Krajem prošle godine prosječno hrvatsko kućanstvo raspolagalo je mjesečnim prihodom od 6.300 kuna, a, prema njihovoj subjektivnoj procjeni, za zadovoljenje osnovnih troškova ili potreba trebalo im je u prosjeku 8.955 kuna, što je iznos kojim ne raspolaže čak 76 posto hrvatskih kućanstava, pokazalo je istraživanje GfK o prihodima i troškovima hrvatskih kućanstava u 2012. godini.
Istraživanje pokazuje i da prosječna četveročlana obitelj u Hrvatskoj mjesečno u prosjeku ostvari 7.830 kuna prihoda, dok joj je za sve životne potrebe i troškove potrebno u prosjeku 11.130 kuna, dakle 3.300 kuna više od prihoda.
U odnosu na 2011. godinu, iznos potrebnih prihoda jednog kućanstva nije se znatno promijenio, 2011. je iznosio 8.824 kuna, a 2012. godine 8.955 kuna, no prihodi su se smanjili za oko 5 posto, sa 6.610 na 6.300 kuna.
Usporede li se ostvareni i potrebni prihodi kod kućanstava koja nemaju dovoljno raspoloživih sredstava, u prosjeku bi njihova potrebna primanja trebala biti 73 posto veća od sadašnjih.
Iz GfK pritom navode da, iako 76 posto kućanstava ima niže prihode od potrebnih, u Hrvatskoj ima 7 posto kućanstava čiji članovi ostvaruju veće, odnosno 13 posto kućanstava koja imaju dovoljne prihode za podmirenje osnovnih životnih troškova i potreba.
Promatrano po regijama, najveći se prihodi ostvaruju u gradu Zagrebu, u iznosu od 7.043 kuna, a najniži u Slavoniji, 5.280 kuna. Pritom je u Zagrebu i okolici te Dalmaciji najmanje kućanstava s nedostatnim prihodima (Zagreb i okolica 66,8 posto, Dalmacija 66,3 posto), a najviše u Istri, njih 87,6 posto.
U Zagrebu je i najviše kućanstava s većim prihodima od potrebnih, 13 posto. U Istri takvih kućanstava nema, u Slavoniji ih je svega 1,4 posto, a u Lici 2,4 posto.
Najveći udio troškova kućanstva, 33 posto, otpada na hranu i piće, a dodaju li se tome i troškovi stanovanja, proizlazi da 54 posto prihoda kućanstva troše na zadovoljenje osnovnih egzistencijalnih potreba, dok je taj udio u 2011. bio 48 posto.
Od ostalih troškova, najveći broj kućanstava izdvaja novac za usluge mobilne telefonije (92 posto), fiksnog telefona (85 posto), te prijevoz (83 posto).
Novac za odjeću i obuću izdvaja 77 posto kućanstava, medicinske usluge i kulturu oko 60 posto, rekreaciju i zabavu 46 posto, duhan i cigarete 45 posto, trajna potrošna dobra 39 posto, a obrazovanje svega 30 posto kućanstava. (Hina)