Javila nam se jedna Puljanka s pričom da su je telefonski obavijestili da je, eto, slučajnim odabirom odlučeno da je upravo ona sretni dobitnik besplatnog Cosmodiska. Kada ih je upitala je li to baš onaj koji se reklamira na televiziji, rečeno joj je da jest, a sve što treba učiniti da bi dar primila jest platiti 135 kuna poštarine.
Kada je paket stigao gospođa je, veli, odmah vidjela da nešto nije u redu. - Nalazio se samo u jednoj bijeloj vrećici bez ikakvih popratnih dokumenata poput specifikacije proizvoda, proizvođača, pa čak nije imao ni uputstva za upotrebu. Stoga sam ga otvorila, a kada sam vidjela da to nije niti dobra replika proizvoda kakvog imam kod kuće, vratila sam ga dečku koji ga je donio i odbila preuzeti. Javljam se s ovom pričom jer ne želim da netko nasjedne na ovakve prevare, navodi naša čitateljica. Upitana sjeća li se kako su joj se predstavili kada su je zvali, odgovorila nam je da nije zapamtila, ali da zna da su rekli da zovu iz Dubrovnika. Isto tako dostavljač, navodi, nije imao oznake neke tvrtke, a do njezine je kuće stigao privatnim autom.
Koliko ima ovakvih i sličnih prijevara te što je činiti onima koji se osjećaju prevarenima upitali smo i pulsko Društvo za zaštitu potrošača.
Pokloni uz naplatu poštarine su prijevara
Hana Jurić iz Savjetovališta Društva za zaštitu potrošača veli da su imali puno upita i pritužbi vezano za tvrtke koje dijele "poklone" uz naplatu "poštarine". Prvo su se dijelili "besplatni" parfemi, pa energetske narukvice, pa evo sada razna pomagala.
- Ako se i dijele darovi u obliku promidžbenog poklona tvrtke, oni moraju biti besplatni, bez ikakve naplate (čl. 54. Zakona o zaštiti potrošača), jasna je Jurić te podsjeća da dostava takvog proizvoda, teškog od jednog do pet kilograma preko legalne dostavne tvrtke košta oko 40 kuna.
- Svim potrošačima savjetujemo da ne prihvaćaju takve "poklone". Međutim, ako su iz nekog razloga ipak preuzeli "dar" i platili "dostavu", podsjećamo ih da kod ovakvih kupovina (kupovina na daljinu, čl. 36. Zakona o zaštiti potrošača) uvijek imaju rok od sedam radnih dana od dana primitka proizvoda za raskid ugovora (u slučaju da je obavijest o pravu na raskid dostavljena), odnosno tri mjeseca (ako obavijest nije dostavljena).
U slučaju da trgovac ne želi vratiti novac ili je proizvod sumnjive kvalitete ili pak nema sve potrebne dokumente, potrošač se prijavom može obratiti nadležnom Državnom inspektoratu
Od lažnih parfema do zamjene brojila
Internet je pun ovakvih i sličnih priča u kojima domišljati lopovi po cijele dane smišljaju načine kako izvući novac poštenim ljudima. Tako se, primjerice, putem telefona ljudi obavještavaju da su u nagradnoj igri osvojili dva parfema koji inače koštaju 600 kuna, samo se treba platiti dostava od 95 kuna. Kada parfem dođe na kućnu adresu, postane jasno da je riječ o jeftinim parfemima.
Druga priča: "Sretnog dobitnika" se putem telefona obavještava da je glavni dobitnik u nagradnoj igri njihove tvrtke. No, ukoliko želi dobiti 20 tisuća kuna, mora platiti troškove "obrade i poštarine" u iznosu od nekoliko tisuća kuna (iznosi variraju). Prijevare se ne obavljaju samo telefonom - primjerice, u kuću dolazi muškarac koji se lažno predstavlja kao djelatnik HEP-a te od vlasnika kuće naplaćuje iznos od dvadesetak tisuća kuna pod izlikom da treba zamijeniti dotrajalo električno brojilo.
Zloporaba bankarskih kartica
Ovih dana internetom kruže mailovi koji upozoravaju na novi oblik zloporabe bankarskih kartica. Upozorava se da, ukoliko zaprimite poziv osobe koja se predstavi kao djelatnik u Odijelu za sigurnost VISA/MasterCarda/Amexa, budete oprezni kako ne biste postali žrtva prijevare! Ta osoba traži od vas da joj pročitate posljednje tri znamenke s poleđine vaše kartice. No, upravo su to brojevi koje, primjerice, koristite prilikom kupnje putem interneta. Ta tri broja ne smijete nipošto otkriti osobi s druge strane telefonske linije. (Piše Borka PETROVIĆ)
CIJELI TEKST U DANAŠNJEM TISKANOM IZDANJU.