Većina bi htjela, mnogi pokušavaju. Jednima je jasno da kriza prodaje automobila u Hrvatskoj nema prolazni karakter pa su ili već zatvorili vrata ili u najmanju ruku reducirali prodajnu mrežu. Svjedoci smo i velikog akcijskog vala, zimske gume su kod mnogih na dar, no unatoč svemu - prodaja automobila na hrvatskom tržištu, kako nas izvješćuje agencija Promocija plus, u listopadu nije uspjela dohvatiti dvije tisuće komada.
Možda i bi, ali pojavile su se informacije, istina još uvijek u zoni kalkulacija, dao nam 2013. godina donosi smanjenje cijena automobila jer će se onima s malom emisijom CO2 značajnije korigirati trošarina. To je i kod onih koji su imali čvrstu namjeru kupiti novi auto rezultiralo odgađanjem.
U razgovoru s vodećim ljudima nekolicine zastupništava evidentno je i to da se ne nadaju brzom oporavku, da su prisiljeni maksimalno reducirati radna mjesta, da na tisuće ljudi u trgovačkoj i servisnoj mreži ostaje bez posla.
K tome, prodajni se sustavi reorganiziraju - s nacionalnog se prelazi na regionalni koncept. Pa ako je donedavno u hrvatskom predstavništvu pojedine automobilske kuće bilo zaposleno njih 30, danas ih je dovoljno svega pet, šest jer im se pribrajaju kolege iz Slovenije, Srbije pa umjesto samo u Hrvatskoj, 30 ljudi radi u čitavoj jugoistočnoj Europi. No, to je život, a on je ovih mjeseci, i ne samo kad su automobili u pitanju, "na rezervi".
Pad prodaje u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje je 20 posto. Lanjski 35.951 komad ostvaren u prvih deset mjeseci za čitavu će ovu godinu po svemu sudeći ostati tek - nedosanjani san. Odnosno uhvate li se na kraju 2012. godine 34 tisuće prodanih automobila, bit će to sasvim solidan rezultat.
Iako, listopad je za 10-ak posto bio bolji od rujna. Od prvih deset na ljestvici najprodavanijih svi su - osim Opela i Hyundaija - bolje poslovali nego u rujnu, dok od 10. mjesta naniže posrtanje u odnosu na rujan bilježe Audi, Suzuki, Fiat, Honda, Mercedes, dok su naglašeno bili bolji Toyota i Nissan te donekle Mazda.
Od modela, na ljestvici deset najprodavanijih bolji nego u rujnu bili su svi osim, opet, Opelovog dvojca astra i corsa te - hyundaija i30. Kod modela još jedna zanimljiva situacija: citroën C4 se na svega komad približio trećeplasiranom VW golfu.
S obzirom na to da prodaja aktualne generacije njemačkog kompaktnog hita jenjava jer se u siječnju očekuje njegova sedma generacija te da C4 leti na krilima Medveščaka, čija se puna sezona upravo rasplamsava, čini nam se da bi Citroën s C4 mogao doći do svog povijesnog uspjeha.
U odnosu na lani ipak ima i marki s boljim poslovanjem u 2012. godini. Od onih s malim zbrojevima poput Ssang Yonga, Porschea, Lancije, Jeepa ili Land Rovera pa sve do onih s ozbiljnim brojkama poput Fiata (+76), Audija (+175) i KIA-e (+291). Na svega korak od ostvarenja lanjskih brojki je i Citroën (-156). S druge strane, pad prodaje veći od tisuću komada u prvih su deset mjeseci zabilježili Opel (-1173), Renault (-1240) te Škoda (-1024).
Nije dobro, ne ide, pa ne ide. Iako su ostala još dva mjeseca, 2012. godina kao da je zaključena. Kako sada stvari i razmišljanja stoje - s malim nadama da će 2013. godina donijeti ikakve pomake nabolje. Ili kako bi ekonomisti rekli - depresija se nastavlja. (Edi PRODAN)