Jedna od građanskih udruga čiji je projekt nedavno prošao na natječaju "Naš doprinos zajednici" Zaklade za poticanje partnerstva i razvoja civilnog društva je i pulska Udruga za promicanje kulture življenja i vrijednosti civilnog društva "Kontakt". Aida Dražić i Mirjana Radulović, članice spomenute udruge, osmislile su zaista interesantan, ali i potrebit projekt pod nazivom "Korak ispred - vodič kroz virtualni svijet za roditelje 21. stoljeća", a o čemu je točno riječ, objasnile su nam same autorice projekta.
Nesrazmjer u znanjima i vještinama
- Mi živimo u tehnološkom dobu kada se na svakodnevnoj bazi koristimo modernim tehnologijama, znači mobitelima, laptopima, kompjuterima, tabletima i tako dalje, a te tehnologije svakodnevno u svojim kućama koriste i djeca svih dobi. Istovremeno se neprestano govori i o uvođenju modernih tehnologija u škole kao o neophodnom alatu za uspješnije savladavanje gradiva, jer djeca mogu na taj način bolje, lakše i jednostavnije učiti i prepoznavati stvari i svijet oko sebe, a istovremeno biti u toku sa svjetskim trendovima. Istraživanje koje je UNICEF proveo 2015. u 23 osnovne škole i u kojem je sudjelovalo oko 9.000 ispitanika pokazalo je da djeca u Hrvatskoj ne zaostaju za svojim vršnjacima u svijetu kada govorimo o utjecaju suvremene tehnologije na svakodnevni život. Čak 96 posto djece u našoj zemlji posjeduje mobitel i računalo, dok ih 85 posto ima i pristup internetu i gotovo polovica ispitanika se koristi internetom svaki dan. Danas je taj broj vjerojatno i veći, što je u redu. Međutim, neka druga istraživanja dala su i neke zabrinjavajuće rezultate koji su nas ponukali na razmišljanje, rekla je Radulović.
Naime, jedno istraživanje provedeno 2008. godine u Hrvatskoj pokazalo je da čak 78 posto djece i mladih imaju neograničen pristup svim sadržajima na internetu bez adekvatne ili ikakve roditeljske kontrole, što uključuje i društvene mreže.
Mirjana i Aida ističu da to nije samo zato što roditelji imaju bezgranično povjerenje u svoju djecu ili smatraju da im time narušavaju privatnost ili zato što im se "ne da baviti vlastitom djecom", već je problem zapravo puno dublji, a riječ je o neznanju. Vjerojatno nikada kao sada u naše vrijeme nije se pojavio tako veliki nesrazmjer u znanjima i vještinama između roditelja i djece, i to se dogodilo upravo zahvaljujući modernim tehnologijama. Djeca su nerijetko puno vještija i brža od svojih roditelja u shvaćanju sistema funkcioniranja kako svih tih tehnoloških stvarčica koje koristimo, tako i samog sadržaja na internetu. Čak i ako roditelji ne koriste društvene mreže, djeca ih itekako koriste, pa primjerice, iako najpopularnija Facebook ne dozvoljava da se postane njenim članom prije 13. godine, otvoriti si profil s lažnim podacima nije nikakva teškoća. A Facebook je samo jedna od takvih društvenih mreža s kojom se djeca prerano upoznaju.
Nova dimenzija roditeljstva
- Razna istraživanja su pokazala da se roditelji često osjećaju nesigurno pri uključivanju u dječje online živote smatrajući da djeca puno bolje razumiju suvremenu tehnologiju od njih i nisu sigurni kako doprinijeti njihovoj sigurnosti. Ima roditelja koji su samo čuli za Facebook, ali ga ne koriste, a jednako tako možda nikada nisu čuli ili ne koriste mnoge druge platforme i društvene mreže kako na mobitelima, tako na računalima. Osim toga, mnogi roditelji ne kontroliraju djecu što rade dok su za kompjuterom, a sve to može biti jako, jako opasno. Dosta roditelja misli da je Internet dobar za obrazovanje i učenje njihove djece, ali djeca zapravo puno više vremena provode na Internetu radeći sve samo ne učeći, istaknula je Radulović.
U ovom je tehnološkom dobu roditeljska uloga gurnuta u jednu novu dimenziju u kojoj se htjeli mi to ili ne moramo naučiti snalaziti kako bismo smanjili taj jaz između nas i naše djece, ali i uspjeli ispuniti onu najosnovniju ulogu svakog roditelja, a to je zaštititi našu djecu od nepoželjnih situacija i osoba. Da bismo to bili sposobni učiniti, moramo ih kontrolirati što rade i zato se svim roditeljima treba omogućiti da se upoznaju sa suvremenim tehnologijama i internetom i svime što on pruža djeci. Kako su istaknule Draščić i Radulović, roditelji moraju razviti kritički odnos prema odgovornom korištenju modernih tehnologija kako bi svoja znanja i vještine mogli prenijeti djeci, ali i moraju postati učitelji i čuvari sigurnosti svoje djece u jednom novom, za mnoge nepoznatom svijetu.
- Roditelji često doživljavaju virtualni svijet kao nešto što nije stvarno, ali sve ono što se zbiva u tom virtualnom svijetu je za djecu itekako stvarno. Djeca nerijetko nisu još sposobna razlikovati laži i obmane na internetu i neke stvari koje pročitaju ili vide mogu stvoriti veliku zbunjenost i strah u njima, a da mi to niti ne znamo ako nam oni sami ne kažu. Isto tako, već od najranije dobi i od one najbenignije mobilne aplikacije Viber koju gotovo svi koriste, djeca su izložena mobbingu svojih vršnjaka koji otvaraju razne grupe u kojima nekoga ogovaraju ili šire laži o njemu i tako dalje. Svi ti razlozi nagnali su nas da osmislimo jedan praktičan vodič u obliku brošure za roditelje u kojem ćemo ih upoznati na pristupačan i jednostavan način sa svim tim aplikacijama i tim im pružiti potrebne alate koji će im omogućiti da i dalje ostanu prisutni u životima vlastite djece, pomoći im da razumiju utjecaj novih tehnologija na djetetov način razmišljanja, da spoznaju njihove dobre i loše strane te da nauče kako da moderna tehnologija postane sredstvo napredovanja i rasta, a ne izolacije njihovog djeteta, objasnila je Radulović.
Javna predstavljanja za roditelje
Autorice su trenutno u fazi prikupljanja i oblikovanja tekstova koji će se naći u brošuri i objasniti roditeljima što je to chat, a što su forumi i blogovi, što je roditeljska zaštita na internetu i kako se koristi, objasnit će im jezik simbola, fenomen selfija, društvene mreže, te vrste i utjecaj videoigara na djecu, ali i što je cyberbullyng te kako ga prepoznati. Zatim će se sredstvima dobivenim od Zaklade, a radi se o 9.300 kuna, tiskati ovu brošuru u 2.000 primjeraka te ju tijekom jeseni podijeliti roditeljima u osnovnim školama, Gradskoj knjižnici i na javnim mjestima. Uz to planiraju i barem dvije javne manifestacije na kojima će se govoriti o temama iz brošure te se nadaju da će time pomoći roditeljima da smanje taj jaz koji osjećaju između sebe i svoje djece. (Napisala i snimila Patricija SOFTIĆ)