Provokativnost plakata u funkciji poticanja dijaloga

Sporni plakat za 'Fine mrtve djevojke'
Sporni plakat za 'Fine mrtve djevojke'

Nakon što je uprava gradskog kazališta Gavella odlučila povući plakat za predstavu "Fine mrtve djevojke", reagiralo je Hrvatsko dizajnersko društvo.

"Hrvatsko dizajnersko društvo izražava ozbiljnu zabrinutost zbog povlačenja već usvojenog, otisnutog i distribuiranog plakata za predstavu 'Fine mrtve djevojke', čiji je naručitelj i nakladnik kazalište Gavella, nakon javnog pritiska nekoliko vjerskih udruga i portala te izravnog naloga gradonačelnika Milana Bandića da se plakat povuče iz upotrebe. Istovremeno, kao krovna nacionalna strukovna udruga svih profesionalnih dizajnera, izražavamo punu podršku autoru plakata, Studiju Cuculić, koji svojim djelovanjem kontinuirano gradi dobar imidž kuća s kojima surađuje, pa tako i Gavelle, postavljajući visoke standarde vizualnog komuniciranja kulturnih sadržaja koji su brojnim nagradama i priznanjima visoko valorizirani ne samo u Hrvatskoj, već i širom svijeta."

U reakciji se nadalje navodi i da plakat "Fine mrtve djevojke" odražava visoke kvalitete umjetničke direkcije u kojoj Cuculić lucidno i promišljeno vizualno interpretira sadržaj i poruku predstave. Samim tim, prema procjeni HDD-a, ovaj je rad polemičan jednako toliko koliko i sama predstava te se kroz dizajnerski medij otvoreno uključuje u diskurs o bitnim društvenim pitanjima poput tolerancije, prava LGBT zajednice i nasilja u društvu.

"Njegova provokativnost, na razini reinterpretacije prepoznatljivih religijskih motiva, u funkciji je poticanja upravo takvog dijaloga, što je jedna od najvažnijih uloga dizajna vizualnih komunikacija, te je u skladu s temeljnom odgovornosti društvenog angažmana dizajnera. Njegov glavni sadržaj je upravo to, te stoga svođenje recepcije plakata na razinu vrijeđanja vjerskih osjećaja pokazuje samo duboko nerazumijevanje problematike. U nadi da se ovim činom narušeno može ipak ispraviti, ohrabrujemo Gradsko dramsko kazalište Gavella da se ne odrekne za javnost vrlo vrijednog iskaza koji su i kazališnom produkcijom i njenom javnom promocijom inicirali. Na gradske institucije apeliramo da svojim djelovanjem ne koče komunikaciju bitnih društvenih pitanja, jer je njihova uloga upravo suprotna - da ju omoguće i olakšaju", piše u reagiranju HDD-a.

Na uklanjanje plakata reagirala je i udruga Domino iz Zagreba koja u svom pismu navodi: "Sloboda izražavanja je temelj demokracije. Jučerašnja odluka ravnatelja kazališta Gavella da povuče plakat za predstavu 'Fine mrtve djevojke' jasan je odraz straha od korištenja slobode izražavanja uslijed političkih i fundamentalističkih pritisaka. Istovremeno, sloboda izražavanja ne može u sebi uključivati govor mržnje, ali apsolutno može i mora uključivati sarkazam, provokaciju ili satiru. Plakat za predstavu 'Fine mrtve djevojke' nije nikoga poticao na mržnju prema katoličkim vjernicima ili  pozivao na nasilje prema njima. Zbog toga je taj plakat potpuno u skladu s principima slobode izražavanja. Plakat za predstavu 'Fine mrtve djevojke' provocirao je dio građana RH. Provokacije su važne jer jasno artikuliraju problem. Umjetničke provokacije stoljećima su otvarale akutne društvene probleme i doprinosile društvenoj promjeni."

U znak prosvjeda zbog odluke o povlačenju plakata, na Facebooku je osnovana grupa "Podrška plakatu 'Fine mrtve djevojke'" kojoj se u 15-ak sati od osnivanja pridružilo oko 1.500 članova od kojih neki zbog "cenzure" i "sramotnog ustupka" ravnatelja Stazića predlažu bojkot predstave. (B. VINCEK)

Oliver Frljić prekinuo suradnju s Gavellom

Zbog povlačenja plakata za predstavu "Fine mrtve djevojke" Dalibora Matanića kazališni redatelj Oliver Frljić danas je Gavelli otkazao suradnju na dvije predstave koje je u tom kazalištu trebao režirati ove godine, o čemu ih je obavijestio otvorenim pismom.

"Smatram nedopustivim i najgrubljim zadiranjem u slobodu umjetničkog izražavanja da se zbog javnih pritisaka jedne katoličke udruge i vjerskih portala te na direktnu intervenciju gradonačelnika grada Zagreba uprava odlučila na ovakav potez", stoji u Frljićevom otvorenom pismu upravi Gradskog dramskog kazališta Gavella, prenesenom na stranicama kazališnog portala Teatar.hr.

Ta odluka znakovita je u kontekstu otvorenog rata koji trenutno vode Katolička crkva i njezini različiti eksponenti protiv aktualne Vlade i pokazuje nedostatak minimuma građanske hrabrosti da se pokaže da živimo u, barem nominalno, sekularnom društvu, dodaje Frljić.

U Gavelli je Frljić trebao režirati "Zločin i kaznu" te autorski projekt "Aleksandra Zec" o ubojstvu djevojčice srpske nacionalnosti od strane pripadnika Hrvatske vojske, koji propituje obrambeni karakter Domovinskog rata u kojem je zbog namjerno počinjene proceduralnih grešaka to ubojstvo ostalo bez adekvatnog sudskog epiloga.

Po njegovim riječima, od planirane suradnje odustaje jer svojim radom ne želi davati legitimaciju kazalištu i upravi koji se tako lako povlače pod pritiscima jedne katoličke udruge i centara političke moći, te time zadiru u umjetnički integritet jedne predstave i njezinih autora.

Iz Gavelle su potvrdili da su dobili Frljićevo pismo, no zasad nemaju komentar na njega.

Zlatar Violić: Problem nije plakat, nego cenzura

- Smatram da plakat za predstavu "Fine mrtve djevojke" treba i nadalje koristiti jer on na kvalitetan način poziva građane na predstavu koja govori o njihovim problemima. Problem otpora prema onima i onom drugačijem je problem svih - jer svi smo mi, uključujući i različite religijske udruge, lokalne političare, gradske dužnosnike i ravnatelje kazališta - nekome ona ili onaj Drugi, ističe ministrica Andrea Zlatar Violić u svojem priopćenju.

- Problem nije plakat, nego cenzura koja dokazuje da su ovakve predstave, a i plakati itekako potrebni. I predstava i plakat dokazuju da i te kako imamo i dizajnera poput Vanje Cuculića, redatelja poput Matanića, glumaca i glumica pisaca poput Mate Matišića, koji nisu samo vrhunski stilisti nego na relevantan način govore o društvenim problemima", smatra ministrica te poručuje: "Nije točno da je plakat povrijedio osjećaje vjernika, nego je gradska i kazališna cenzura narušila prostor umjetničkih sloboda". (Hina)


Podijeli: Facebook Twiter