Iako je još u pripremi, novi prijedlog pravilnika o pracenju i ocjenjivanju ucenika u osnovnim i srednjim školama vec je izazvao brojne kritike zbog odredbi koje, prema mišljenju dijela struke, dodatno urušavaju status nastavnika te istovremeno poticu i nagraduju kampanjski rad ucenika.
Razrednici su u nekim osnovnim školama na prvim roditeljskim sastancima vec najavili da ce prema prijedlogu novog pravilnika ucenici tjedno moci pisati najviše dvije kontrolne zadace umjesto dosadašnje tri. Kao ni dosad ispiti se nece smjeti pisati u istom danu. Usmeno ce ucenik moci odgovarati iz dva predmeta dnevno, ali ako tog dana piše ispit, dodatno ce moci biti pitan iz samo još jednog predmeta.
Vec i sadašnji pravilnik iz 1995., koji je donesen za ministarskog mandata Ljilje Vokic, ide prilicno na ruku ucenicima te su nastavnici dužni najaviti termin pisanja testova, i to najmanje dva dana ranije, a u praksi to cine i tjedan dana prije. Novi pravilnik odreduje da svaki razred ima svoj raspored pisanih provjera znanja koji ce biti javno objavljen da bi djeca vec na pocetku školske godine znala kada ce biti pitana. Prihvati li se ovaj prijedlog, raspored ispita ce se moci mijenjati samo na sjednicama razrednih vijeca, ali uz obavezno obavještavanje ucenika i roditelja.
Ucenici ce odsad imati pravo odbiti usmeno odgovarati ako nisu spremni, i to jednom tijekom polugodišta iz svakog predmeta. Takoder, ucenik ima pravo zahtijevati da ga nastavnik ispita. U slucaju da polovica razreda iz pismenog dobije negativnu ocjenu, nastavnik jedinice nece smjeti upisati u dnevnik, vec ce test nakon dodatnog uvježbavanja morati ponoviti. Ispravak mogu pisati i ucenici koji su na prvom testu dobili pozitivu ocjenu, a nastavnik ce biti dužan upisati višu ocjenu. Ako ucenik dva puta zaredom dobije nedovoljan, ucitelj je obvezan organizirati mu dopunsku nastavu.
Kratki testovi koji traju do 15 minuta ne smiju se ocjenjivati ili bilo kakve bilješke o rezultatima upisivati u imenik. Zabranjeno je davati ocjene iz uvodnih testova koji se mogu pisati tek nakon prvog tjedna od pocetka nastavne godine. Prilikom zakljucivanja završna ocjena ne smije biti niža od aritmeticke sredine, ali smije biti viša. Svaku ocjenu koju je dao uceniku nastavnik je dužan obrazložiti pred citavim razredom.
"Ovime se pokazuje totalno nepovjerenje prema našoj struci. Kao da smo na sudu, morat cemo se stalno pravdati, za svaku ocjenu pisati elaborat. Pravilnik do krajnjih granica želi sve normirati i dirigirati cime onemogucava uciteljima da rade svoj posao, a ucenicima dozvoljava da pronadu sve moguce izlike da ne uce. Nastavnici nikad nece biti u pravu jer pravilnik nece moci slijediti, a djeca ce uvijek naci nacina da eskiviraju ispitivanje", upozorava Vladimir Miloševic, županijski povjerenik Sindikata hrvatskih ucitelja te nastavnik fizike i tehnickog odgoja u OŠ "Ivan Batelic" u Raši.
Dodaje da su nastavnici vec sada prilikom ocjenjivanja suoceni s ogromnim pritiskom, a cesto i prijetnjama zbog cega je u školama sve izraženija praksa poklanjanja ocjena. "Ovaj pravilnik ce samo pogoršati situaciju jer nije napisan tako da potice znanje, vec da povladuje djeci, odnosno njihovim roditeljima, nauštrb ucitelja ciji posao postaje sve teži", kazao je.
Ravnateljica pulske OŠ Kaštanjer Jozefina Stanišic ne vidi ništa sporno u novom pravilniku. "Na papir se stavlja ono što je vec bila praksa ocjenjivanja u školama. Ucenicima treba omoguciti da se za ocjenjivanje pripreme jer nama nije cilj ispitivati ih u njihovom neznanju", veli ona.
Kao jedan od pozitivnih aspekata istice uvodenje obaveze da roditelji najmanje jednom tijekom polugodišta dolaze na informacije, a ako to ne ucine, škola ih može prijaviti nadležnim službama centra za socijalnu skrb zbog nebrige o djetetu. Da bi se smanjio pritisak na nastavnike u terminima zakljucivanja ocjena, roditelji nece moci dolaziti na informacije u školu posljednja dva tjedna prije kraja nastave, a za ucenika koji idu na popravni ispit do kraja školske godine. Neki ravnatelji upozoravaju da se roditelji vec bune zbog ove odredbe iako pravilnik još nije ni prihvacen pa je upitno koliko ce se nastavnici moci obraniti od pritisaka, a, nažalost, sve cešcih i fizickih napada roditelja i ucenika.