Promocijom i kvalitetom sira do boljeg plasmana

(M. MIJOŠEK)
(M. MIJOŠEK)

Povezivanje poljoprivrede i turizma, korištenje pulskih tunela za zrenje sira te ekološka farma za proizvodnju sira neki su od projekata poljoprivredne Zadruge Dva roga koje najavljuje njihov upravitelj Elvis Percan.

- Službeno postojimo već četiri godine, imamo sedam članova s područja općine Marčana te iz Pule i Slovenije. Mi smo poljoprivredna zadruga za ekološko stočarstvo, glavna namjera nam je uzgoj ovaca i koza. Naš član je jedan proizvođač sira, Stancija Kupmarička, a drugo su manje-više stručnjaci u toj branši. Imamo stručni tim jer se ne želimo samo baviti sadašnjom proizvodnjom nego napraviti novonastalu vrijednost, dakle da Zadruga dobije svoje nove proizvode da te proizvode, ali i usluge plasira na domaće i međunarodno tržište, navodi Percan. 

Devet projekata Rurisa

Okosnica njihovog programa pod nazivom Ruris (Ruralna Istra) je povezivanje poljoprivrede i turizma u jednu cjelinu. Ruris ima devet projekata, od savjetodavne službe preko ekoloških farmi koza, ovaca i pernatih životinja, zrionice sira u tunelima u Puli do promocije ili marketinga, dio čega je Festival sira u Svetvinčentu.

Najveći problem su financije, kaže Percan, jer kad bi se Ruris potpuno realizirao, vrijedio bi oko pet milijuna eura.

- Mi ta sredstva nemamo. Tada i sada ciljali smo na razne fondove, no nisu se stvorili svi uvjeti da se kandidiramo, iako smo već gotovo godinu i pol u Europskoj uniji, navodi Percan.

Dosad su realizirana tri festivala sira u Svetvinčentu, koji se održavaju svake godine u srpnju. Promocija sirarstva, kaže Percan, zapostavljena je i na razini Hrvatske pa je prosječnom kupcu teško izdvojiti 200 kuna za sir ako tu namirnicu može dobiti i za 40 kuna iako je kvaliteta upitna.

- Ako pričamo o ozbiljnom sirarstvu, ne može se u tim kategorijama razgovarati. Kvalitetu Festivala sira ćemo još podizati, a želimo od Istarske županije dobiti podatak koliko je sirana bilo registrirano u Istri prije šest godina, koliko je sljedećih godina, a koliko je danas. Želimo vidjeti kakav je utjecaj promocije. Cilj nam je da četvrti Festival bude manifestacija istarskih proizvođača što je cilj i Istarskoj županiji, a došli smo do brojke da je u Istri registrirano oko 22 sirane što je nama sasvim dovoljno za takvo događanje. Proizvođači moraju shvatiti da poljoprivreda nije samo zemlja nego i marketing, koji donosi proizvođačima rast, bolju cijenu i višu kvalitetu proizvoda kao uspoređivanje s drugima i razmjenu iskustava, navodi Percan. Primjerice, dodaje, prije četiri godine kad je počeo Festival sira u Svetvinčentu na pulskoj tržnici nije bilo nijednog štanda sa sirom, a sad ih je šest.

Sir i pršut - brendovi Istre

Probleme regularnim proizvođačima stvaraju i proizvođači na crno koji prodaju sir, a nemaju registriranu siranu. No, to se ulaskom u EU više kontrolira i korigira jer pečat i ekološki certifikat jedini daju pravnu i potrošačku sigurnost iako i to treba u praksi unaprijediti, istaknuo je.

- Istra ima veliku prednost nad drugima jer ljudi dolaze ovdje, ali trebamo turistima nuditi domaće proizvode jer istarski sir i istarski pršut su dio našeg brenda koje treba zajedno "upakirati". Zbog količine proizvoda ne možemo konkurirati cijenom pa zato moramo podizati kvalitetu. Prioritet nam je promovirati sir turistima jer nećemo prodavati sir sami sebi. Usto, sir se može brendirati kao istarski kravlji, kozji ili ovčji sir, a proizvođači se trebaju povezati zbog međusobne suradnje i boljeg plasmana na tržištu, rekao je. Jedan od planova im je i zrenje sira u tunelima jer, kako kaže, u Puli ima oko 42 kilometra neiskorištenih tunela, a Zadruga je prije dvije godine dobila 1.300 metara tunela na pet godina. Napravili su stručna mjerenja temperature i mikroklime te zaključili da su takvi tuneli idealni za određene vrste sireva koji na taj prirodni način sazrijevanja mogu biti vrlo kvalitetni i sad traže investitore. Također, u tunelu najkasnije do proljeća planiraju organizirati i edukativne radionice kako bi se oni otvorili za javnost. (Petra LUKEŽ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter