Hrvatska granica na moru postaje još sigurnija. Kako su nam potvrdili u Ministarstvu unutarnjih poslova, od prvog dana srpnja sustav video nadzora nadograditi će se s još četiri radara, 19 kamera velikog dometa i sedam termovizijskih kamera. Novim će uređajima pomorska policija biti u mogućnosti nadzirati svih 948 kilometara morske granične crte u dubini od dvadeset kilometara od kopna, što će svakako otežati posao krijumčarima i ilegalcima, ali i upozoriti na dolazak brodića s migrantima, bude li ih. Naime, novi sustav nadzora omogućuje policijskim snagama da uoče plovila manjih dimenzija, veličine deset četvornih metara, pa se očekuje veća efikasnost u zaštiti državne granice.
Novim će se sustavom, dakle, lakše otkrivati mali brzi gliseri koji se koriste pri krijumčarenju i nelegalnim prelazima morske granice. U MUP-u ističu kako je riječ o nadogradnji Sustava za nadzor i upravljanje pomorskim prometom Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, a koji je namijenjen praćenju, upravljanju i organizaciji cjelokupnog pomorskog prometa u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Republike Hrvatske. Sustav će koristiti policija za nadzor morske granice.
Puštanje u rad
Nadogradnja se provodi sredstvima Schengen Facility Funda kako bi se poboljšalo otkrivanje, prepoznavanje i identifikacija objekata na mogu, a dovršetak i puštanje u rad planiran za 1. srpnja ove godine. Lokacije na koje će se smjestiti novi sustav videonadzora granice nalaze se duž cijele jadranske obale. U Istarskoj županiji radarska stanica bit će u blizini Pomera.
Sveukupno, na sedam lokacija nalaziti će se kamere za snimanje danju i noću, te termovizijske kamere, dok će na dvanaest mjesta biti samo dnevno-noćne kamere. Komunikacijska oprema smjestit će se na dvadeset lokacija, kao i senzori koji će pratiti morski promet. Sustav videonadzora nalazit će se na 43 lokacije na obali Jadrana.
Stručnjaci ističu kako će sustav funkcionirati tako da senzori otkrivaju potencijalne ilegalce i migrante, koje će zatim automatski pratiti kamera za videonadzor. Odmah se obavještava i nadležni policijski operativni centar, koji će dobio živu video snimku plovila. Ne bude li se ono ponašalo po propisima, donosno krenulo prema najbližem graničnom prijelazu, aktivirati će se pogranična policija, te prema ilegalnom prelazniku morske granice uputi patrolni brod.
U MUP-u ističu kako su za točke nadzora granice odabrane lokacije s kojih se najbolje kontrolira cijeli granični prostor, ali da policijske strukture na kopnu ostaju nepromijenjene.
"Pri odabiru lokacija za novu opremu vodila se briga o poboljšanju pokrivenosti postojećeg sustava s naglaskom na pokrivanje područja morske granice," objašnjavaju u Ministarstvu unutarnjih poslova i kažu: "Navedeni sustav neće promijeniti organizacijski koncept pomorske policije već će biti dodatni alat za njenu još veću učinkovitost."
Stara ideja
Zamisao o modernom načinu nadzora morske granice nije nova te je započela još 2009. godine u pristupnim pregovorima s Europskom unijom. Već tada je bilo potrebno donijeti strategiju upotrebe radarskog sustava u graničnom nadzoru, što je aktualizirano velikom izbjegličkom krizom koja je Hrvatsku i zemlje EU pogodila prošle godine. Novi sustav videonadzora morske granice "pronaći" će imigrante, kao i sve ostale, pri pokušaju ulaska u Hrvatsku proradi li ikada "morska ruta" koju povremeno najavljuju mediji. (D. GRAKALIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU