Produkcijski centar - bez jasnih funkcija i novca

Umjetnička scena je fragmentirana i interesno suprotstavljena jedna drugoj (Dejan ŠTIFANIĆ)
Umjetnička scena je fragmentirana i interesno suprotstavljena jedna drugoj (Dejan ŠTIFANIĆ)

- Stvar je vrlo jednostavna. Produkcijski uvjeti u kojima djeluju naši umjetnici i kulturne organizacije su vrlo slabi i bez sustavne podrške. Uz to, kompleksnost umjetničke produkcije danas je porasla u odnosu na onu prije stotinu godina kad je slikar slikao sliku u svom ateljeu. Umjetnička scena je danas fragmentirana i interesno suprotstavljena jedna drugoj, a dva bloka (kulturne institucije i nezavisni umjetnici) nisu ni unutar sebe homogeni nego izrazito heterogeni. Logično je stoga zaključiti da je potrebno osnovati jedno mjesto koje će servisirati širu zajednicu. U tom kontekstu, taj bi Proizvodni centar bio centar proizvodnje suvremene umjetnosti, a predstoji nam točno odrediti njegove funkcije, iznaći velika financijska sredstva za budući fizički prostor centra i izraditi njegov organizacijski model. Primjer takvog uspješnog inozemnog centra je roterdamski V 2 Lab for the Unstable Media, kazao je Davor Mišković (Drugo more, Rijeka), koautor kulturne strategije Istarske županije na konferenciji "Produkcijski centri - umjetnost i razvoj zajednice", održanoj jučer u pulskom Circolu. Kao mogućeg financijera skupog prostora centra s opremom spomenuo je fondove Europske unije, a budući bi prostor, veli, trebao biti atraktivan, poželjan, bio on u Momjanu ili Puli.

Organizator konferencije i nositelj inicijative za osnivanje 'Produkcijskog centra za nove kulturne prakse u Istri' je neformalna mreža MP3 koja okuplja organizacije Metamedij, Labin Art Express, Sonitus, Faro 11, Apoteka - prostor za suvremenu umjetnost i Studio za vizualne komunikacije Tumpić / Prenc.

Osnivanje Produkcijskog centra je u Istarskoj kulturnoj strategiji za razdoblje do 2020. godine naveden kao jedna od aktivnosti nužnih radi ostvarenja strateškog cilja koji se odnosi na unaprjeđenje kulturne infrastrukture u Istarskoj županiji.

- Spremni smo pokušati pronaći novce. Istarska županija spremna je pomoći na bilo koji način jer znamo da je Produkcijski centar jedan od glavnih prioriteta kulturne strategije Istarske županije, rekao je županijski pročelnik za kulturu Vladimir Torbica.

U panel diskusiji "Umjetnička produkcija; u kakvim uvjetima radimo?", Marko Vojnić Gin (Bukanoise) kazao je da bi Produkcijski centar trebao biti prvenstveno namijenjen mladim umjetnicima, a ne onim etabliranim, niti onima koji rade na osnivanju centra. S tim se stavom složio i dizajner Noel Mirković (HUiU, Pula), dodavši da bi budući centar trebao stvarati nove ideje i vrijednosti koje će iznenaditi i same umjetnike.

Matija Debeljuh (Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost, Vodnjan) kazao je da bi taj centar, gdjegod se locirao, trebao zaživjeti s lokalnim stanovništvom koje takav centar treba prihvatiti kao svoje mjesto. Dodaje da to zasad nije uspjelo njihovoj Apoteci u Vodnjanu, gdje na događajima ima više posjetitelja izvan nego iz Vodnjana.

Anselmo Tumpić (studio za vizualne komunikacije Tumpić / Prenc), rekao je da mu je za posljednje izložbe u Labinu bio potreban i tehničar, dodavši da bi budući Produkcijski centar trebao okupljati i ljude iz drugih disciplina (tehničari, inženjeri), koji bi pomagali u realizaciji umjetničkih djela.

U popodnevnom dijelu programa, uz predavanje Davora Miškovića "Umjetnost i igre" te "Beyond New Media Art" prof. Domenica Quarante iz Brescie, održana je panel diskusija na temu "Novi modeli kulturnih centara i razvoj zajednice", a govorili su predstavnici pulskog Rojca, zagrebačkog Pogona, riječke Molekule, karlovačke KAoperative, labinske Lamparne i korčulanske Sive zone/Kor::net.

Konferencija je završena uvečer u SKUC-u projekcijom 13-minutnog filma Darka Fritza "Novi Južni Zagreb, koji u strukturi filmskog vremena ispisuje 50 godina urbanističkog razvoja Novog Zagreba, smještajući nasljeđe modernizma i utopijskog urbanizma u današnji, tranzicijski kontekst obilježen nedostatkom cjelovite urbanističke vizije. (Zoran ANGELESKI)

 

 

 


Podijeli: Facebook Twiter