Nakon nedavne teške prometne nesreće u kojoj je život izgubio 19-godišnji mladić vozeći gotovo dvostruko snažniju hondu civic od zakonom dozvoljenih 80 kilovata za vozače do 24 godine ponovno je na vidjelo izašlo koliko je ovaj zakonski propis nužan, ma koliko se prosvjedovalo protiv njega.
Prošle godine skupina mladih Puljana pokušala je putem društvenih mreža prikupiti što više potpisa vozača da bi od Vlade zatražila ukidanje zakona prema kojem se mladim vozačima do 24 godine zabranjuje upravljanje osobnim automobilom snažnijim od 80 kilovata.
Smatrali su da su mladi vozači time diskriminirani jer da i pored zakona postoje vozila koja se smatraju opasnima, a da s druge strane nemaju prava voziti automobile svojih roditelja koji su tek nekoliko konjskih snaga jači od propisa. U svom protestu nisu uspjeli, iako su skupili zavidan broj potpisa.
Srećom, jer dokazano je da spoj neiskustva, želja za vozačkim dokazivanjem pred prijateljima i snažna konjica ispod poklopca motora mogu završiti tragično.
Dakako, ovaj zakon mladi vozači nerijetko zaobilaze kupovinom dizelskih automobila od stotinjak konjskih snaga kojima potom, ugradnjom elektronskog čipa i ostalih elemenata, snagu i okretni moment povisuju za 30-ak posto. Ima i slučajeva kupovine karoserije vozila do stotinu konjskih snaga, a potom mu se ugrađuje sportski motor znatno jači od serijskog. Takvi slučajevi teško se otkrivaju jer su dokumenti uglavnom "čisti".
Drugi problem stvara pad cijena automobila uslijed krize, stoga je do sportskog vozila danas relativno lako doći. Na tržištu rabljenih automobila postoji čitav niz cjenovno dostupnih sportskih jurilica koje s mjesta do stotinu kilometara na sat stižu za manje od devet sekundi, a postižu brzine veće od 200 km/h.
Desetak godina star sportski automobil moguće je kupiti za svega nekoliko tisuća eura. Najčešća zamka takvih "jeftinih" vozila jest nužnost daljnjeg ulaganja. Oni možda jesu tehnički ispravni, no nerijetko im trebaju nove gume, veliki servis, centriranje trapa, kontrolni pregled ovjesa, po potrebi zamjena amortizera, zatim sportski diskovi, kočione pločice i još štošta.
Nažalost, ljubitelji brzine zbog ograničenog budžeta često ne osiguraju niti osnovne preduvjete da bi se tom dinamikom mogli koliko-toliko sigurno voziti. Time već samim stupanjem na kolnik spadaju u iznimno rizičnu skupinu. (Krešimir TADIJIĆ)
VIŠE ČITAJTE U TISKANOM IZDANJU