Pozicija umjetnika spram političke moći

(M. MIJOŠEK)
(M. MIJOŠEK)

Izložba "Jiri Valoch - Moć nemoćnih" koja predstavlja prvi sažeti retrospektivni prikaz djelovanja značajnog češkog avangardnog umjetnika, teoretičara, profesora i kustosa otvorena je preksinoć u porečkoj galeriji Zuccato.

- Jiri Valoch možda nije jedan od najpoznatijih, ali je jedan od najznačajnijih umjetnika '60-ih i '70-ih godina, izrazito avangardan, radikalan umjetnik čija je praksa vrlo značajna u kontekstu tadašnje društveno-političke situacije toga dijela Europe, kazao je voditelj likovne djelatnosti Pučkog otvorenog učilišta Sebastijan Vojvoda. Naglasio je da je inicijator izložbe Marinko Sudac, inače osnivač Instituta za istraživanja avangarde čija je misija otkrivanje, rekontekstualizacija, te vrednovanje avangardnih umjetnosti između 1914. i 1989. u srednjoj i istočnoj Europi čime se iz zaborava izvlače značajne umjetničke ličnosti 20. stoljeća, dok su Valochova djela prikupljana tijekom razdoblja od 16 godina.

Izvođenje na svjetsku umjetničku pozornicu

Ravnatelj POU-a Elio Štifanić je kazao da se radi o izložbi impozantne kolekcije, dok je predstavnica Valamara Ivana Budin Arhanić podsjetila da ova tvrtka već petu godinu zaredom organizira akciju "Umjetnik na odmoru" u sklopu koje se održava izložba koju je službeno otvorila porečka dogradonačelnica Nadia Štifanić Dobrilović.

- Čast mi je što mogu predstaviti jednog od najznačajnijih umjetnika druge polovice 20. stoljeća. Umjetnika koji objedinjuje nekoliko sinkronih uloga: od kustosa, preko umjetnika, do teoretičara umjetnosti, koji je ostvario jedan fascinantan opus širokog spektra, a zahvatio je mnoga područja umjetničkog stvaralaštva i ostvario fantastičnu kulturnu mrežu europskih umjetnika, kazala je kustosica izložbe Ivana Janković iz zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti. "Sam naziv izložbe veže se uz poznati esej pisca i kasnije prvog predsjednika Češke Vaclava Havela u kojem razmatra poziciju umjetnika spram političke moći u to represivno vrijeme, a alternativu pronalazi u underground, neslužbenoj umjetnosti", kazala je kustosica Janković.

- Baš kada je nastajala ova umjetnost boravio sam čitavih mjesec dana u umjetničkoj razmjeni u tadašnjoj Čehoslovačkoj, ali nisam osobno upoznao Valocha pošto sam boravio u Pragu, dok je on bio u Brnu, kazao je umirovljeni beogradski sveučilišni profesor Jerko Denegri dodavši da su se tada zaprepastili kakva fantastična umjetnost postoji iza "željezne zavjese". "Stalno sam se pitao kada će nastupiti revalorizacija te umjetnosti, kada će ona postati svjetskom. Može biti da se jedna od prvih revalorizacija dešava upravo ovdje, večeras, jer koliko znam ni češke ni slovačke institucije nisu se potrudile da tu svoju fantastičnu scenu 70-ih godina izvedu na svjetsku umjetničku pozornicu, da je objasne i promoviraju, jer ona ne zaostaje za američkom ili zapadnoeuropskom umjetnošću toga doba", kazao je Denegri dodavši da se na izložbi mogu uočiti sjajne zamisli i konstantno promišljanje o pitanjima umjetnosti i novih medija.

Širok raspon interesa umjetnika

Okosnicu izložbe čine Valochova djela nastala šezdesetih i sedamdesetih godina 20. stoljeća koja pokazuju širok raspon interesa umjetnika, od fotograma i frotaža nastalih na nadrealističkim iskustvima predratne avangarde, zatim radikalnih konceptualnih projekata i serija fotografija, preko vizualne ili konkretne poezije, vizualnih partitura, verbo-vizualnih instalacija, te drugih zanimljivih konceptualnih praksi, akcija u duhu Fluxusa, primjera land-arta, pa sve do body-arta.

Impresivna biografija

Jiri Valoch je rođen 1946. godine, a studij češkog i njemačkog jezika, te estetike završio je 1970. godine na sveučilištu u Brnu. Vizualnu poeziju stvara od 1963. godine, od 1966. djeluje kao likovni kritičar, teoretičar i kustos, a od ranih sedamdesetih godina bavi se različitim konceptualnim praksama. Sudjeluje u brojnim manifestacijama neslužbene scene, u Brnu 1968. godine organizira avangardnu izložbu kompjutorske grafike, a godinu kasnije izložbu partitura. Od početka '70-ih do prijelaza u novo stoljeće kao kustos organizira brojne izložbe iznimno važnih čeških i slovačkih umjetnika u Kući umjetnosti Grada Brna, a od 2002. do 2011. godine u Nacionalnoj galeriji u Pragu. Djelovao je u nezahvalnom političkom vremenskom razdoblju Hladnoga rata i geopolitičke podjele svijeta na dva bloka, ali je i u tim okolnostima od gotovo provincijalnog grada Brna stvorio međunarodno kulturno središte. (Anđelo DAGOSTIN, snimio Milivoj MIJOŠEK)


Podijeli: Facebook Twiter