Projekt "Iste kiše, isti vjetar"u Tajlandu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

"Iste kiše, isti vjetar/The same rain, the same wind" naziv je medunarodnog, multikulturnog, multimedijalnog likovnog projekta realiziranog nedavno u tajlandskom gradu Chiang Mai u kojem su sudjelovali umjetnici s Tajlanda, iz Hrvatske, Belgije, Bosne i Hercegovine, Indije, Japana, Malezije, s Novog Zelanda, iz Singapura, Slovenije, Srbije i SAD-a.

Kako smo doznali od Eugena Borkovskog, voditelja grožnjanske galerije Fonticus, kustosa i autora postava na ovoj velikoj izložbi na Tajlandu, inicijatori i organizatori ovog projekta su Udom Chimpukdee i Burhan Hadžialjevic, umjetnik iz Marušica kod Buja, koji je ujedno i realizator ovog likovnog eventa. Domacinstvo projekta potpisuje tajlandski fakultet Faculty of Fine Arts sveucilišta u Chiang Maiju, koji je kulturni centar Tajlanda i drugi grad po velicini nakon Bangkoka, smješten 700 kilometara sjevernije.

Prvi autori iz Grožnjanskog likovnog kruga


- Projekt "Iste kiše, isti vjetar" pokrece široko, meducivilizacijsko propitivanje svrhe i utjecaja likovnog i multimedijalnog umjetnickog stvaralaštva. Na zajednickoj izložbi u Chiang Maiju želio sam kao kustos, uz idejnog inicijatora Hadžialjevica, da umjetnici iz Europe i drugih kulturnih krugova razmišljaju o temi koju sve strane razumiju i osjecaju. Na izložbi se našlo više grupa umjetnika suocenih s likovnim i multimedijalnim radovima u obliku diskusija, paralelnih ili grupnih kreativnih slaloma. Pitanje izbora autora niti u jednom trenutku nije bilo limitirano. Ideja, koju je ispricao Hadžialjevic, proširila se medu kolegama.

Prvi autori bili su iz Grožnjanskog likovnog kruga, da bi se taj krug odmah proširio na novostvorene zemlje raspadnute države Jugoslavije. Nešto kasnije proširio se na mnogo država svijeta pa se projekt zaista može nazvati globalnim, objasnio je kako je nastao ovaj projekt Borkovsky. Na okupu su se našli radovi umjetnika koji razlicito doživljavaju svijet oko sebe.

- Osvrcuci se na vecinu radova primjecujem odredeno razocaranje civilizacijom izgovoreno likovnim jezikom. Iz europsko-americke perspektive vec desetljecima se osobni probitak, uspjeh i poznatost nekog umjetnika vrednuju prema nastupima ili zastupljenosti u zapadnoeuropskim ili americkim likovnim situacijama. Tom paradigmom umjetnicki cin donekle gubi svoju istinsku univerzalnost.

Problematiziranje individualnog izraza u odnosu na grupe, škole i smjerove ovim je projektom došlo do izražaja. Takoder i pitanje globalizacije, koja se za sada ogleda uglavnom kroz elektronske medije i politicke proklamacije. Propitivanje suvremenih globalnih fenomena postavilo se kao najcešci idejni pokretac ka kreativnom cinu. Široko geopoliticko podrucje porijekla umjetnika uvelo je i pitanja politike i ekonomije kroz teme bliske ekologiji, doznajemo od voditelja Fonticusa.

Ekologija iz umjetnickog rakursa

Okosnica projekta je ekologija.
- Usudujem se pretpostaviti da svi imamo svijest o tome kako prirodne resurse neracionalno i agresivno koristimo. Imamo osnovnu svijest da smo, primjerice, elektricnom energijom, bežicnim telefonima, internetom i slicnim civilizacijskim rješenjima snažno posegnuli u energetska podrucja atmosfere.

Svjesni smo da uporaba benzina, umjetnih gnojiva za biljke i ostaci izgaranja avionskog motora kao smetnja pticama, sredstva za pranje i mnoge slicne situacije djeluju na okoliš. Svjedoci smo da nerijetko cudne bolesti bježe iz laboratorija.

Takoder pretpostavljam da smo svjesni da manjinske politicke interesne grupacije pokušavaju podrediti obicne ljude - nude im se najmanje moguce protuvrijednosti za uloženi rad. Jasno je da likovno oblikovanje naših kolega koji žive na drugim podrucjima planeta karakteriziraju razlicite estetske, filozofske, religijske, vrijednosne i životne polaznice.

Koliko god doživljavamo naš planet velikim, jedini je kojim raspolažemo, na njemu smo svi zajedno vrlo bliski i ovisni jedni o drugima. Iste kiše padaju i isti vjetar puše i ovdje i tamo. Postoji bojazan da je politicka globalizacija postala maska za eksploataciju i monetarno ugnjetavanje mnogih dijelova svijeta, koji imaju drugaciji pristup, stav, vjerovanja i uvjerenja, pojasnio je Borkovsky.

"Iste kiše, isti vjetar", kao umjetnicka globalizacijska smotra, trebala bi iznjedriti bolje medusobno razumijevanje a da se ne namecu stavovi, ideje i oblici života. Borkovsky je zbog svega toga uvjeren, kako nam je napisao s Tajlanda, da bi ovo dogadanje moglo imati i podnaslov "Prijateljstvo - friendship".

Umjetnici koji su sudjelovali u projektu su Jan Theo De Vleeschauwer, Nela Hasanbegovic, Josip Mijic, Hassan Abdelghani

Eugen Borkovsky, Burhan Hadžialjevic, Robert Pauletta, Katja Restovic, Bojan Šumonja, Ivan Valušek, Gail Morris, Kevin Landwer-Johan, Goran Denic, Marija Kauzlaric, Saša Pancic, Marko Tirnanic, Maja Budzarov i Predrag Sidjanin, Damjan Komel, Boštjan Potokar, Rene Rusjan, Andraž Šalamun, Edward Simmons i Ira Schneider. Pokrovitelji su bili Odjel za kulturu Istarske županije, Ministarstvo kulture, medija i informacionog društva Republike Srbije, Banca Intesa Beograd i Grad Smederevo.


Podijeli: Facebook Twiter