića, Antonija Karača, Nenada Malića i Eve Pavić, a trećenagrađeni su Maša Milovac i Jan Pavlović. Rezultate je objavilo Hrvatsko dizajnersko društvo, a natječaj je raspisan u suradnji s Gradom Rijekom.
Na natječaj su stigla 24 rada. Ocjenjivački sud radio je u sastavu: Damir Gamulin, Jelena Fiškuš, Feđa Vukić, Plamena Šarlija i Idis Turato (predsjednik), a na zasjedanju održanom 29. siječnja odabrana su tri rada koja su ušla u uži izbor te su njihovi autori zamoljeni da razrade svoja natječajna rješenja. Na drugom zasjedanju održanom 17. veljače članovi ocjenjivačkog suda pregledali su dorađena natječajna rješenja te jednoglasno donijeli odluku o nagradama.
Kako piše u obrazloženju za prvonagrađeni rad Olega Šurana i Jelene Perišić, riječ je o radu koji nudi identitetski sustav umjesto fiksne grafičke forme.
- Ideja je projekt uspostave identiteta koji je proces s uključivanjem dionika grada, a na temelju razumijevanja osnovnih komunikacijskih elemenata koji su ujedno i sastavnice vizualnog jezika koji bi se formirao onako kako nalaže logika života i prilike u kontekstu. Prvonagrađeni rad nudi koncepciju generativnog identiteta, odnosno sustav označavanja koji u primisli ima vremenski dijapazon od godine dana koliko će se u samom gradu i okolici održavati manifestacije. S obzirom da EPK podrazumijeva potpuni angažman svih dionika zajednice, ovaj rad primjereno izlazi ususret realnim potrebama organizatora. Uz to vrlina mu je da nudi otvoreni semantički smisao utemeljen na razumijevanju osnovnih elemenata - ističe se u obrazloženju.
Na natječaj se osvrnula Irena Kregar Šegota, savjetnica za međunarodnu suradnju u Odjelu za kulturu Grada Rijeke, koja je kao bitne odrednice natječaja izdvojila transparentnost, kvalitetu, otvorenost i kreativnost. Članica žirija Plamena Šarlija istaknula je da je prvonagrađeni rad zamišljen kao otvoreni sustav koji se može razvijati i uključivati različite aktere kulturne scene.
Oleg Šuran objasnio je da ovako osmišljen vizualni identitet nije statičan, već je to sustav znakova koji potiče zajedništvo i suradnju. Njegovi su elementi kružnica, trokut, kvadrat i krug, a kao boje koriste se plava, žuta i crvena. Svaki od tih znakova ima značenje i mogu se aplicirati u raznim varijacijama.
Pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar izrazio je zadovoljstvo što su se autori prvonagrađenog rada usudili biti hrabri.
- Nije riječ o nekom tipičnom znaku, već se radi o originalnom odgovoru na pitanje što je riječki identitet. Rijeka je nesvodljiva na jedno, a taj njen pluralizam izvrsno je prepoznat u ovom vizualnom (ne)identitetu. Ovime smo dobili živi organizam i vizualni kôd riječke kulture, koji će biti primjenjiv bez obzira na dobivanje kandidature za EPK - kazao je Šarar, dodajući i da je svjestan da će ovakav dizajn vizualnog identiteta Rijeke izazvati veliki broj oponenata. (Kim CUCULIĆ)