Posvuda znakovi, a autocesti ni traga

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Vozeci se Istarskim ipsilonom sad otkad je i službeno autocesta - unatoc cinjenici da se to može primijeniti na svega 28 kilometara, kolika je udaljenost od Pule do Kanfanara - vozac bi mogao steci dojam da je puni profil Ipsilona znatno duži no što doista jest, barem ako je suditi po prometnoj signalizaciji. Bina-Istra je, naime, vec postavila zelene putokaze koji predstavljaju autocestu, iako su dionice Kanfanar - Umag i Kanfanar - Rogovici još debelo u izgradnji.

Jedan od najboljih primjera jest onaj u Kanfanaru, neposredno prije odvojka za Žminj i Pazin, gdje je postavljen zeleni putokaz koji vozace upucuje "autocestom" ravno prema Porecu i Umagu, ali i desno prema Pazinu, Rijeci i Zagrebu. Da stvar bude još kompliciranija, na istom putokazu oznaceni su Rovinj i Kanfanar u "ispravnoj" žutoj boji, koja predstavlja državnu cestu.

Vecini lokalnog stanovništva ovakvo pogrešno znakovlje vjerojatno nece previše smetati buduci da su upoznati s pravim stanjem stvari, ali strance bi ono moglo zbuniti, na koncu i naljutiti, jer kod Pule uredno plate cijenu za vožnju autocestom, a potom ona u Kanfanaru, iako to putokazi ne sugeriraju, jednostavno nestane ili se pretvori u gradilište.

Nastavite li vožnju prema zapadnoj Istri, sedam kilometara prije odvojka za Badernu docekat ce vas novi zeleni putokaz, koji uredno informira o udaljenosti od Poreca, Umaga, Kopra i Trsta, a samo 50 metara dalje vozila se preusmjeruju u suprotnu kolnicku traku, u kojoj se nerijetko stvara gužva. Toliko, dakle, o autocesti.

Vozace koji se iz cvora Višnjan upute na Istarski ipsilon uredno doceka znak za pocetak autoceste, s putokazima prema Umagu i Trstu te Pazinu, Rijeci i Puli. Još bi stranac koji krece iz Pule možda i shvatio da je rijec o autocesti u izgradnji, s obzirom na to da je ipak prevalio 28 kilometara u punom profilu, no što je s vozacima koji se na "autocestu" u smjeru Umaga ukljuce upravo na tom prikljucku? Uvjereni smo da su zbunjeni.

"Pocetkom izgradnje punog profila Ipsilona bilo je planirano puštanje u promet svih dionica odjednom, i to krajem 2012., no ubrzanim tempom izgradnje stvorena je mogucnost prijevremenog puštanja u promet dionice Kanfanar - Pula u profilu autoceste.

Cjelokupna cestovna oprema koja je postavljena na dovršenim dionicama, u što spada i prometna signalizacija, postavljena je za konacni oblik autoceste. Buduci da su osim dionice Kanfanar - Pula u punom profilu izgradeni i pojedini cvorovi, koji su zbog bolje protocnosti vec otvoreni za promet, na njima je takoder postavljena signalizacija za puni profil", piše u priopcenju koje potpisuje glasnogovornica Bina-Istre Tea Balde.

Ne bismo imali nikakvih primjedbi da su oznake za autocestu prekrižene, no ovako one ne služe nicemu osim što zbunjuju i zavaravaju vozace.

Kad smo vec kod zbunjivanja, valja spomenuti jedinstveni sustav naplate cestarine. U Bina-Istri vozacu osobnog automobila u Puli naplate 12 kuna, a potom mu u Vodnjanu vrate šest ili devet, ovisno o tome na kojem odvojku izade. Udete li na autocestu na naplatnoj postaji Vodnjan sjever, morat cete platiti devet kuna, dok vam pri dolasku u Pulu vracaju šest, dakle naplate svoje tri kune, no samo ako to ucinite u roku od pola sata i, naravno, ne izgubite racun.

Zanimljivo, ovdje ostaje mogucnost švercanja po jeftinijoj tarifi jer, ako vozac koji se na autocestu ukljuci na postaji Vodnjan sjever požuri do Kanfanara i vrati se do naplatne postaje Vodnjan jug u tom roku, vožnja ga košta svega tri kune, umjesto propisanih devet. Cijena je to za vožnju autocestom izmedu Vodnjana sjever i jug. Valja istaknuti da je ovakav sustav naplate cestarine privremenog karaktera i primjenjivat ce se do otvaranja dionice Umag - Kanfanar u punom profilu, kada ce biti implementiran standardni zatvoreni sustav naplate cestarine.

Cijena od 12 kuna za prolazak dionicom Pula - Kanfanar snažan je udarac po džepu istarskih vozaca. Putovanje do Zagreba i natrag treba platiti ukupno tocno 200 kuna, što zajedno s troškovima goriva mnogim gradanima predstavlja luksuz ravan nekadašnjim odlascima na skijanje u susjedne zemlje. Ipak, pretjerano je reci da je u Istri kilometar autoceste najskuplji, što je neki dan izjavio predsjednik Sindikata Istre i Kvarnera Bruno Bulic.

Naime, u racunicu o cijeni vožnje autocestom nije ispravno unositi tunelarinu, koliko god ona bila skupa za domaci standard, jer se time iskrivljuje stvarna vrijednost kilometra autoceste. Dakle, ako želimo usporediti cijene, uzmimo za primjer jednu od najfrekventnijih prometnica u Hrvatskoj, autocestu Rijeka - Zagreb. Njezinih 146,5 kilometara vozaca osobnog automobila košta 60 kuna, odnosno 41 lipu po kilometru, što je dvije lipe jeftinije od dionice Pula - Kanfanar.

Medutim, na istoj autocesti nalazi se i dionica Kikovica - Vrata, duga dvadesetak kilometara (koju, iako je nešto kraca, donekle možemo usporediti s dionicom Pula - Kanfanar), a košta 13 kuna. Dakle, kraca je osam kilometara od dionice Pula - Kanfanar, a citavu kunu skuplja, odnosno vozaca košta 64 lipe po kilometru, umjesto 43 koliko mora izdvojiti za kilometar na istarskoj autocesti.


Podijeli: Facebook Twiter