Posve poseban kulturno-umjetnički doživljaj predstavio je koncert ovogodišnjeg izdanja Podiumfestivala koji je održan u petak navečer na Brijunima.
Među brojnim koncertima ovoga festivala, posjetili smo jedan koji se održavao na šumskom puteljku koji je posvećen Robertu Kochu, a dok je staza posvećena Kochu, koncert je bio posvećen zvukovima iz prirode. Upravo tako je i bilo, posjetitelji su na trenutak mogli samo vidjeti glazbene izvođače, potom samo čuti glazbu, a likovni umjetnici istovremeno su kreirali svoja djela.
Opuštena atmosfera Sve se to odvijalo u vrlo opuštenom izdanju, gdje nije bio vidljiv uobičajeni odnos između izvođača i publike, već je stvorena zanimljiva simbioza zvukova iz glazbala, onih iz prirode te mira i opuštanja koje je karakteristično za ovaj otok, odnosno za ovo otočje.
Podiumfestival Brijuni/Fažana kao šesta umrežena glazbeno-scenska manifestacija lanca Podiumfestival, treću se godinu zaredom odvija na otoku Veliki Brijun i u Fažani od 23. do 30. srpnja zahvaljujuc´i suradnji s Nacionalnim parkom Brijuni i Općinom Fažana. U tom razdoblju predviđeno je šest koncerta na kojima sudjeluju umjetnici iz raznih zemalja.
Različitim glazbenim trenucima sedam je dana ispunjeno glazbom, a na samom festivalu prisutni su i umjetnici iz drugih područja: slikarstva, fotografije, filma i dizajna.
Naglasak je u konačnici na samoj glazbi koja se predstavlja kroz šest tematskih koncerata: koncert otvorenja, Adria Express, Sounds of Nature, Meditacija i more, Iz vremena starog Austrijanca i In(ter)dependence. Imena smo naveli u originalu, upravo onako kako su ih naveli organizatori.
Svaki koncert priča priču. Koncepcijska posebnost je naslov „Iz vremena starog Austrijanca“ što je ujedno i ime knjige koja opisuje povijest Brijuna iz vremena
Paula Kupelwiesera, bogatog austrijskog industrijalca koji je otok Veli Brijun podigao iz močvare, iskorijenio malariju te ga opremio za elitni turizam. U tom su vremenu otok posjećivali brojni intelektualci, umjetnici te aristokracija, među kojima su bili skladatelji Oskar Nedbal i Richard Strauss, čije su skladbe ponovno oživljene upravo na ovome otoku, nastojivši predočiti kako su oni provodili vrijeme na Brijunima.
Glavna uloga festivala je revitaliziranje hrvatske kulturne baštine te povezivanje prirodnih i povijesnih bogatstava s umjetnošću i kulturom. Na repertoaru su djela raznih skladatelja, među kojima i ona skladatelja Branka Okmace iz Pule.
Već tradicionalno je na festivalu prisutan i rezidentni skladatelj, svake godine iz neke druge zemlje. Ove godine to je eminentni profesor Johannes Kretz i njegova supruga akademska slikarica Mahdieh Bayat iz Irana/ Austrije. Prof. Kretz profesor je kompozicije te voditelj instituta za kompoziciju i elektroniku na Universitt für Musik und darstellende Kunst Wien. Festivalu će pridonijeti svojom novom skladbom pisanom za kvartet saksofona i elektroniku. Slijedeći posljednje trendove u svijetu, na programe je uvrštena i elektroakustička glazba u čijem je stvaranju prof. Kretz jedan od najvećih majstora današnjice.
Na koncertima Podiuma, koji završava u nedjelju, 30. su zastupljena djela dvadeset umjetnika iz raznih europskih zemalja: Austrije, Bjelorusije, Belgije, Slovenije, Srbije, Poljske, Nizozemske te Hrvatske.
Umjetnička organizacija Podium osnovana je 2013. godine, a članovi su Ana Horvat, Petra Horvat te Hrvoje Pintarić. Osnovni je cilj organizacije da glazbenu umjetnost povezuje s različitim vrstama umjetnosti u različitim stilovima, kroz projekte koje organizira. Do sada je Umjetnička organizacija Podium bila organizator ili suorganizator više projekata.
Elektronika uživo
Na koncertu održanome u subotu u prirodi na reperoaru je bila skladba Johannesa Kretza „Elektronika uživo“, potom Tartinijeva „Pastorala u A–duru“ sa stavcima Grave, Largo, Presto, zatim Bachova „Partita u a-molu BWV 1013“ (Allemande, Courante, Sarabande i Bourrée anglaise), kao i djelo Heinricha Ignaza Franza von Biber „Anđeo čuvar“.
Recimo i da su umjetnici festivala violinisti Artiom Shishkov (Bjelorusija), Žiga Faganel (Slovenija), Nataša Grujić (Srbija), Hiwote Tadesse - viola (Hrvatska), Alja Mandič - violončelo (Slovenija), Morana Pešutić - gitara (Hrvatska), Veronika Kopjova - glasovir (Litva), Tamara Jurkić Sviben - glasovir (Hrvatska), Matija Potisk - glasovir (Slovenija), Daan Treur - glasovir (Nizozemska), Sofija Cingula - mezzosopran (Hrvatska), Katarina Horvat - flauta (Hrvatska), Ana Horvat - klarinet (Hrvatska), Petra Horvat - saksofon (Hrvatska), Weronika Partyka - saksofon (Poljska), Betka Bizjak Kotnik - saksofon (Slovenija), Jovana Joka - saksofon (Hrvatska), Zdeslav Brnabić - fagot (Hrvatska), Mahdieh Bayat - scenografija (Iran/Austrija), Eloise Beaudry - fotografija (Belgija), Branko Okmaca - skladatelj (Hrvatska). (Napisala i snimila V. BEGIĆ)