Hrvatski autoklub (HAK) pocet ce od rujna ove godine u Kutini i Šibeniku pilot-projekt polaganja vozackog ispita u neoznacenim vozilima da bi kandidati imali što realnije uvjete vožnje na cesti.
HAK ce takve ispite šest mjeseci provoditi na cetirima vozilima koja je od razlicitih dobavljaca dobio na korištenje. Poluci li projekt dobre rezultate za njegovu primjenu u citavoj Hrvatskoj, HAK bi trebao kupiti 50 vozila, rekao je na konferenciji za novinare glavni tajnik HAK-a Tomislav Družak.
Osim što vozila za polaganje ispita nisu posebno oznacena, u njima ce biti ugradene kamere da bi se iskljucila mogucnost subjektivnosti ispitivaca prilikom ocjenjivanja kandidata.
Vozila ce i dalje biti opremljena dvojnim komandama, a kandidati ce ih moci isprobati prije ispita, kao i odabrati marku vozila, dok bi polaganje ispita trebalo biti nešto jeftinije nego li je to sada slucaj.
HAK takvim pristupom želi nove vozace vec prilikom polaganja ispita staviti u realne uvjete na cesti, kakvi ih ocekuju kao samostalne vozace, za razliku od sadašnje prakse polaganja ispita u posebno oznacenim automobilima.
Družak naglašava da je cilj projekta promjeniti nacin razmišljanja. "Ne ide se u autoškolu da bi se dobilo vozacku dozvolu, vec da bi se naucilo voziti, dok je vozacka dozvola samo potvrda te sposobnosti", ustvrdio je.
"Pilot-projekt pratit ce predstavnici udruga autoškola, MUP-a i HAK-a, koji ce nakon šest mjeseci utvrditi je li ispunio ocekivanja i može li ga se ugraditi u sustav", rekao je voditelj projekta Sinan Alispahic.
Predstavnik MUP-a Ante Gašpar rekao je da Odjel za sigurnost cestovnog prometa u potpunosti podržava projekt.
Zasad se ne zna hoce li novi nacin polaganja ispita utjecati na rast ili smanjenje prolaznosti na ispitima, no, u HAK-u naglašavaju da im je cilj dobiti vozace koji ce biti sigurniji u vožnji.
Pritom su iznijeli podatak po kojem u Hrvatskoj na vozackim ispitima prolazi od 50 do 56 posto kandidata, dok je u nekim eropskim zemljama prolaznost izmedu 30 i 40 posto.
Vozacki ispiti na slican nacin provode se u Velikoj Britaniji, Švedskoj i Estoniji.
No, model polaganja ispita u svijetu prilicno je šarolik. Tako, primjerice, u SAD-u nema vozackih škola, vec kandidati nakon što svladaju vožnju izlaze na ispit, dok u Francuskoj kandidati tijekom pohadanja autoškole mogu voziti auto uz nadzor vozaca.