Bez monetizacije autocesta Hrvatska će teško zadržati stabilnost državnih financija, pa se čini sasvim izvjesno da će Vlada već ovog ljeta donijeti odluku o koncesioniranju ukupno 1.200 kilometara autocesta. Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić iznio nam je detalje monetizacije, razloge zbog kojih se taj posao čini neizbježnim, te procjenjuje da eventualni referendum protiv prodaje autocesta ne može spriječiti realizaciju tog posla. Hajdaš Dončić je ujedno i prvi predstavnik Vlade, koji sasvim otvoreno govori koliko su ozbiljne namjere prepuštanja autocesta na korištenje stranom investitoru.
Smatra da je, s obzirom na sve teže financijsko stanje u državi, monetizacija neizbježna.
- Imamo čvrste i jasne uvjete monetizacije, koje su dobili od nas naši savjetnici Erste Group Bank, Deloitte Savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte. Osnovni cilj je smanjivanje državnog deficita, kao i to da autocestovna infrastruktura ostaje u vlasništvu RH, ali se daje na upravljanje na ograničen rok trajanja. Cilj nam je postići maksimalni profit, odnosno korist za Hrvatsku i nova ulaganja. Zauzvrat će investitori moći ostvarivati prihod od cestarine i uslužnih objekata. Važno je naglasiti da trošarina od 0,60 kuna po litri prodanog goriva, koja sada ide za Hrvatske autoceste, više ne bi bila prihod potencijalnog investitora. Taj prihod će biti usmjeren prema Hrvatskim željeznicama, Hrvatskim cestama i matici HAC-a.
- Savjetnici nam rade "road show" i traže investitore. Predložit će više modela i mi ćemo donijeti odluku o prihvatljivoj cijeni nakon čega slijedi raspisivanje natječaja. Uvijek sam govorio da je prihvatljiva cijena od približno 3 milijarde eura. No tu postoji puno sitnih detalja i svakako ćemo uvjetovati da investitor nema jamstvo prometa i nema oslobađanja od PDV-a, kaže Hajdaš Dončić. (D. PAJIĆ/NL)