Prošlog su tjedna Nacionalno vijece za konkurentnost i Program Ujedinjenih naroda za razvoj predstavili "Regionalni indeks konkurentnosti Hrvatske 2010.". Od 2007. taj se indeks izracunava prema metodologiji Svjetskog gospodarskog foruma i Instituta za razvoj menadžmenta.
Temelji se na cak 123 statisticka pokazatelja iz razlicitih izvora i 68 perceptivnih indikatora izvedenih iz anketa provedenih medu poduzetnicima.
Koliko imaju velik utjecaj perceptivni indikatori, pokazuje ovogodišnji rezultat istraživanja za Hrvatsku. Varaždinska županija pretekla je Grad Zagreb i zauzela prvo mjesto u Hrvatskoj iako ima upola manji BDP po stanovniku. Ipak, Istarska županija ima najbolje statisticke pokazatelje, no tek je treca, i to zbog loših perceptivnih indikatora.
Komentirajuci te rezultate predsjednica HGK-a - Županijske komore Pula Jasna Jaklin Majetic veli da detaljnija analiza položaja Istarske županije u 2010. ukazuje na to da su statisticki pokazatelji koji predstavljaju kvalitetu poslovnog okruženja (demografska kretanja, zdravstvo, kultura, obrazovanje, stanje u osnovnoj infrastrukturi i javnom sektoru, investicije i poduzetnicka dinamika, razvijenost poduzetništva i razina ekonomskih rezultata), kao i pokazatelji efikasnosti poslovnog sektora (visina investicija, poduzetnicka dinamika, razvijenost poduzetništva, razina i dinamika ekonomskih rezultata), znatno bolji od percepcije samih poduzetnika temeljene na anketama.
- Dok smo prema ukupnim statistickim pokazateljima kao županija rangirani na prvo mjesto u Hrvatskoj, prema perceptivnim pokazateljima (gledano ocima anketiranih poduzetnika) Istarska županija nalazi se tek na 13. mjestu, a što joj je u prosjeku i donijelo trece mjesto u ukupnom poretku.
Drugim rijecima, anketirani poduzetnici su, kada je rijec o kvaliteti poslovnog okruženja i poslovnog sektora, puno kriticniji no što proizlazi iz statistickih pokazatelja. Oni najlošijim ocjenjuju fizicku infrastrukturu, vladavinu prava i stanje u obrazovanju. Srednju ocjenu dali su lokacijskim prednostima, lokalnoj upravi, dostignutoj tehnologiji i inovativnosti, marketingu i menadžmentu.
Jedino što su ispitanici u anketama ocijenili vrlo dobrim u Istarskoj županiji su pitanja vezana za klastere, financijsko tržište i lokalnu konkurenciju. Sumirajuci rezultate provedenog istraživanja o regionalnoj konkurentnosti prema kojima je Istarska županija rangirana na trece mjesto, proizlazi da možemo biti relativno zadovoljni statistickim pokazateljima koji našu županiju svrstavaju u sam vrh Hrvatske, ali ne i percepcijom koju o stanju i kvaliteti poslovnog sektora i poslovnog okruženja imaju poduzetnici.
Takav zakljucak je ujedno putokaz i poruka svim kreatorima ekonomske politike u zemlji i županiji da trebaju puno više i transparentnije raditi na poboljšanju stanja u cjelokupnom poslovnom okruženju, jacanju efikasnosti poslovnog sektora i na uklanjanju svih prepreka rastu ako želimo povecati konkurentnost istarskog gospodarstva, zakljucuje Jaklin Majetic. (Paulo GREGOROVIC)
Hanžek: Istri nedostaju kvalitetni strucnjaci
Je li percepcija Istre lošija no što to pokazuju statisticki pokazatelji, upitali smo Branka Hanžeka, predsjednika Uprave novigradske tvrtke Solaris, koja je prošlog tjedna nagradena Zlatnim kljucem, odnosno priznanjem najboljeg hrvatskog srednjeg izvoznika, te je dobila i nagradu kao najbolji hrvatski izvoznik u Italiju.
Spomenuta tvrtka zapošljava 170 radnika, a lani je povecala prihode za 30 posto, na 550 milijuna kuna. To su postigli prodajom fotonaponskih modula, kao i prodajom opreme za solarne sustave napajanja elektricnom energijom, koje proizvode 24 sata na dan, sedam dana u tjednu u tvornici u Novigradu.
- Definitivno Istra slabo stoji ako usporedimo njezinu konkurentnost. Naša tvrtka se osjeca kao hendikepirana što tu posluje. Bilo bi bolje da smo izgradili pogon u Rijeci ili Zagrebu jer bismo mogli naci kvalitetno osoblje srednje i više strucne spreme tehnickog smjera. Ovako, u Novigradu i Istri takve strucne radnike teško pronalazimo. No, nije to jedini razlog što je u velikim središtima bolje. Tamo je sve koncentrirano, dinamicnije se posluje i usluga je na višoj razini, zakljucio je Hanžek.