Maštovito, originalno i cinično ozračje donosi ovaj novi znanstveno-fantastični roman Bobana Kneževića. Ne bismo mogli reći da je roman futuristički, jer je radnjom smješten u blisku prošlost, a ima za to logičnih razloga. Ipak, bitna pretpostavka "svijeta" u kome se događa radnja romana jest futuristička: znanost je osmislila i napravila androide, umjetne ljude, a te su naprave (ili ta bića, kako se uzme) u ovom romanu nazvana avatari.
Partijanje avatara
Oni ne funkcioniraju sami po sebi, potrebno je, naravno pomoću napredne tehnologije, u njih privremeno preseliti svijest nekog postojećeg živog čovjeka. Bez te preseljene svijesti avatar je neaktivna prazna ljuštura, a nakon što se u njega preseli svijest živog čovjeka, avatar kao fizički subjekt živne, dok tijelo koje je izvorni domaćin te svijesti mora mirovati, umrtvljeno, besvjesno i neaktivno.
Naravno, avatare je smislio, ili dao smisliti odnosno platio da se smisle i naprave, jedan bogati Rus. Avatari su, zasad, vrlo skupi, i mogu biti funkcionalni samo dok su u dometu odašiljača, što zajedno s tehničkim servisom i uslugom prijenosa svijesti zahtijeva posebno građene objekte. Samo četiri takva objekta postoje u svijetu: dva su u Rusiji, jedan u Finskoj, i jedan u Beogradu. Kako funkcioniraju ostala tri ovdje i nije toliko bitno, no ovaj beogradski, nazvan Karusel, elitni je centar za – partijanje. Bogati i utjecajni, oni koji imaju vlast i moć, oni koji su popularni, ali prije svega oni koji to mogu platiti, dolaze u taj Karusel da bi svoje svijesti nakratko preselili u mehanička tijela oblikovana na sliku i priliku nekih drugih slavnih i utjecajnih ljudi iz bliže i dalje srpske povijesti, eventualno regionalne ili svjetske. U tim iznajmljenim tijelima oni se dakle prikrivenih identiteta zabavljaju, jedni s drugima, u većim ili manjim grupama ili klikama, ne znajući s kojom se stvarnom osobom pritom zabavljaju, ali vjerno se uživljavajući u lik kojeg su iznajmili.
Zloupotreba tehnologije
Dok u Karuselu teku sekvence radnje kroz koje upoznajemo pojedine likove koji će biti bitni za nastavak romana, pripovijedanje se povremeno prekida ubacivanjem "klipova", isječaka iz medija u kojima se o tehnologiji avatara govori kritički, upozoravajući na svojstva, prednosti i nedostatke, ali i na mogućnosti zloupotreba ove sumnjive tehnologije u kojoj mogu uživati samo bogati. Naravno da u glavnom tijeku radnje do takve zloupotrebe i dolazi, ali do kraja romana ostaje misterij je li to planirano ili slučajno, je li se dogodio eksces ili sabotaža, je li "sila" koja je stvorila Karusel i avatare na putu da postane siva eminencija svjetskih ponajprije političkih zbivanja, ili i nad njome postoji netko viši i jači tko njome manipulira. Ali to još nije sve. Kroz roman su raspoređene i epizodice u kojima u najmanju ruku čudne razgovore vode trojica zatočenika suda za ratne zločine u Haagu: jedan Srbin, jedan Hrvat i jedan Musliman.(Davor ŠIŠOVIĆ)
VIŠE PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU