Preminuo Oskar Danon

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U Beogradu je, u 97. godini, preminuo dirigent i skladatelj Oskar Danon. Vijest je s tugom primljena medu njegovim brojnim prijateljima i suradnicima, svih generacija, jer je Oskar Danon - iako posljednje desetljece nije dirigirao - ostao do posljednjih dana u kontaktu s glazbom. I glazbenicima...

Tijekom zime u Beogradu, a toplijih mjeseci u Baški na otoku Krku, gdje je obitavao posljednjih dvadesetak godina, obilazili su ga ne samo pjevaci i umjetnici svih profesija, vec i mladi dirigenti, na koje je prenosio svoju ljubav i strast prema glazbi. A on sam odlazio je redovito na koncerte i kazališne predstave. Na poziv prijatelja i dirigenta Vladimira Kranjcevica, godinama je bio redoviti gost Baroknih veceri u Varaždinu, a sve do ove jeseni i uvaženi gost Rachlinova festivala u Dubrovniku, Bejahada u Opatiji, dirigentskog natjecanja «Lovro Matacic» u Zagrebu... Pozne godine nisu smanjile njegovo zanimanje za glazbu, koja je bila njegov izbor i profesija, do kraja života.



A taj burni život obilježio je ne samo beogradsku sredinu, vec i ljubljansku i zagrebacku. Zanimljivo je da je u svom rodnom Sarajevu, koje je bilo na prvom mjestu u njegovom srcu, najmanje radio. Ali to što je napravio - odjeknulo je iznimnošcu, tako da je jedini dirigent koji je dobio Zlatni lovor vijenac sarajevskog MESS-a, za izvedbu jedne opere... Bilo je to u vrijeme kad su ga njegove dirigentske obaveze vodile diljem svijeta, kada je za sobom vec imao iskustvo višegodišnjeg gosta-dirigenta becke državne Opere, ali i opernih kuca ili orkestara u Bugarskoj, Rumunjskoj, Turskoj, Cehoslovackoj, Švicarskoj, Njemackoj, Francuskoj, Nizozemskoj, Italiji, Velikoj Britaniji, SAD-u, Japanu i SSSR-u.

No, uvijek je govorio kako svoj umjetnicki život i razvoj duguje u prvom redu Pragu, gdje je diplomirao na praškom konzervatoriju, ali i prvi put cuo zvuk simfonijskog orkestra. Dok je kao student, s partiturom u rukama, opcaran zvukom Ceške filharmonije slušao izvedbe velikih predratnih dirigenata, nije ni sanjao da ce jednoga dana i sam stati pred taj orkestar i štoviše - na otvorenju Praškog proljeca 1987. - dirigirati Smetaninu poemu «Moja domovina», što se daje samo odabranim dirigentima...

Ali Oskar Danon nije bio samo muzicar. Bio je angažirani demokrat i nije se mirio s nacionalizmima ijedne vrste. Govorio je: «Uvijek sam bio protiv izjednacavanja vjere i nacionalnosti. Nikada u pravoslavcu nisam gledao Srbina, niti u katoliku Hrvata. U našoj kuci u Sarajevu jedino se postavljalo pitanje jesi li demokrat ili fašist.»

Ovaj kredo, u njega su, uz oca i majku, usadili srednjoškolski profesori u Sarajevu, a on ga je prenosio dalje... S grupom mladih intelektualaca, u sklopu Sarajevske filharmonije, formirao je 1939. godine umjetnicku grupu Collegium artisticum, cijim su priredbama upozoravali na opasnost od nadolazeceg fašizma. Od prvih dana rata 1941. sudjeluje u NOB-u, povezujuci razne odgovorne funkcije s kulturno umjetnickom aktivnošcu.

Kao jedini živuci «kolegiumovac», ove je jeseni govorio Sarajlijama - posljednji put. Doduše, ne uživo, vec snimkom, koja je ucinjena 14. listopada u Baški na balkonu njegova stana...

Svojim kolegama, orkestralnim glazbenicima ostat ce u sjecanju kao dirigent koji je znao ispricati glazbu, pjevacima kao umjetnik nevjerojatne snage, koji je umio iz njih izvuci maksimum... publici kao dirigent koji je uvijek težio uspostavljanju onog magicnog luka izmedu scene i gledališta... Nama koji smo ga bliže poznavali ostavio je u amanet svoju vjeru u umjetnost i radost življenja. Zauvijek cu pamtiti njegov razoružavajuci smijeh, vedrinu i optimizam.


Podijeli: Facebook Twiter