Osmi pazinski TradInEtno festival nakon otvorenja i koncerta grupe Veja u subotu, u nedjelju je nastavljen internacionalnom folklornom večeri na kojoj su nastupili Folklorno društvo Pazin i gosti iz Bugarske - Folklorna tancova rabotilnica Etnos iz grada Montane.
Pazinski su se folkloraši predstavili sa svim svojim sekcijama - dječjom, mladeži, odraslih i veterana - te plesom, pjesmom i glazbom prikazali presjek kroz glazbenu baštinu središnje Istre, prikazavši pritom i nekoliko novih koreografija, poput primjerice nove i duhovito dramaturški razrađenije verzije duhovitog "plesa s metlom".
Zanimljive koreografije
Bugarsko FTR Etnos djeluje od 2000. godine a vodi ga koreograf Anton Dimov. Pred pazinskom publikom bugarski su plesači (praćeni snimljenom glazbom, vjerojatno bi dojam bio potpuniji da su i svirači nastupali uživo) prikazali šest koreografija nazvanih Pozdrav iz Bugarske, Trakijska račenica, Slavlje u montani, Šopska suita, Dajčevo kolo i Ciganska celovka. Ove masovne koreografije s velikim brojem bogato kostimiranih izvođača bile su zgodan kontrapunkt komornijim točkama pazinskih plesača, a ujedno su, naizmjenično prikazane u sklopu iste programske večeri, ukazale i na bitnu razliku između poimanja folklornih izvedbi na dva suprotna kraja balkanske regije.
Dok su u nas folklorne izvedbe koncipirane uglavnom u parovima i narodni se plesovi plešu u dvoje, tek s izmjenom partnera u ponekim plesovima, bugarski su folkloraši prikazali koreografije u kojima sudjeluje cijela, recimo seoska, zajednica, postave su višegeneracijske, važna je interakcija između muških i ženskih plesačkih skupina (s mnogo podvriskivanja i ijujuškanja), a u pozadini tih rekonstruiranih plesnih običaja uvijek je obred snubljenja, isticanja djevojaka ili mladića zrelih za udaju ili ženidbu, koji da bi privukli potencijalne partnere u plesu moraju istaknuti i pokazati svoje kvalitete. Tako drevni obredi plodnosti u folklornoj rekonstrukciji dobivaju dvostruko značenje, s jedne strane odnose se na zahvalu za dobar urod ili njegovo zazivanje, kao što se moglo vidjeti u prikazanom plesu s pogačama, ali se odnose i na zazivanje plodnosti unutar zajednice, na obredne radnje kojima se priprema njezino povećavanje i jačanje.
Otplesane priče
Bugarski plesovi prikazani na ovoj pazinskoj folklornoj večeri osebujni su i po neponavljajućoj strukturi, opet za razliku od istarskih u kojima se plesne figure ponavljaju u krug; a cijela je koreografija zamišljena kao otplesana priča, neke čak i s dramatskim zapletom i raspletom, kao što je slučaj s izvedbom u kojoj djevojačku idilu prekidaju demoni sa zastrašujućim maskama, koje lokalni mladići moraju najprije otjerati da bi došli u priliku za plesno udvaranje. Od većeg dijela bugarskoga programa odudarala je njihova zadnja koreografija, iako je i ona imala u suštini isto značenje, samo što se bavila tradicijom romske zajednice te je uključivala i trbušni ples.
Svakodnevni programi i radionice
Nakon ove zanimljive folklorne plesne večeri, TradInEtno festival se kroz ovaj tjedan nastavlja svakodnevnim radionicama te večernjim filmskim i koncertnim programima, a završni programi festivala prikazat će se u subotu u 21 sat u gornjem gradskom parku. (Davor ŠIŠOVIĆ)