Ovog je tjedna u školske klupe sjelo 550 tisuca školaraca, od kojih približno 40 tisuca prvašica, ucenika koji su puni uzbudenja krenuli u prvi razred osnovne škole. Jest, vecina od njih u školu zasad putuje u pratnji roditelja ili ostalih clanova obitelji, ali oprez vozaca nikad nije suvišan.
Posebno oprezan treba biti na svim prometnicama u naseljima, osobito u ulicama gdje se nalaze škole, u cijoj se blizini krecu, više nego dosad, ucenici koji su samo jednim dijelom usredotoceni na školu i odgovorno ponašanje u prometu, a drugim, možda i vecim dijelom, još uvijek žive u bezbrižnom odmoru. Zbog toga vozaci mogu ocekivati više neopreznog pretrcavanja ceste, iskakanja djece pred vozila i slicne nepodopštine.
Djeca su sudionici u prometu, ali i stradalnici. Prošle godine u Hrvatskoj je u prometu poginula 17 djece (1 kao vozac, 11 kao putnici, 5 kao pješaci), teže ih je ozlijedeno 217, a lakše 1.368. Ove godine u prvih sedam mjeseci poginulo je 9 djece (lani 8 u tom razdoblju), 134 ih je teže, a 735 lakše ozlijedeno. Treba priznati da se stradanja djece u prometu iz godine u godinu smanjuju i dobrim dijelom to treba pripisati sustavnom preventivnom djelovanju, prvenstveno policije.
Zaštita djece, mladih i najranjivijih sudionika u prometu je u Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa utvrdeno kao stalna zadaca i u sklopu te aktivnosti su na pocetku prošle školske godine policijski službenici obišli sve prve razrede osnovnih škola, održali prvašicima 20-minutna predavanja i upoznavali ih o opasnostima s kojima se mogu susresti u prometu, nacinom njihovog izbjegavanja te poželjnim ponašanjem djece u prometu. Na taj je nacin educirano gotovo 50 tisuca djece.
Prilikom obilaska osnovnih škola djecu su darivali reflektirajucim naramenicama i razlicitim edukativnim materijalima, a mediji su dobro popratili te aktivnosti. U prvim mjesecima školske godine pojacava se preventivni rad prometne policije u blizini škola i ostalih prosvjetno odgojnih ustanova da bi i svojom prisutnošcu pozitivno djelovali na vozace kada vozilima prolaze pokraj škola i utjecali da se smanje stradavanja djece u prometu. Tako je bilo i ove godine i to je još jedno upozorenje vozacima pred pocetak nove školske godine.
Iako vozace možda i ne bi trebalo upozoravati kako trebaju voziti u blizini škola ipak nije suvišno podsjetiti, možda više zbog onih mladih vozaca koji ranijih godina nisu bili vozaci i nisu imali iskustva sa školarcima u prometu, da budu pozorniji na cesti, da poštuju ogranicenja i prilagode brzinu (u blizini škola obicno prometni znakovi ogranicavaju brzinu do 40 km na sat), da voze tako da uvijek mogu stati, da vode racuna kako djeca mogu naglo istrcati na kolnik, a pogotovo ih je teže uociti ako su uz prometnicu i parkirana vozila.
Pa i ako postoji semafor, lako se dogodi da dijete u želji da prode na zeleno malo zakasni i ude u crveno. Vozaci na to trebaju biti spremni. Ponašanje vozaca u vožnji blizu škola je jedna strana problema, a druga je da se i oni koji voze djecu u školu trebaju držati odredenih pravila: djeci nije mjesto na prednjem sjedalu, ne samo zbog zakonske obveze koja brani djetetu do 12 godina vožnju na suvozackom mjestu, nego ponajprije zato što je straga sigurnije, kao i to da gdje god se vozila, djeca u automobilu moraju biti vezana sigurnosnim pojasom. I na najkracoj relaciji.
Roditelji i kad pješke prate djecu u školu moraju voditi racuna da djeci budu primjer u poštivanju prometnih pravila, da im ukažu na dobre i loše primjere ponašanja, da raskrižja prelaze na oznacenom mjestu, poštuju semaforsko svjetlo i upucuju kako prijeci cestu gdje nema semafora i obilježenih pješackih prijelaza. Djecu treba nauciti da nikad ne istrce naglo na kolnik, da se ne naguravaju ni kad po plocniku prolaze ulicom. Pocetak školske godine uvijek je prigoda da se javno upozori na opasnosti u prometu koje mogu dovesti do nesreca u kojima djeca izgube život ili se teško ozljeduju. Cuvajmo našu djecu!