Porast potrošnje u studenom ne znači izlazak iz krize

Ilustracija (Arhiva GI)
Ilustracija (Arhiva GI)

Državni zavod za statistiku objavio je prvu procjenu prema kojoj je promet od trgovine na malo u studenome 2013., prema kalendarski prilagođenim podacima, nominalno porastao za 1,3, a realno za 1 posto u odnosu na studeni 2012. godine. Prema podacima statističkog zavoda, riječ je o blagom porastu potrošnje nakon tri mjeseca pada. U rujnu 2013. pad potrošnje u svim segmentima trgovine na malo iznosio je 0,5 posto, a u listopadu 0,4 posto u odnosu na isto razdoblje godinu dana ranije.

U ljetnim mjesecima, zbog turističke sezone, trgovina na malo bila je u porastu. Neočekivani porast potrošnje u studenome posve odgovara logici krize, upozorava ekonomski konzultant mr. Damir Novotny.

- Promijenjena je struktura potrošnje. Jako je pala prodaja automobila, stanova i drugih trajnih potrošnih dobara, ali raste prodaja stvari za svakodnevnu upotrebu. To se zove Marshallov zakon u ekonomskoj teoriji, koji kaže da se u krizi pojačava prodaja graha i dijamanata, odnosno jeftinih dobara, ali i skupocjenosti. Takav trend može se opisati kriznim ponašanjem potrošača i promjenom njihovih navika, smatra Novotny.

 - Osim povećanja svakodnevne potrošnje, porasla je i štednja. To je također znak kriznog ponašanja potrošača. Ne prodaju se automobili i stanovi, bijela tehnika i elektronika, dok stvari za svakodnevne potrebe, poput hrane, imaju veću prodaju. Građanima ostane više novca jer ne troše na trajnije vrijednosti, a i banke ih podupiru svojim potrošačkim kreditima, kupnjom na kartice i slično, objašnjava.

Dakle, hrvatske potrošače i dalje "trese" krizno ponašanje, odnosno, kako stručnjaci kažu, zakon ekonomista Alfreda Marshalla. Neočekivani porast potrošnje, paradoksalno, ne pokazuje izlazak iz krize, nego je znak da kupujemo najnužnije i čekamo bolju budućnost. (D. GRAKALIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter