Posao cvate, no fale im osposobljeni radnici

Uljanik traži radnike - nitko neće u metalsku struku (M. MIJOŠEK)
Uljanik traži radnike - nitko neće u metalsku struku (M. MIJOŠEK)

S naručena 23 broda, knjiga narudžbi Uljanik Grupe popunjena je sve do 2018. godine. Iako im posla nimalo ne fali, činjenica je da se pulsko brodogradilište već duže vrijeme susreće s problemom pronalaska osposobljenih domaćih radnika. Kako bi mogli pratiti proizvodni proces te zadovoljiti sve zadane planove i  ciljeve, u narednom razdoblju trebat će im između 800 i 900 novih kvalificiranih radnika.

Iako jedna od najjačih karika hrvatskog gospodarstva, činjenica je da se domaća brodogradnja već duže nalazi u ozbiljnoj kadrovskoj krizi, uzrokovanoj upravo značajnom nedostatku školovane radne snage za rad u brodogradilištu. Stoga se trenutno očekuju kvote o broju radnih dozvola za dolazak inozemne radne snage, koja bi se putem kooperantskih tvrtk, zaposlila u brodogradilištu. Važno je napomenuti kako strana radna snaga neće uzeti posao hrvatskom radniku.

Upravo suprotno - uvoz radne snage upotpunit će upražnjena mjesta potrebna za početak gradnje broda i time osigurati zaposlenje domaćih radnika i tvrtki, te malih poduzetnika, poput strojomontera, električara i raznih montera-opremaša i ostalih. Kako doznajemo od rukovoditelja ljudskih resursa Uljanik Grupe, Gorana Pikota, u ovom trenutku najviše im nedostaju brodomonteri, elektrozavarivači i brodocjevari. To su zanimanja do kojih najteže dolaze. 

Kod nas gotovih radnika nema

- Što se tiče grupacije, svakih nekoliko mjeseci imamo kontinuirane tečajeve osposobljavanja upravo za ta tri deficitarna zanata, tijekom kojih osposobljavamo ljude. Međutim, to nije dovoljno, pa nam i dalje treba jedan određeni broj gotovih i osposobljenih ljudi koje ćemo morati pronaći negdje drugdje. U nekoliko smo navrata s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje proveli kampanje, tijekom kojih smo na razini cijele Hrvatske tražili "gotove" radnike, no nažalost osposobljene ljude nismo uspjeli naći. Stoga još uvijek ovisimo o tome koliko ljudi sami uspijemo osposobiti, toliko ih u konačnici i zaposlimo, kaže Pikot.

Samo u Puli povećali su kapacitete za osposobljavanje, pa danas imaju tri škole za osposobljavanje, s ciljem da kvalificiraju što veći broj radnika koji im nedostaje. Otvara se pitanje gdje naći radnike, odnosno treba li se više oslanjati na uvoz radne snage ili radnike tražiti preko granice. "Nažalost kod nas gotovih radnika nema i jedna od opcija je i uvoz radne snage", kaže Pikot. Na upit koliko im u ovom trenutku treba radnika, kaže da su to varijabilne brojke koje se mijenjaju ovisno o onome što se u određenom trenutku radi.

- Naš plan raste iz mjeseca u mjesec i ljudi nam sve više trebaju. Proteklih pet godina gotovo da i nije bilo kooperanata, dok je u godinama prije ekonomske krize, pri gradnji car carriera za Grimaldi kompaniju, samo pulsko brodogradilište brojalo preko tisuću  kooperanata. U ovoj situaciji vjerojatno nećemo doći do tako velike brojke, no mislim da će nam trebati između 800 i 900 ljudi u idućih šest mjeseci do godinu dana. Koliko mi je poznato, izglasano je 1.500 radnih dozvola za brodogradnju, a više od polovice radnih dozvola ide Uljanik Grupi - pulskom i riječkom brodogradilištu, kaže Pikot.

Što se tiče uvozne radne snage, vrata su u Uljaniku otvorena svima, no najinteresantniji su im radnici iz Bosne i Hercegovine jer su osposobljeni i imaju iskustva u brodogradnji. Također, svi oni koji se putem kooperanata eventualno nađu posao u pulskom brodogradilištu prethodno prolaze atestacije i moraju dokazati da znaju raditi.

Osiguraj budućnost - postani brodograditelj

Uljanik Grupa nedavno je krenula i u projekt kojem je primarni cilj pronalazak novih kadrova i zapošljavanja. Projektom Osiguraj budućnost - postani brodograditelj planiraju osposobiti i zaposliti potrebne kadrove, a time i nastavljaju intenzivan program edukacija za nova brodograđevna zanimanja, uz uključenu mjesečnu naknadu za osposobljavanja, usavršavanja i prekvalifikacije.

- Imali smo i tečajeve za oblikovatelje i rezače čelika, koji su i sada upisani i upravo je na osposobljavanje krenulo 16 brodomontera. Idući ponedjeljak kreće 25 zavarivača, a na osposobljavanje je krenulo i 16 oblikovatelja čelika. U srpnju kreće osposobljavanje za brodocjevare. Krenuli smo ovu kampanju kako bi dobili što više kandidata koji bi se uključiti. Zasad, uspijevamo popuniti grupe i drago nam je što se u Puli javilo dovoljno ljudi, dok u Rijeci ide malo teže.

Naime, glavni razlog nedostatka kadrova jest što se učenici više ne upisuje u takve programe i gotovo da i nema interesa za tim zanimanjima. U nekoliko se navrata pokušavalo upisati graditelje metalnog broda, no jednostavno kandidata nema. Spali smo isključivo na kandidate koji dolaze preko naših tečajeva, kaže Pikot.

Također postoji i niz drugih zanimanja koja su Uljaniku, osim onih deficitarnih, itekako potrebna. To su, primjerice, strojomonteri, brodobravari, električari i sva ostala zanimanja metalskih struka, stoga kontinuirano imaju natječaje i priželjkuju nove ljude kako bi se mogao pratiti zahtjevan proizvodni program. Pikot je na kraju naveo da Uljanik kontinuirao stipendira studente, buduće inženjere brodogradnje i strojarstva u mjesečnom iznosu od 1.600 kuna, a u ovom trenutku imaju 10-tak stipendista.

Dodajmo kako je na razini cjele grupacije prema zadnjim podacima iz veljače zaposleno 4. 200 ljudi, a samo u pulskom brodogradilištu zaposleno je 2.565 radnika. (Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter