U prostorijama pulske Komunalne palače danas je svečano potpisan ugovor o pripremi Plana održive urbane mobilnosti, vrijedan 195 tisuća eura, kojim će se omogućiti daljnji razvoj gradskog prometa Pule kroz inovativan i kvalitetan pristup imajući u vidu potrebe svih njezinih korisnika. Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Grad Pula zajednički pristupaju pripremi Plana održive urbane mobilnosti (eng: SUMP), a nepovratna sredstva za njegovu izradu osigurala je Vlada Republike Austrije.
Preduvjet za sredstva EU
Plan održive urbane mobilnosti ima za cilj iskoristiti ITU mehanizam, novi alat Europske unije dostupan tijekom razdoblja provedbe programa iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova (ESIF), a Gradu Puli je kroz ITU mehanizam dodijeljeno 30,6 milijuna eura za sufinanciranje kapitalnih ulaganja u javni gradski prijevoz.
- Ovaj strateški dokument omogućit će nam da predvidimo operativni razvoj urbanog prometa i mobilnosti u Puli do 2030. godine i kao takav predstavlja osnovu i preduvjet za dobivanje sredstava iz Europskih fondova. Naša je intencija privući čim više bespovratnih europskih sredstava za nabavku novih autobusa javnog gradskog prijevoza i na taj način rasteretiti promet te izgraditi punionicu prirodnog plina, istaknuo je prilikom potpisivanja ugovora pulski gradonačelnik Boris Miletić i dodao kako će Plan održive urbane mobilnosti postati temeljna točka budućih ulaganja te će imati pozitivan utjecaj kako na okoliš tako i na dobrobit građana i posjetitelja.
Miletić se zahvalio Vladi Republike Austrije na darovnici, podsjetivši da je prilikom posljednje nabavke pulskih autobusa to učinila i Vlada Kraljevine Nizozemske.
- Živimo sve brže, pogotovo mladi, i doslovno vrijedi ona vrijeme je novac. Upravo stoga je intencija skratiti vrijeme čekanja u prometu, ali i samog prometovanja, jer prometni problem može biti samo još veći. Naime, Pula ima velike razvojne potencijale, bivše vojne zone koje će se staviti u funkciju, pogotovo turizma, a to znači još veću frekventnost prometa, rekao je gradonačelnik.
U ime Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) ugovor je potpisao Davor Inđić, koji je kazao kako je ovo još jedan korak u dugogodišnjoj suradnji Grada Pule i EBRD-a, koja traje, istaknuo je, posljednjih desetak godina.
- Grad Pula i EBRD surađuju još od 2006. godine kada je EBRD odobrio prvi kredit javnom gradskom prijevozniku za nabavu "zelenih" autobusa. EBRD je u Hrvatskoj do sada podržala više od 18 projekata komunalne infrastrukture u vrijednosti od 242 milijuna eura. Pritisak prometa u gradovima je sve veći, pogotovo u gradovima s turističkim i povijesnim karakteristika kao Pula, i stoga će ovaj dokument poboljšati učinkovitost i kvalitetu komunalnih usluga, kazao je Inđić, istaknuvši Pulu kao pravi primjer suradnje, i to ne samo u Hrvatskoj.
Nakon što je u srpnju ove godine EBRD raspisala javni natječaj za izbor konzultanta i izradu Plana održive urbane mobilnosti Pule, odabrana je slovenska konzultantska tvrtka PNZ svetovanja projektiranje d.o.o. čiji je direktor Andrej Jan kazao kako će se Plan izraditi do ljeta sljedeće godine, te će Strategija biti osnova za apliciranje na sredstva fondova Europske unije. Štoviše, rekao je da su nakratko obišli Pulu i već uočili pojedine prometne segmente koji se itekako mogu poboljšati.
Novi prometni izazovi
Direktor Pulaprometa Igor Škatar podsjetio je kako su Grad Pula i Pulapromet u sklopu ITU mehanizma potpisali s Europskom bankom za obnovu i razvoj Ugovor o kreditu vrijedan pet milijuna eura, čime je napravljen prvi korak u nabavci 20 novih ekoloških autobusa na prirodni plin te je poručio kako će se ulaganjem u nove autobuse smanjiti negativni utjecaji na okoliš i poboljšati kakvoća zraka, a novi autobusi pridonijet će i smanjenju buke u gradu te će trošiti znatno manje goriva u odnosu na postojeće.
- Usto će se pojačati značaj pješačkih zona te novih biciklističkih staza, potom parkirnog sustava, a preko Info-centra modernom tehnologijom u realnom vremenu moći će se reagirati na probleme. Pula je sve više snažna turistička destinacija i očekuju nas novi prometni izazovi pa je sigurno da će nam ovaj novi strateški dokument dati nove poglede na rješavanje problema, zaključio je Škatar. (Goran ROJNIĆ)