Projekt zavičajne nastave: Želimo učiti o Istri

Pazinski učenici pratili su predstavljanje projekta (M. RIMANIĆ)
Pazinski učenici pratili su predstavljanje projekta (M. RIMANIĆ)

U pazinskoj Osnovnoj školi Vladimira Nazora predstavljeno je uvođenje zavičajne nastave u osnovne škole Istarske županije. Radna skupina u sastavu Viviana Brkarić, Igor Jovanović, Gaetano Benčić, Nadija Kos, Miranda Damijanić Roce s koordinatorom Noelom Šuranom i Vladimirom Torbicom, županijskim pročelnikom za kulturu, tijekom 2014./15. školske godine pripremila je prijedlog projekta zavičajne nastave koji je potom predstavila koordinaciji pročelnika predstavila u svibnju 2015.

Poziv prihvatile 24 osnovne škole

Cjelovit je program, u lipnju 2015. godine, župan Valter Flego predstavio skupu ravnatelja istarskih osnovnih škola, a tada je dogovoreno kako će školama biti upućen poziv za prijavu na sudjelovanje u eksperimentalnom projektu tijekom školske godine 2015./16. Poziv su nakon toga prihvatile 24 osnovne škole uz pismenu podršku osnivača, jedinica lokalne samouprave u kojima djeluju. Tako će od ove jeseni zavičajnu nastavu slušati učenici OŠ Vladimira Nazora Vrsar, Škola za odgoj i obrazovanje Pula, OŠ Veli Vrh Pula, OŠ Jože Šurana Višnjan, OŠ Monte Zaro Pula, TOŠ Bernardo Benussi Rovinj, OŠ Vidikovac Pula, OŠ Mate Balote Buje, OŠ Kaštanjer Pula, OŠ Vladimira Nazora Pazin, OŠ Joakima Rakovca Sveti Lovreč, OŠ Vladimira Gortana Žminj, OŠ Šijana Pula, OŠ Tar-Vabriga, OŠ Giuseppina Martinuzzi Pula, OŠ Centar Pula, OŠ Rivarela Novigrad, TOŠ Novigrad-Cittanova, TOŠ Bernardo Parentin Poreč, TOŠ Edmondo De Amicis Buje, OŠ Dr. Mate Demarin Medulin, OŠ Vodnjan, OŠ Marije i Line Umag i TOŠ Galileo Galilei Umag.

Nastava u sklopu sata prirode i društva

Programi će se za niže razrede osnove škole provoditi u sklopu nastave prirode i društva, a u višim razredima uglavnom u sklopu nastave povijesti, pojasnila je Damijanić Roce. Tomu je Torbica dodao kako će to biti dobrovoljna izvanrazredna i projekta nastava. Tema za učenike prvih razreda zove se "Od kuće do škole", a obuhvaća tradicijske dječje igre, njegovanje običaja za Božić i Uskrs u obitelji, bogatstvo mog naselja, stare zanate u mom naselju, godišnja doba oko nas i pjesmom od kuće do škole.

U drugom razredu učenici će se baviti temom "Moje mjesto i oko njega", a odnosi se na bogatstvo biljnog i životinjskog svijeta, parkove i perivoje, građevine i mjesece kroz godinu. Učenici trećeg razreda pod temom "Živim u Istri" bavit će se zanimanjima ljudi u Istri, naseljima na brežuljcima, vodama u zavičaju te pričama predaka i kulturno-povijesnim spomenicima. Tema zavičajne nastave u četvrtom razredu je "Jezik", dakle glagoljica u Istri, a radit će na zavičajnom rječniku, te literarnom i dramskom izražavanju na čakavištini ili talijanskom dijalektu. U petom razredu učenici će se baviti pričama i legendama, u šestom građevinama, u sedmom modernizacijom društva, a u osmom usmenom povijesti.

U škole treba unijeti zavičajnost

Istarski župan Valter Flego izrazio je zadovoljstvo što je nakon vrtića zavičajna nastava ušla i u osnovne škole koje su za to pokazale veliko zanimanje.

- Naime, svi mi danas živimo u svijetu interneta, u globaliziranom digitalnom svijetu. Dobro je poznavati različite svjetske procese, ali pri tomu se često zaboravlja naš mikrokozmos, naš identitet. To nije dobro. Svi želimo biti svjetski ljudi, ali želimo znati i što je u Istri bilo, u njenoj kulturi i prošlosti. Zato želimo učiti o Istri kako bismo je  bolje poznavali i više voljeli, rekao je Flego. Uvjeren da će nastava učenicima biti zanimljiva, zabavna i poučna. Zadovoljan je što se projekt zavičajne nastave nastavlja, uvjeren kako će mu se iduće godine priključiti i duge škole u Istri, a Županija će ga financijski pomagati.

Miranda Damjanić Roce napomenula je da je model prihvatljiv i nije nametljiv, tako da će djeca kroz njega odrastati i učiti malo više o svemu što ih okružuje. Cilj je, kaže Damjanić Roce, u škole unijeti zavičajnost kao temelj boljeg poznavanja prostora na kojem živimo. Nastava će se povoditi nenametljivo kroz postojeće predmete i ni u čemu ne odskače od nacionalnog kurikuluma, a provodit će putem terenske nastave.

Dobra ideja

- Zavičajna nastava je dobra ideja i treba poticati učenike da se više uče o zavičaju i našem dijalektu, jer je to naša posebnost. Do sada smo imali više terenskih nastava po raznim krajevima Istre, Obišli smo Aleju Glagoljaša, a u Svetom Petru u Šumi učili smo o ljekovitom bilju, kaže učenica Natalija Frančin.

Puno o Istri

Učenik Leon Merleta kaže da se kroz takvu vrstu nastave dosta nauči o Istri.

- U našoj školi dosta se uči o zavičaju. Mislim da je to dobro, jer taji bolje upoznajemo kraj u kojem živimo. Kroz zavičajnu nastavu mnogo se toga nauči o Istri i njenim ljepotama. (M. RIMANIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter