Društvu za zaštitu potrošaca Istre i njegovom Savjetovalištu do kraja rujna obratilo se gotovo tri tisuce oštecenih potrošaca, odnosno onih koji su se tako osjecali. Hana Juric, voditeljica Savjetovališta, veli da je od sijecnja do lipnja ono pružilo 2.101 savjet. Najviše ih se odnosilo na javne usluge - 884, slijedi trgovina, u cijoj je domeni pruženo 713 savjeta, dok je u podrucju financijskih usluga pruženo još 197 savjeta. U tromjesecnom razdoblju, od srpnja do kraja rujna, dano je još 811 savjeta.
Potrošaci su se i u ovom razdoblju javljali zbog problema u podrucju javnih usluga (340 savjeta), problematicna je bila i trgovina (289 savjeta), a 71 savjet odnosio se na probleme iz podrucja financijskih usluga. Do kraja rujna Savjetovalište je zaprimilo i odgovorilo na ukupno 2.950 upita.
Juric dodaje da su, po obradenim podacima, u zadnje vrijeme utvrdili porast upita vezanih uz financijske usluge. Gradani se, navodi, sve više javljaju s pitanjima o ovršnom postupku - tko daje prijedlog i koliki je rok zastare za pojedina potraživanja. Nadalje puno se upita odnosilo na blokade racuna, koje provode banke po nalogu Fine, te nacinima otvaranja posebnog racuna.
- Shodno brojnim upitima i iskazanim potrebama, u Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva nedavno je održan i okrugli stol pod nazivom "Opomena - blokada racuna - kako izaci iz zacaranog kruga?", na kojem su sudjelovali predstavnici nadležnih institucija Vlade Republike Hrvatske, akademske zajednice i financijskih institucija, ali i trgovaca odnosno pružatelja usluga te udruga za zaštitu potrošaca, kao i predstavnici odvjetnickih i javnobilježnickih komora, navodi Juric.
Svi sudionici skupa konstatirali su da su gradani nedovoljno informirani o posljedicama nepravovremenog placanja dugovanja prema trgovcima, odnosno davateljima usluga.
Predstavnici udruga za zaštitu potrošaca izrazili su nezadovoljstvo zbog niza nepravilnosti pri dostavi obavijesti gradanima o njihovim dugovanjima, što cesto rezultira nepravovremenim podnošenjem prigovora na rješenja o ovrsi, za koje je rok osam dana. Cesti su i problemi vezani uz opravdanost zaracunavanja troškova opomena te ucestalost njihova slanja potrošacima, što cine javna poduzeca i banke, izravno ili putem specijaliziranih agencija za naplatu potraživanja, odnosno putem odvjetnika.
Porast upita, navodi Juric, Savjetovalište je zabilježilo i na podrucju javnih usluga, posebice isporuke vodne usluge. Potrošaci, doznajemo, najviše pitaju za fiksni i varijabilni dio najniže osnovne cijene vodnih usluga, odnosno za pokrice kojih troškova služi naplata fiksnog dijela. U rujnu je najviše upita bilo vezano uz telekomunikacijske usluge, i to zbog stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona o elektronickim komunikacijama, te razne nove mogucnosti za raskid ugovora. (B. PETROVIC)
SOS telefon za zaštitu potrošaca
Kao novost u nacinu i instrumentima zaštite potrošaca Juric istice besplatni telefon za savjetovanje potrošaca, koji je pokrenulo Ministarstvo gospodarstva, a radi svakim utorkom i cetvrtkom od 10 do 12 sati. Broj je 0800/40 04 08.